Erfarenhet av Gurami Marmor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Erfarenhet av Gurami Marmor?

    Hej!




    Jag undrar om det finns någon som har lite fakta om Gurami Marmor att dela med sig av? Är de tåliga, freliga? Vilken temp o ph vill de ha?
    Hur stora (långa) blir dem? Vill de leva i par (bara en hona o en hane)? Hur stort akvarie vill de ha som minst?

    Alla uppgifter är välkomna!
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    "Allätare. Äter i akvarium allt standardfoder.
    Denna art är en skumbobyggare och den bygger ett stort skumbo som sedan vaktas av hanen. Om inte akvariet är väldigt stort (minst 120 cm) bör honan plockas bort efter leken, eftersom hanen kan vara ganska aggressiv mot henne. I övrigt är denna gurami-art en mycket fredlig fisk som passar bra i ett större sällskapsakvarium, även om den bara kan hållas tillsammans med andra lugna, fredliga fiskar.
    Akvariet skall vara tätt planterat men med ett fritt simutrymme och många flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen bland stenar och rötter.
    Hanen har en spetsig utdragen ryggfena.
    Denna art som är en odlingsform av den blå guramin är en mycket populär akvariefisk och är en av de tåligaste labyrintfiskarna. "


    Ovanstående är den info som finns här på Zoopet om Marmorgurami. Den blir ca. 15 cm lång och behöver enligt riktlinjerna här 80 l vatten och ett akvarium på 120 cm. pH på6-7,5 och temp 22-28.

    Jag har ingen egen erfarenhet av just marmorgurami, men guramis överhuvudtaget är ofta timida och lugna fiskar, utom möjligen under lek.
    Jag har par av dvärg- guld- och rubingurami tillsammans utan minsta gruff.

    Ps. Såg jus att Guldgurami tas upp som en variant av Marmorgurami, så jag antar att jag har erfarenhet av dem. Se då "lugn och timid". I allafall i mitt akvarium
    Senast redigerad av AllaFiskar; 07 April 2008, 17:39.

    Kommentar

    Arbetssätt...