Köpte Chokladguramis idag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Köpte Chokladguramis idag

    Kunde inte låta bli, har funderat på dessa ganska länge nu.
    Köpte fyra stycken, förhoppningsvis två honor och två hanar. Naturligtvis skulle en av hanarna hoppa ur håven och göra ett magplask på parketten, bara för att markera att "vi är besvärliga" han simmar nu med en inte fullt utspänd stjärtfena. Hoppas det fixar sig.

    Har ett 180 liters som är i både inredning och vatten anpassat till Schackbrädesciklider.

    Faktum är ju att dessa två arter har nästan exakt samma krav på vattnet.

    Men ni, svakallra inte för ciklid och SA biotop fantasterna att jag har plockat in en gurami i en SA biotop

    (SA = Sydamerika)

    Just det, skulle inte bara tala om att jag köpt dom

    Är det någon som har lite goda råd att ge

    Nu går dom i torvfiltrerat och Ekextrakt tillsatt vatten med ett Ph på 6,6 och ett Kh på 1-2.

    Håller på att långsamt sänka Ph till ca 5,5.

    Temperatur 27 grader.
    Senast redigerad av c90368; 22 March 2008, 18:05.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Läste någonstans att en del använder Chokladguramis som "indikator" fiskar tilsammans med Discus.

    Detta eftersom Chokladguramis visar tecken på dåligt vatten tidigare än Discus.

    Men vad i vattnet är det de reagerar på?

    Det kan ju inte vara så simpelt som Nitirit! Men kan det var Nitrat?

    Eller är det något vi inte normal mäter?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Läste någonstans att en del använder Chokladguramis som "indikator" fiskar tilsammans med Discus.

      Detta eftersom Chokladguramis visar tecken på dåligt vatten tidigare än Discus.

      Men vad i vattnet är det de reagerar på?

      Det kan ju inte vara så simpelt som Nitirit! Men kan det var Nitrat?

      Eller är det något vi inte normal mäter?
      Nitrat skulle jag tro. Men självklart är de ju då känsliga för nitrit med. Ceratopteris och andra snabbväxande växter som klarar lågt pH är nog väldigt bra att ha. Sen är de ju känsliga för infektioner, men det avhjälps ju till stor del med ett lågt pH.

      För övrigt en fisk jag funderat på att skaffa länge nu Vore kul om man lyckades odla dem, men ska tydligen vara väldigt få som har lyckats med det i Sverige. Leker gör dem, men några yngel blir det inte.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av oaken
        Nitrat skulle jag tro. Men självklart är de ju då känsliga för nitrit med. Ceratopteris och andra snabbväxande växter som klarar lågt pH är nog väldigt bra att ha. Sen är de ju känsliga för infektioner, men det avhjälps ju till stor del med ett lågt pH.

        För övrigt en fisk jag funderat på att skaffa länge nu Vore kul om man lyckades odla dem, men ska tydligen vara väldigt få som har lyckats med det i Sverige. Leker gör dem, men några yngel blir det inte.
        Det är ju där utmaningen finns

        Bara för att andra har misslyckats kan man ju inte ge upp. Man måste ju misslyckas själv, eller lyckas

        Gäller bara att vara nyfiken och ha tålamod innan man slår pannan i väggen och ger upp
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av oaken
          Nitrat skulle jag tro. Men självklart är de ju då känsliga för nitrit med. Ceratopteris och andra snabbväxande växter som klarar lågt pH är nog väldigt bra att ha.
          Har Vallisneria, Vattenspikblad och några olika Echindourus.

          Säkra kort som växer i alla vatten. Ger lite PMDD också, bara så mycket att jag håller balans med algerna kontra växternas tillväxt.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            Har Vallisneria, Vattenspikblad och några olika Echindourus.

            Säkra kort som växer i alla vatten. Ger lite PMDD också, bara så mycket att jag håller balans med algerna kontra växternas tillväxt.
            Klarar verkligen Vallisneria ett pH på runt 5?

            Men jo, klart det är kul med en utmaning Känns som att det är rätt få "svårodlade" fiskar som verkligen är svårodlade.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Klarar verkligen Vallisneria ett pH på runt 5?

