Kampfisk ihop med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stormenzs
    • March 2007
    • 15

    Kampfisk ihop med vad?

    Hej!

    Jag har självkampfisk, men min kompis ska också ha det.
    Nu frågar kompisen mig vilka fiskar man kan ha ihop med kampisarna.

    Jag själv har ju bara malar och en räka, det går ju jättebra , men det är nog inte precis vad kompisen vill ha.

    Kan ni ge mig tips på vad man kan ha tillsammans med kampfiskar? Jag vågar inte lova min kompis något, som sedan blir helt fel.
    Alice 180 liter, min mammas. Innehåller Malawi Ciklider.
    110 liter, min brors. Innehåller palettciklider.
    54 liter, mitt eget. Innehåller kampfiskar. Har även en vändmal, som det heter. 100 liter barnkammare.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Svårt att svara på det utan att veta hur stort akvariet är.

    Du vet väl att räkor inte gillar att vara ensamma?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Generellt, alltså utan att ta hänsyn till hur stort akvariet är, så skulle jag säga lugna fiskar med inte allt för stora stjärtfenor/"slöjor". Kampfiskhanar kan vara ganska aggressiva mot fiskar med stora stjärtfenor, då de ibland tror att det är andra kampfiskhanar.

      Det viktigaste när du köper en kampfisk, för att få den att fungera ihop med andra fiskar, är att välja en som i affären bor ihop med andra fiskar, alltså inte en fisk som simmar ensam i en liten skål/akvarie.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Snowflingsan
        Generellt, alltså utan att ta hänsyn till hur stort akvariet är, så skulle jag säga lugna fiskar med inte allt för stora stjärtfenor/"slöjor". Kampfiskhanar kan vara ganska aggressiva mot fiskar med stora stjärtfenor, då de ibland tror att det är andra kampfiskhanar.
        Det stämmer att de kan vara aggressiva mot andra fiskar med långa fenor, men knappast för att de skulle tro att de andra är kampfiskar (de är ju inte dumma - en kampfisk skulle t ex inte para sig med en guppyhona ), utan för att de antagligen tolkar de stora fenorna som att de andra fiskarna försöker spänna sig och visa att de är stora och starka och gör anspråk på reviret (precis som de själva gör).
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Lazarus
          • February 2008
          • 78

          #5
          Jag har kardinalfiskar ett litet stim på en 15st som sällskap till minna kampfiskar funkar bar, ger lite färg men inte så pråliga. just nu har jag även två pärlrasboras inakoderade och de verkar inte va några problem de heller förutom att de försvinner i grönskan då...

          vill man ha större fiskar som sällskap till sin kampfisk så tycker jag att en 3-4 kamphornor är ett mycket bra alternativ. Honorna har mindre fenor och lite dovare färger men även med finns även med klarare färger...
          Senast redigerad av Lazarus; 26 March 2008, 22:32. Anledning: förtydligade

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Min fråga är: vilka fiskar är benägna att skada kampfiskens fenor?
            Vad vet ni om detta? Lämpligt sällskap till min snygging, nån som inte jagar, inte biter osv.
            Kardinalfisken låter intressant, fler förslag!

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #7
              Jag har endlers och körsbärsräkor tillsammans med min samt några äppelsnäckor och det funkar jättebra.

              Kommentar

              • Lazarus
                • February 2008
                • 78

                #8
                Ursprungligen postat av svea
                Min fråga är: vilka fiskar är benägna att skada kampfiskens fenor?
                Vad vet ni om detta? Lämpligt sällskap till min snygging, nån som inte jagar, inte biter osv.
                Kardinalfisken låter intressant, fler förslag!
                pärlrasboran är ett bra alternativ om du vill dra mot biotophållet då de kommer från Indokina de med (kardinalfisken är ju från Kina) har inte riktigt lika mycket färg men roligt mönster ser typ ut som pärlhöns : )

                Kommentar

                • Lazarus
                  • February 2008
                  • 78

                  #9
                  Ursprungligen postat av gizmogirl
                  Jag har endlers och körsbärsräkor tillsammans med min samt några äppelsnäckor och det funkar jättebra.
                  för mig funkade det inte alls med äpplesnäckor, mina kampfiskar såg den som en enorm ambulerade skaldjurs buffé : (

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lazarus
                    för mig funkade det inte alls med äpplesnäckor, mina kampfiskar såg den som en enorm ambulerade skaldjurs buffé : (
                    jag har nog en väldigt snäll kampfisk utom när det kommer till endlersyngel för de ryker men ok lite levande föda ibland ska han väl få .

                    Kommentar

                    • annatzk
                      • January 2008
                      • 165

                      #11
                      Jag vill höja ett varningens finger för platy, de ser missledande snälla ut men förödelsen på kampfiskens fenor var total..
                      De är tydligen kända fenbitare.

                      Kommentar

                      • gke
                        • December 2007
                        • 17

                        #12
                        Jag har svärdbärare, guppy och black molly ihop med en kampfiskhane. I början gnagde kampfisken på guppyhanens skjärt men nu verkar de gå bra ihop.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av svea
                          Kardinalfisken låter intressant, fler förslag!
                          Problemet är att kamfiskar är värmeälskare medens kardinalfiskar trivs vid betydligt lägre temperaturer.

                          Jag hade boraras merah i samma akvarium med 2 betta imbellis. Fast imbellis är ju mindre än vanliga kampfiskar. Men dvärgrasboror (boraras maculatus) borde funka.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av gke
                            Jag har svärdbärare, guppy och black molly ihop med en kampfiskhane. I början gnagde kampfisken på guppyhanens skjärt men nu verkar de gå bra ihop.
                            Tror du inte kampisen blir stressad av svärdbärarnas aktiva temperament?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • angrylinkan
                              • August 2007
                              • 265

                              #15
                              jag hade kampfiskar med dvärgguramis, neontetror, diamant/briljanttetraor, dvärgkulfisk, körsbärsräkor och amanoräkor.
                              dock var min kulfisk väldigt ung då har till och med sett den bita dvärgurami i rumpan.. den har blivit äldre å kaxigare
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                              Kommentar

                              Arbetssätt...