Kampfiskar utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Kampfiskar utan pump?

    Har läst en massa om kampfiskar, och inte mindre i en tråd som fanns här.
    Det står att kampfiskarna inte behöver vara i ett kar med pump?
    Vad kan man då ha dem i? Och klarar dom sig utan syret?

    Skulle dom bli förvirrade om man hade en hon aoch en hane i en cylindriskkupa, eller ska man ha en rektangulär?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kampfisken är en labyrintfisk och alla labyrintfiskar har ett andningsorgan som gör det möjligt att kunna klara sig utan syre en kort stund. Detta för att det är nödvändigt i deras naturliga miljö där de hoppar mellan risfälten.
    Detta är inget de använder ett helt liv i det vilda utan ett överlevnadsorgan. Därför är det INTE OK att utnyttja detta och låta Kampfiskar leva hela sitt liv eller ens en längre tid på detta vis.
    Ingen fisk mår bra av detta.

    Hoppas jag gjorde mig förstådd annars får du fråga om något var otydligt
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #3
      håööer helt med! och för att göra det helt klart så skall man inte ha NÅGON vattenlevande art utan syre eller filter för vattenkvalitens skull..
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Kampfisken är en labyrintfisk och alla labyrintfiskar har ett andningsorgan som gör det möjligt att kunna klara sig utan syre en kort stund. Detta för att det är nödvändigt i deras naturliga miljö där de hoppar mellan risfälten.
        Detta är inget de använder ett helt liv i det vilda utan ett överlevnadsorgan. Därför är det INTE OK att utnyttja detta och låta Kampfiskar leva hela sitt liv eller ens en längre tid på detta vis.
        Ingen fisk mår bra av detta.

        Hoppas jag gjorde mig förstådd annars får du fråga om något var otydligt
        Hej tack för ditt svar.
        Jag tyckte själv inte det lät bra, när jag läste det, och var bara tvungen å fråga. Har ju sett i vissa riktigta akvarie affärer, där dom finns i små kubikkar utan pump.

        Jag ville bara ställa frågan
        så tack så mkt för svaret

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Ibanez
          håööer helt med! och för att göra det helt klart så skall man inte ha NÅGON vattenlevande art utan syre eller filter för vattenkvalitens skull..

          tycker inte heller det är rätt... Men jag tog bara upp det efter att ha läst det här i någon tråd

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av streezz88
            Hej tack för ditt svar.
            Jag tyckte själv inte det lät bra, när jag läste det, och var bara tvungen å fråga. Har ju sett i vissa riktigta akvarie affärer, där dom finns i små kubikkar utan pump.

            Jag ville bara ställa frågan
            så tack så mkt för svaret
            Frågar man inte får man inget veta

            Har oxå sett dessa stackare i boxar i handeln .. Så stressade de var . Räckte man gick förbi så slog de ut gälarna, stackare .

            Nej, jag råder att köpa Kampfiskar som går ihop med andra fiskar i akvariebutiken. Då är chansen större att de kan gå ihop med andra fiskar hemma oxå.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Frågar man inte får man inget veta

              Har oxå sett dessa stackare i boxar i handeln .. Så stressade de var . Räckte man gick förbi så slog de ut gälarna, stackare .

              Nej, jag råder att köpa Kampfiskar som går ihop med andra fiskar i akvariebutiken. Då är chansen större att de kan gå ihop med andra fiskar hemma oxå.
              Jag köpte en kampfisk igår, efter jag tyckte han såg så mobbad ut i det lilla kar han gick med andra fiskar i.. Han är jätte fin verkligen, ska även införskaffa mig en hona till den. Och just nu går den i ett 65 liters kar, men det blir större snart! Än så länge trivs han bra med sina guldbarber kompisar, och sna sunsetplatys.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av streezz88
                Jag köpte en kampfisk igår, efter jag tyckte han såg så mobbad ut i det lilla kar han gick med andra fiskar i.. Han är jätte fin verkligen, ska även införskaffa mig en hona till den. Och just nu går den i ett 65 liters kar, men det blir större snart! Än så länge trivs han bra med sina guldbarber kompisar, och sna sunsetplatys.
                Läs lite innan du skaffar hona. Oftast är man tvungen att köpa minst två om inte fler och de blir ganska vilda under lek. Finns tom honor som jagats till döds. De är inte de lättaste att odla på eftersom det är en hel del man bör tänka på.
                Ibland är det skönare med en ensam hane i ett sällskapsakvarie och de mår inte dåligt utan honor.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Läs lite innan du skaffar hona. Oftast är man tvungen att köpa minst två om inte fler och de blir ganska vilda under lek. Finns tom honor som jagats till döds. De är inte de lättaste att odla på eftersom det är en hel del man bör tänka på.
                  Ibland är det skönare med en ensam hane i ett sällskapsakvarie och de mår inte dåligt utan honor.

