Gurami mix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Gurami mix?

    Köpte ett par dvärgurami Colisa lalia i helgen. Kan man lägga i andra guramis i karet då? Tex Mosaik liknande utan att dom ska blanda sig på något sätt..

    Är Sphaerichthys osphromenoides Chokladguramin ovanlig?
    Mvh Patrik
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Ursprungligen postat av patriksg
    utan att dom ska blanda sig på något sätt..

    "På något sätt" menar du om "fel" par förökar sig, eller hur dom interagerar socialt?. Vad gäller just Colisa Lalia och Trichgaster leeri (Mosaikgurami) så tvivlar jag på att de skulle hybridisera. Nu är jag ingen expert på detta, men jag tycker olikheterna borde vara för stora även om ett visst släktskap finns.

    Vad gäller den social biten har jag Dvärggurami tillsammans med Rubingurami och Guldgurami. Jag har sett att en del vill göra gällande att detta inte fungerar, men jag tillhör den del som hävdar motsatsen; det går alldeles utmärkt

    Jag tror förövrigt inte att Chokladgurami är så sällsynt, men rätt kräsen vad gäller vattnets egenskaper och inte helt lätt att hållla lycklig
    Senast redigerad av AllaFiskar; 30 March 2008, 20:48.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Rent socialt går det utmärkt. Just nu har jag Dvärggurami och Rubingurami ihop, men risken för korsning tror jag kan finnas. Min Dvärgguramihane är väldigt förtjust i Rubinguramihonan, men någon lek har det inte blivit som tur är
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Rent socialt går det utmärkt.
        Vi paratde ju om detta i en annan tråd; och du hade rätt, det går utmärkt. Och vilka vackra fiskar guramis är!

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Kollade just din sida, Patrik, har du guramisarna med kulfiskarna? Och funkar det i så fall? För så vitt jag vet är kulfiskar rätt aggresiva och guramis rätt skygga och försiktiga. Kan tänka mig en liten stressituation där.

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Har nyligen fastnat för dessa. Jätte fina lugna fiskar, kanske lite för skygga men dom är ju nya i karet så... Längtar tills dom bygger sitt skumbo hehe.. Men jag kör nog med ett par mosaik och ett par choklad guramis.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Ursprungligen postat av AllaFiskar
              Kollade just din sida, Patrik, har du guramisarna med kulfiskarna? Och funkar det i så fall? För så vitt jag vet är kulfiskar rätt aggresiva och guramis rätt skygga och försiktiga. Kan tänka mig en liten stressituation där.
              Dom har inte vart på dom än! Men det ligger ute en annons på mina Kulfiskar och jag ska snart gå ner med dom till min lokala handlare. Vill ha neontetror och drärgkulfiskar så jag måste göra mig av med dom..

              Dvärgkulfiskar ska även kunna gå med räkor så där bör det inte vara problem.

              Men som du säger så passar dom jag har nu inte så jätte bra med lugna fiskar
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av AllaFiskar
                Kollade just din sida, Patrik, har du guramisarna med kulfiskarna? Och funkar det i så fall? För så vitt jag vet är kulfiskar rätt aggresiva och guramis rätt skygga och försiktiga. Kan tänka mig en liten stressituation där.
                Beror väl på hur stort karet är... Har ingen erfarenhet av kulfisk men så är det iaf med de flesta andra fiskar.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Beror väl på hur stort karet är... Har ingen erfarenhet av kulfisk men så är det iaf med de flesta andra fiskar.
                  Just kulfiskar tycker mig ha läst är ganska mycket mer "tykna" än en genomsnittlig fisk, och blir mer aggressiv allt eftersom. Vuxna rekommenderas gå ensamma eller med andra starka fiskar i samma storlek, och de kan bli 17 cm.

                  Men dvärgkulfisken, som väl också är lite småsur egentligen, kan nog funka med guramis, om nu räkor är ok

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av AllaFiskar
                    Just kulfiskar tycker mig ha läst är ganska mycket mer "tykna" än en genomsnittlig fisk, och blir mer aggressiv allt eftersom. Vuxna rekommenderas gå ensamma eller med andra starka fiskar i samma storlek, och de kan bli 17 cm.

                    Men dvärgkulfisken, som väl också är lite småsur egentligen, kan nog funka med guramis, om nu räkor är ok
                    Tänkte på Dvärgkulfisk, men såg nu att det var vanlig kulfisk

                    Kanske inte så smart i längden då
                    Men Dvärgkulfisk är ju bara så sööta. Ser så oskyldiga ut Har sett dom in action på You tube
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Ursprungligen postat av AllaFiskar
                      Just kulfiskar tycker mig ha läst är ganska mycket mer "tykna" än en genomsnittlig fisk, och blir mer aggressiv allt eftersom. Vuxna rekommenderas gå ensamma eller med andra starka fiskar i samma storlek, och de kan bli 17 cm.

                      Men dvärgkulfisken, som väl också är lite småsur egentligen, kan nog funka med guramis, om nu räkor är ok
                      Finns mååånga olika sorter kulfiskar. Dom jag har nu asellus blir inte så stora som det står på zoopet. Dessa ska vara bland dom fredligaste kulfiskarna.
                      Tråkigt är det att dom inte kan gå kvar för att dom trycker mot rutan hela tiden och det ska vara för att dom behöver större utrymme.
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...