Har blivit med killi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Har blivit med killi

    Clownkilli för att vara exakt; ett par i nuläget. Jag har läst det generella om fisken, men skulle uppskatta om någon kände sig manad att dlea personliga erfarenheter/åsikter om denna fisk.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mina gamla erfarenheter finns här:
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Kanontrevliga, haft mitt par i en månad nu och dom äter och skiter och simmar omkring.
      Inga yngel ännu, men det kommer nog som ett brev på posten kan jag tänka mig

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #4
        Mina försvann. Jag släppte ut dem bland mina guppys, såg till att locket var tätt då jag fått höra i affären att de hoppar, och sedan dess är de som uppslukade av jorden.

        Kommentar

        • PixelHermit

          • May 2002
          • 105

          #5
          Epiplatys annulatus

          De flesta killis trivs allra bäst i artakvarium, men så gott som alla går att hålla med andra arter också, i varje fall om det är lugna och inte alltför stora fiskar som de delar akvarium med. (Fast i ärlighetens namn ska sägas att det finns ett litet fåtal arter av killis som tål nästan vilket sällskap som helst - däremot är det inte säkert att sällskapet överlever...)

          Just clownkillin (Epiplatys annulatus, eller i viss litteratur Pseudepiplatys annulatus) hör dock inte till dem. Den kan ibland ha mycket svårt att hävda sig inför andra fiskarter - det finns grupper av clownkilli som är lite tuffare än andra, men på det hela taget är de känsliga. Även "snälla" fiskar som guppy kan bli för mycket.

          Sedan är det ett par andra saker man bör tänka på.
          1) Så gott som alla killi-arter hoppar gärna ut ur akvariet, och clownkilli är inget undantag. Det behövs endast ett mycket litet hål för att de ska kunna ta sig ut - och om de kan, så hoppar de! Ofta tror man att hålet helt enkelt är alldeles för litet för en fisk, men firrarna är mindre än man tror... Ett hörn av täckglaset avskuret för att ge plats åt ett par slangar och sladdar räcker oftast för att ta sig ut. Jag vet inte riktigt hur de trasslar sig mellan slang och glas, men ut kommer de, tyvärr. Ett par bitar tejp över sådana hål och slangar råder billigt, enkelt och effektivt bot på det!
          2) De flesta killis, och då i synnerhet clownkilli, klarar sig inte särskilt bra eller länge på bara torrfoder. De behöver ett bättre foder - exempelvis fryst eller gärna levandefoder - för att må bra. Annars tynar de bort och dör. De flesta killis kan lära sig att ta olika sorters torrfoder som komplement någon gång i veckan
          - exempelvis flingfoder eller små pellets och granulat - men inga killis mår bra av bara torrfoder. De Epiplatys annulatus "Monrovia" jag hade tidigare rörde aldrig flingfoder (utom TetraPhyll, underligt nog). Däremot så åt de olika frysta fodertyper samt levande artemia och cyclops med stor aptit. Och fick de bara täta vattenbyten och lugn och ro (dvs. slippa andra fiskarter) så var de lättskötta och förökade sig gärna!


          X
          X
          Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

          Kommentar

          Arbetssätt...