              Men jo, klart det är kul med en utmaning Känns som att det är rätt få "svårodlade" fiskar som verkligen är svårodlade.
              Har en känsla av att Vallisneria växer oavsett vad som helst

              Men du kan ha rätt, har aldrig provat förut. Men då blir det att byta till Ceratopteris

              En liten film på burken i fråga, eller rättare sagt två filmer

              Dicrossus filamentosus (young fish)

              Dicrossus filamentosus 2 (young ...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Har en känsla av att Vallisneria växer oavsett vad som helst

                Men du kan ha rätt, har aldrig provat förut. Men då blir det att byta till Ceratopteris

                En liten film på burken i fråga, eller rättare sagt två filmer

                Dicrossus filamentosus (young fish)

                Dicrossus filamentosus 2 (young ...
                Ja, du märker väl

                Snyggt akvarium för övrigt, men black mollys var lite oväntat!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Ja, du märker väl

                  Snyggt akvarium för övrigt, men black mollys var lite oväntat!
                  Är inte det den ultimata survattenfisken

                  Denna burk var TA förut. När den startades som TA inköptes två honor och en hanne Black Molly som inskolningsfiskar.

                  Trodde att de skulle förintas av aggresiva TA ciklider Men de var så dumma så de fattade inte att de skulle vara rädda

                  Så när TA cikiderna såldes och burken konverterades till SA så firade mina Black Mollys med att avge ca 60 yngel, utan att det fanns några predatorer.

                  Så de fick hänga med, tänkte att de blir bra mat till mina nya Discus. Men leveransen fördröjdes så de växte

                  Var tvungen att flytta över de stora och de flesta yngel till de stora karet, vilket de stora tyckte var bra och tryckte fram ca 50 yngel till

                  Så just nu har jag någon sort jäkla survattens uppfödning av Black Mollys, vet inte hur det här gick till

                  Hoppas mina Discus kommer snart, behöver nog inte mata första månaden
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Är inte det den ultimata survattenfisken

                    Denna burk var TA förut. När den startades som TA inköptes två honor och en hanne Black Molly som inskolningsfiskar.

                    Trodde att de skulle förintas av aggresiva TA ciklider Men de var så dumma så de fattade inte att de skulle vara rädda

                    Så när TA cikiderna såldes och burken konverterades till SA så firade mina Black Mollys med att avge ca 60 yngel, utan att det fanns några predatorer.

                    Så de fick hänga med, tänkte att de blir bra mat till mina nya Discus. Men leveransen fördröjdes så de växte

                    Var tvungen att flytta över de stora och de flesta yngel till de stora karet, vilket de stora tyckte var bra och tryckte fram ca 50 yngel till

                    Så just nu har jag någon sort jäkla survattens uppfödning av Black Mollys, vet inte hur det här gick till

                    Hoppas mina Discus kommer snart, behöver nog inte mata första månaden
                    Så kan det gå!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Läste din profil "Oaken", kan informera att jag har ett 45 liters med tre Pygméguramis också.

                      De börjar nog hända något där snart, kanske?

                      Två av dom börjar i alla fall gå tillsammans.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Läste din profil "Oaken", kan informera att jag har ett 45 liters med tre Pygméguramis också.

                        De börjar nog hända något där snart, kanske?

                        Två av dom börjar i alla fall gå tillsammans.
                        Kul! De är ju väldigt fina. Inge hane som byggt något skumbo?

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av oaken
                          Kul! De är ju väldigt fina. Inge hane som byggt något skumbo?
                          Svårt att se i denna miljö. Betydligt mer flytväxter numera!

                          Dessutom står burken på en möbel som är helt fel i höjd, passar inte för att titta in, om man inte står på knä framför burken

                          Som tur är så har jag burken på perfekt höjd 60cm från kudden men då ser jag bara gaveln
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av c90368; 22 March 2008, 21:56.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • FredrikH
                            • February 2007
                            • 724

                            #14
                            Ser ut som någon har en akvarieruta att putsa?
                            Guramin är snygg som få!
                            200l SA
                            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                            - Vem är den där lol alla snackar om?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...