Ctenopoma acutirostre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puffbin
    • April 2003
    • 117

    Ctenopoma acutirostre

    Jag har kollat runt lite på denna sida och hittils har ingan sagt något om klätterfiskar (Ctenopoma acutirostre främs). Är det för att det är en ointressant skitfisk eller för att ingen har den. Själv har jag två stycken och tycker de är hur vackra som helst. Tyvärr vet jag inte så mycket om dem, och i de affärer jag varit vet de inte riktigt viken fisken är. Där jag köpte dem fanns bara dessa två och jag har aldrig sett dem tidigare heller. Är det någon som har eller känner till mycket om denna utsökta firre så svara gäran på detta. Allt jag vet är att de tillhör laburintfiskarna och anses svårskötta. Mina funkar skitbra tillsammans med dic andra fiskar och är väldigt aktiva men det är klart att jag skulle vilja kunna locka dem till lek. Som sagt svara om ni har kunskap om dessa.

    MVH/ Albin

    Albin
  • Ola paul
    • March 2003
    • 432

    #2
    Hej,

    Jag har kollat på dem också!

    Har ett kar på 75*35*35 cm som det bara går ett Ancitrus par + yngel i nu.
    Så ska piffa upp det lite tänkte jag.

    Hade villat ha Regnbågar,ett guramipar,ett sånt har par=)och kanske en fjärilsfisk.
    Men dessvärre tror jag att akvariet är lite i underkant?
    Såfall tips på ett vackert sällskaps kar vill inte ha för "valiga" fiskar.

    Mvh Ola

    Ola Lindeberg.
    Ola Lindeberg.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

    Kommentar

    • Yoshimitsu
      • March 2003
      • 10

      #3
      var det inte dom som var i usa och terroriserade?
      "gick" från sjö til sjö och åt all fisk, haha.

      Ho Tja!
      Ho Tja!

      Kommentar

      • Onkel Zeb
        • February 2003
        • 10

        #4
        Vad jag vet så är det här en relativt skygg fisk som växer sakta och blir bortåt 15 cm. Man ska inte ha den med småfisk, de blir lätt en extra munsbit för en hungrig C. acutirostre.
        Fiskarna kommer från Kongofloden i Zaire, men nån har visst också hittat den i Kamerun. Vattenvärden i deras naturliga biotop är 2-3 dH, pH runt 7, temperatur 25-29. Horst Linke spekulerar i att ett lågt dH kan vara nyckeln till odling av denna fisk. Den enda odling jag hört talas om eller läst om var på Basle Zoo 1982, föräldrarna ska tydligen ha varit över 10 år gamla. Detta läste jag i en 15 år gammal bok, så säkerligen har fler odlingar förekommit. Hyfsat stort akvarium (200 liter), tätt planterat och mycket gömställen förespråkas.

        Lycka till! Mer ovanliga labyrinter åt folket!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "var det inte dom som var i usa och terroriserade?
          "gick" från sjö til sjö och åt all fisk, haha."
          Svar NEJ.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ola paul
            • March 2003
            • 432

            #6
            Hej,

            så ett kar på ca 90 liter är för litet=( men man kan ju byta in fisken när den har blivit för stor=)
            Gillar utseendet för det är lite likt Jaguarcikliden=) gillar Jaguarer starkt med jag har inte utrymme till dem, därför vill ja ghar denna fisk.

            "var det inte dom som var i usa och terroriserade?
            "gick" från sjö til sjö och åt all fisk, haha."

            Tror snarare att det var någon av Ormhuvudarna=)

            Hur stort kar har du dina i?

            Mvh Ola

            Ola Lindeberg.
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

            Kommentar

            • Puffbin
              • April 2003
              • 117

              #7
              Mina går i ett 100l akvarium, den ena är liten, ca 5 cm medan den andre är ca 7 cm lång och betydligt högre. Den större verkar emellanåtlite rastlös, men skygg, nä de ligger inte och trycker, tvärtom. Men den blir lätt skrämda av rörelser i närheten av akvariet.
              Den större är inte alltid snäll mot den mindre men andra arter skiter den i. Däremot är jag säker på att någon av dem ätit upp en lite kilfläcksrasbora som var helt nyköpt och jätteliten, men så kan det gå. Tack för infot Onkel Zeb, för du höra mer om uppfödning så lägg gärna ut det och jag rekomenderar dessa fiskar starkt, önskar bara att jag hade en större tank till dem.

              Albin

              Kommentar

              • Onkel Zeb
                • February 2003
                • 10

                #8
                Glad att få hjälpa till

                Hittade en länk, inte så mycket info, men ändå. Den här killen har en bra site: http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Ctenopoma/Ctenopoma_acutirostre.htm

                Kommentar

                • Puffbin
                  • April 2003
                  • 117

                  #9
                  Tack så mycket för din hjälp Zeb det var ytterst symoatiskt. Det var väldigt fina bilder hursomhelst även om infon var lite skral. Jagfår väl studera vad det kan vara för kön på mina exemplar först och främst.

                  MVH/Albin

                  Albin

                  Kommentar

                  • Puffbin
                    • April 2003
                    • 117

                    #10
                    Jag ser att jag behöver korrekturläsa mina egan inlägg innan de skickas, jag slinter hårt på tangenterna, usch och skam...

                    Albin

                    Kommentar

                    • Ola paul
                      • March 2003
                      • 432

                      #11
                      Hejsan,

                      Efter dessa inläggen här på denna tråden så har jag bara blivit mer intresserad av fisken!

                      Ett stort problem återstår.
                      Vart kan jag få tag på fisken?! gärna i malmöområdet.

                      Mvh Ola

                      Ola Lindeberg.
                      Ola Lindeberg.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                      Kommentar

                      • cecilia
                        • January 2003
                        • 754

                        #12
                        Jag föreslår att Puffbin gör en akvaristisk insats, får yngel av sina Ctenopom:or och skickar en leverans till oss Malmöbor.

                        Kommentar

                        • Puffbin
                          • April 2003
                          • 117

                          #13
                          Jadu det vore nått. Men sant att säga så vet jag inte ens vad det är för kön på någon av dem, och de är inte heller särskillt intresserade av varandra. Dessutom så har jag nog inte de rätta betingelserna för lek i nuläget det är nog lite för stimmigt i akvariet. Vem vill ha kärlekstunder när en övergödd och fryntlig eldstjärt simmar runt som en revhaj och dominerar tanken. Det är rätt läckert iocförsig att se den så välmående, patrullernade omkring.Dessutom e han ett ypperliggt redskap att hålla tigerbarber på plats. Mina barber e fromma som lamm och gissa vems förtjänst det är!?

                          Albin

                          Kommentar

                          • Ola paul
                            • March 2003
                            • 432

                            #14
                            Letar ivrigt i akvarieaffärerna

                            Mvh Ola

                            Ola Lindeberg.
                            Ola Lindeberg.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                            Kommentar

                            Arbetssätt...