                  okay, iof oftast så ser man ju bara en enda hane, men tror du inte den tillslut känner sig ensam? Tycker han gör sig bra i karet nu, han är verkligen en färgklick =)
                  men som du säger, kanske mycket bättre att bara endast ha en hane

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av streezz88
                    okay, iof oftast så ser man ju bara en enda hane, men tror du inte den tillslut känner sig ensam? Tycker han gör sig bra i karet nu, han är verkligen en färgklick =)
                    men som du säger, kanske mycket bättre att bara endast ha en hane
                    Mitt råd är att ha bara hanen. De är riktigt vackra att titta på och gör sig bäst när de seglar fram utan tanke på skumbo och honor
                    Sen när du känner experimentslusta i framtiden kan du alltid inreda ett kar endast för Kampfiskodling men det gäller att vara påläst då
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Mitt råd är att ha bara hanen. De är riktigt vackra att titta på och gör sig bäst när de seglar fram utan tanke på skumbo och honor
                      Sen när du känner experimentslusta i framtiden kan du alltid inreda ett kar endast för Kampfiskodling men det gäller att vara påläst då
                      ja det är sant
                      som sagt, han ger färg till allt de andra, han är verkligen fin, inte en eneda skråma på sina fenor. Så jag är glad!
                      Njae, det kommer väl kanske sen när jag flyttat, och skaffat ett större kar, men blir bara så trött på personalen i affärena dom säger alltid man MINST ska ha ett par. Sa dock nej nu när jag köpte hanen! =)

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Jag har aldrig blivit intresserad av kampfisk, för här hemma sitter som helt stilla i en smörgåsbox i plast, om ni vet hur såna ser ut? ALltså får max plats en normalstor macka, där sitter dom helt stilla och fladdrar och ser allmänt korkade ut, hur roligt ser det ut? Blev ju att man köpte andra fiskar. Första gången jag tittade på fisk där och inte visste det var kampfisk trodde jag det var dom sjuka fiskarna dom satte där.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Shadow4ever
                          • August 2008
                          • 54

                          #13
                          Har sett på våran "djuraffär" här hemma, Att kampfiskarna lever i små skålar (mindre än 10 liter) och massa, Massa honor i en, Kampfiskhannen hade uppbiten fena, Och såg helt död ut i sin lilla "skål".

                          Men han som jobbar är ju lite konstig, Ibland ligger döda fiskar på ytan, Och endel på botten och kämpar.
                          KAMPFISK

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av Shadow4ever
                            Har sett på våran "djuraffär" här hemma, Att kampfiskarna lever i små skålar (mindre än 10 liter) och massa, Massa honor i en, Kampfiskhannen hade uppbiten fena, Och såg helt död ut i sin lilla "skål".

                            Men han som jobbar är ju lite konstig, Ibland ligger döda fiskar på ytan, Och endel på botten och kämpar.
                            Jag har me varit inne på en sån affär, och man undrar ju varför dom inte gör något.
                            Min hane lever nu iaf i ett bra liv Han har sina otroligt fina fenor kvar! trots han går tillsammans med barber, och en annan ciklid, så lever dom i harmoni med varandra. Rätt roligt att se, att alla är måna med varandra!

                            Kommentar

                            • streezz88
                              • July 2007
                              • 529

                              #15
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Jag har aldrig blivit intresserad av kampfisk, för här hemma sitter som helt stilla i en smörgåsbox i plast, om ni vet hur såna ser ut? ALltså får max plats en normalstor macka, där sitter dom helt stilla och fladdrar och ser allmänt korkade ut, hur roligt ser det ut? Blev ju att man köpte andra fiskar. Första gången jag tittade på fisk där och inte visste det var kampfisk trodde jag det var dom sjuka fiskarna dom satte där.
                              Har alltid gillat kampfiskar. Eller gillat och gillat. Har tyckt dom varit en bland sdom finaste fiskarna. Tycker dock det är synd att dom blir så illabehandlade på affärena, där dom får simma i typ 1 liters boxar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...