Räcker ett 20 l akvarium till en kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Räcker ett 20 l akvarium till en kampfisk

    Jag vet att det är mycket debatt om hur stort akvarium man bör ha till en kampfisk. Köpte en kampfiskhona nyligen som sällskap till min gamla kampfiskhona, men den nya visade sig vara en hane istället. Nu vill han bygga skumbo hela tiden och biter min hona ständigt (de har lagt ägg två gånger redan efter 3 veckor). Nu funderar jag på att skaffa ett litet 20l akvarium att flytta över hanen i, och det är även tänkt att det ska kunna fungera som lekakvarium. Räcker 20l för en kampfisk? Kan man ha några andra djur (räkor, sniglar) tillsammans med kampfisken?
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    Överlever gör han alltid.. Sedan är trivsel en annan fråga..
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      om det är korta prioder så funkar det ju. tror inte han skulle uppskatta att bo där permanent dock.

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Hur stort akvarium är mer lämpligt för endast en kampfisk?

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Det här ämnet kan ju debatteras i evighet, min egen erfarenhet med kampfiskar är att har man bara ett litet filter, rikligt med växter samt är beredd att byta vatten lite oftare så kan de nog trivas riktigt bra i 20-30 liter.
          /Erika

          Kommentar

          • Sebbe88
            • March 2006
            • 61

            #6
            Undrar också detta. Var och tittade på ett 20l akvarium idag och tycker inte det ser så himla för litet ut för endast en fisk. Visst skulle kampfisken trivas bättre i ett 100l, men hur kul är det att ha ett så pass stort akvarium med endast en fisk i?

            Som Tamarind understryker kan detta debatteras i evighet, förmodligen eftersom det inte direkt finns ett rätt eller fel svar. Tycker du själv det verkar lagom och fixar med det som behövs i det lär det ju inte vara några större problem.

            Kommentar

            • Snowflingsan
              • September 2006
              • 132

              #7
              Hur ofta behöver jag byta vatten om jag har ett 20 liters? 2 ggr per vecka?

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Ursprungligen postat av Snowflingsan
                Hur ofta behöver jag byta vatten om jag har ett 20 liters? 2 ggr per vecka?
                Om du matar på rätt sätt och ser till att inga foderrester ligger och skräpar så räcker det med 1 ggr/vecka
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Snowflingsan
                  • September 2006
                  • 132

                  #9
                  Det låter ju inte så farligt, det är så ofta jag byter i mit 250 liters kar, och det lär ju gå betydligt fortare att byta vatten i ett 20 liters

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Om du stoppar i några snäckor också så skall det inte bli några problem.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Har berättat det förr, kan göra det igen: jag har sett vilda kampfiskar i naturen. De bodde i en bäck i ett naturreservat på Phuket. Bäcken var 3-4 meter bred och cirka 1 meter djup. Hanarna stod längs den gräs- och busk-bevuxna bäckkanten, med cirka en meters mellanrum mellan dem, och de tog skydd bland gräset när jag skrämde dem.

                      Enligt Fishbase är naturlig miljö för vanlig kampfisk "större vattendrag".

                      Kampfisk överlever i mycket små behållare tack vare dess förmåga att andas luft och tålighet mot dåligt vatten, men det är helt klart inte naturligt på något vis för den.

                      Många andra kampfiskarter lever däremot i mycket små vatten, eller tillochmed pölar helt fyllda med löv, så det ser ut som torra land.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Lazarus
                        • February 2008
                        • 78

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tamarind
                        Det här ämnet kan ju debatteras i evighet, min egen erfarenhet med kampfiskar är att har man bara ett litet filter, rikligt med växter samt är beredd att byta vatten lite oftare så kan de nog trivas riktigt bra i 20-30 liter.
                        /Erika
                        Detta är även min erfarenhet.

                        Jag tycker även inte att man kan jämföra odlade kampfiskar med vilda främst för att de är så sönderavlade och i minna ögon är det som att jämföra en perssier eller en siames med en vanlig bonkatt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...