Kampfisken har lekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Kampfisken har lekt!

    Gissa om jag blev upphetsad idag när jag såg följande: ett skumbo! som hannen höll på att bygga, och en smällfet hona! Jag gjorde ett vattenbyte igår och höjde temperaturen två grader, kan det ha varit anledningen till byggandet?
    Några frågor:

    1. Ser man när honan lagt rommen?
    2. Hur lång tid tar det innan rommen kläcks (om det nu heter så?) efter att rommen lagts?
    3. Hur ska jag bete mig när rommen kläckts?
    4. Finns det något jag kan göra så att några ungar överlever och blir vuxna? jag har andra fiskar i akvariet också, bland annat flera kamphonor, dvärggurami, metallpansarmal, ancistrus sugmal och fembandbarber.
    5. Vad ska man ge dem för föda?
    6. Jag har en slags yngelkasse, går den att använda?
    7. Kommer honan eller hanen försöka äta upp ynglen?

    osv osv osv... ge mig gärna fler råd och tips...

    ... och nej, jag kan inte göra iordning ett till akvarium.. så nämn inte att föra över ynglen till ett annat akvarium... men går det inte att använda typ någon slags stor plastburk och ha en liten pump i och ta lite vatten från akvariet samt lite växter?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Jag ska försöka svara på en del av dina frågor, så får någon annan fylla i med resten!
    Vattenbyte och/eller temperaturhöjning kan mycket väl utlösa byggandet.

    1: Honan får lodräta ränder på kroppen när hon är villig att para sej, själva parningen kan ta ca 1-5 timmar och när hon jagas iväg av hannen så är hennes jobb klart! Missar man hela parningen så kan man ana oråd när honan ligger och trycker så långt bort från hannen som möjligt, då finns det troligtvis pyttesmå vita ägg i skumboet.

    2: Rommen kläcks efter ungefär 1-2 dygn, lite beroende på vilken temperatur du har i karet (högre temp, kortare tid).

    3+4: Jag har inte så stor erfarenhet av yngelvård om det finns andra invånare i karet, men de första dygnen kommer hannen ta hand om de nykläckta helt på egen hand. Risken är nog överhängande att de andra fiskarna sedan kommer kalasa på ynglen... Har du möjlighet att flytta ynglen till en plastbunke eller liknande så kan det fungera som yngelakvarium den första tiden. Pump bör undvikas till nyfödda yngel då de är VÄÄLDIGT små och skulle sugas in på nolltid.

    5: Första tiden är infusorier bra (mikroskopiska djur, "tillverkas" genom att exempelvis lämna ett torkat bananskal i ett glas vatten som står i solen några dagar), sedan brukar de flesta köra med nykläckt artemia. Ett alternativ/komplement är att mata med kokt äggula som blandas med lite vatten.

    7: Honan kommer definitivt att äta upp de, hannen brukar också äta upp de när de är några dagar gamla och han inte orkar vakta längre... (Finns undantag, vissa låter hannen gå kvar med ynglen men det lyckas inte alltid)


    Jag har säkert missat en massa och det finns också olika åsikter, men hoppas det har hjälpt lite!

    Kommentar

    • Hong
      • February 2007
      • 61

      #3
      www.kampfisk.just.nu här kan du få svar på det mesta du undrar över kring kampfiskarna. Lycka till!

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        www.kampfiskinfo.se har du ett jättebra formu om just kampfiskar.

        Hannen vill inte ha någon mat förrän ynglerna är frisimmade och han har flyttat till eget. Honorna ska du inte ha kvar efter parningen för som sagt hannen jagar bort honan.

        Jag har gett mina yngel flytande artemina. Dom är ca 3 veckor gamla nu.

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Man får ju hoppas att det blir något av det här grattis isf

          MVH /Tobias
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • Bettas
            • May 2007
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av Raggsockan
            www.kampfiskinfo.se har du ett jättebra formu om just kampfiskar.

            Jag har gett mina yngel flytande artemina.
            Du menar skalade artemiaägg som är lättare att kläcka än dom med skal på?
            http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Men är det inte så att det inte ska vara mer än 15cm vatten för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och simma upp igen och lämna dem i skumboet och så ska man inte ha någon sand/grus för å hittar inte hanen äggen. Går det att få yngel endå?
              Tamarind skriver att man kan flytta ynglen till en bunke, ska man göra det när de fortfarande är i äggen eller när de kommit ut och börjat simma fritt?
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • slaktarn
                • May 2008
                • 7

                #8
                Grattis!

                Prova att koka hö, och häll sedan över vattnet i en glasburk och låt det stå nån dag, så är det fullt av smådjur som ynglen kan kalasa av. Tänk bara på att det luktar fruktansvärt illa om koket

                Hoppas dom klarar sig!

                Kommentar

                Arbetssätt...