gurami+guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    gurami+guppy?

    undrar om jag kan ha något sort gurami i min 110l kar tillsammans med mina 3guppy 2 svärdbärare 3 fjärilciklid 4 pansarmalar ??? var i en affär och där fanns ganska små gurami som var röda och i affären tyckte de att det skulle gå utmärk. har de rätt i affären?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ser inga direkta hinder... Var det Rubingurami?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • amoramir
      • December 2007
      • 212

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Ser inga direkta hinder... Var det Rubingurami?
      ingen aning...kanse dvärgurami oxå!!! men går det bra att ha bara ett par(hane och hona) ??? blir det inga bråk me mina fjärilar?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av amoramir
        ingen aning...kanse dvärgurami oxå!!! men går det bra att ha bara ett par(hane och hona) ??? blir det inga bråk me mina fjärilar?
        Fjärilar brukar ju inte vara jätteaggresiva, kanske lite under lek men det ska nog gå bra med det utrymme du har. Gurami går i par i de flesta fall iaf. Har läst nån historia här på Zoopet där de fått köpa en hona till men mina går i par iaf.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • amoramir
          • December 2007
          • 212

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Fjärilar brukar ju inte vara jätteaggresiva, kanske lite under lek men det ska nog gå bra med det utrymme du har. Gurami går i par i de flesta fall iaf. Har läst nån historia här på Zoopet där de fått köpa en hona till men mina går i par iaf.
          har du bara 2 gurami i dit kar nu? men hur ska karet se ut då? har massa rötter och växter och en kruka som mina fjäril honor gömmer sig där oftast. och det e 26 grader varm med vattenbyte 1/3 varje vecka. nåt mer jag måste tänka på när det gäller gurami??? Leker de oftast?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av amoramir
            har du bara 2 gurami i dit kar nu? men hur ska karet se ut då? har massa rötter och växter och en kruka som mina fjäril honor gömmer sig där oftast. och det e 26 grader varm med vattenbyte 1/3 varje vecka. nåt mer jag måste tänka på när det gäller gurami??? Leker de oftast?
            Mina Gurami går i karantän-karet så länge tills vi fått rätt på orginalkaret. Har Dvärgurami och Rubingurami. Gurami är skumbobyggare och vill ha lite ytväxter och inte jätteströmt eftersom boet lätt slits sönder då. Fäster boet i tex ytväxten eller om man inte har ytväxter även bakom/ovanför pumpen. Annars kan du köra på som vanligt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • amoramir
              • December 2007
              • 212

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Mina Gurami går i karantän-karet så länge tills vi fått rätt på orginalkaret. Har Dvärgurami och Rubingurami. Gurami är skumbobyggare och vill ha lite ytväxter och inte jätteströmt eftersom boet lätt slits sönder då. Fäster boet i tex ytväxten eller om man inte har ytväxter även bakom/ovanför pumpen. Annars kan du köra på som vanligt
              ok. jag kan inte ha flytväxter för att de dör på grundav den stora cirkulationen. finns det inget jag kan göra åt saken och vilken gurami rekomenderar du=?

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Gurami e inte så förtjusta i att det e stark cirkulation på vattnet. Dom vill ha det lite lugnare på ytan.

                /Eva

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av amoramir
                  ok. jag kan inte ha flytväxter för att de dör på grundav den stora cirkulationen. finns det inget jag kan göra åt saken och vilken gurami rekomenderar du=?
                  Har inte sagt något om någon flytväxt utan ytväxt

                  Vi har vattenpest och är väldigt lätt att ha. Når upp till ytan och lägger sig längs ytan.

                  Kan inte rekomendera någon utan det är mest en smaksak. Dvärggurami är aningen större och finns i flera färgvarianter (Snyggare enligt mig) Honan däremot är helt färglös och liten. De ser verkligen ut som ett omaka par
                  Rubingurami är mindre och honan och hanen ser nästan identiska ut (hanen har något längre spets på ryggfenan)
                  Så det är som sagt en smaksak.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • amoramir
                    • December 2007
                    • 212

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Har inte sagt något om någon flytväxt utan ytväxt

                    Vi har vattenpest och är väldigt lätt att ha. Når upp till ytan och lägger sig längs ytan.

                    Kan inte rekomendera någon utan det är mest en smaksak. Dvärggurami är aningen större och finns i flera färgvarianter (Snyggare enligt mig) Honan däremot är helt färglös och liten. De ser verkligen ut som ett omaka par
                    Rubingurami är mindre och honan och hanen ser nästan identiska ut (hanen har något längre spets på ryggfenan)
                    Så det är som sagt en smaksak.
                    haha ok ytväxt då.en sådant kan jag köpa. sj gillar färgglada fiskar och helst inte röda för att många av mina fiskar i karet är röda.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av amoramir
                      haha ok ytväxt då.en sådant kan jag köpa. sj gillar färgglada fiskar och helst inte röda för att många av mina fiskar i karet är röda.
                      Då kan du ju utesluta Rubinguramin

                      Se om du kan hitta en blåaktig Dvärggurami, skulle nog ge en liten färgklick
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Såhär ser de ut ungefär

                        Här ser du ju lite fakta om den oxå

                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • amoramir
                          • December 2007
                          • 212

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Såhär ser de ut ungefär

                          Här ser du ju lite fakta om den oxå

                          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
                          ja blå färg passar best. mamma älskar blåa fiskar haha.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Lycka till då
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • amoramir
                              • December 2007
                              • 212

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Lycka till då
                              tack för hjälpet Nina82. du har hjälpt mig med många saker .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...