kampfisk, skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    kampfisk, skumbo

    Min kampis har byggt ett i mitt 112L. Skumboet är placerat bakom min pump där det inte är så mycket cirkulation. Det är fäst på övre delen av kortrutan.

    Nu kommer min fråga, hur ska jag rengöra akvariet? Slamsuger jag så sänks ju vattenytan och skumboet kommer antingen lossna från rutan och krossas av pumpens starka utblås eller så kommer det hänga kvar och torka ut eller nått :S

    Skummet är helt genomskillnigt, tror inte honan har sprutat in äggen ännu, hur ser man när hon gjort det? Kan man förflytta rommen, typ lägga det i en liten behållare med akvarievatten under tiden som man gör vattenbytet?

    Behöver verkligen hjälp med detta.

    Jag måste göra vattenbytet då jag redan väntat en dag extra med att göra det. Så vattenbyte kan inte kompromissas.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Olika kamphannar bygger olika stabila skumbon, men det är nog lönlöst att försöka flytta på det... Äggen är pyttesmå och vita (ibland svagt gulaktiga) men inte genomskinliga, så troligtvis har du inga ägg i. Det tar flera timmar för kampfiskarna att lägga äggen, det brukar man se, annars om man skulle missa det så brukar man märka att hannen iderligen flyttar om i boet och tar upp äggen i munnen för att sedan spotta ut de igen när han hittat en "finare" plats.
    Om du inte har ägg i boet skulle jag föreslå att du städar som vanligt, han kommer bygga ett nytt på nolltid om det är äggläggning på gång!

    Kommentar

    • Lazarus
      • February 2008
      • 78

      #3
      Jag hade nog bytt vattnet och tagit att skumboet blivit förstört. leken kommer ju ändå bli extremt jobbig för honom om han skall simma mellan ytan och botten för att plocka upp äggen (antar att du har mellan 3 och 4 dm) När sedan ynglen blir frisimande käns det som en tur i pumpen inte är den bästa starten på livet.
      Jag hade istället skaffat ett kar eller balja och använt som lekkar med lite lägre vatten nivå....

      Kommentar

      • Hong
        • February 2007
        • 61

        #4
        mer info kan du se, http://student.educ.umu.se/~myyann04.../historia.html

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Om man har en kampfiskhane och två honor, är det då stor chans att de får yngel? Hur lång tid tar det m.m? Vill verkligen veta!

          // Sofie
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • taklampa
            • March 2008
            • 13

            #6
            www.kampfiskinfo.se / www.kampfisk.just.nu


            Bra sidor om kampfiskar Men om man kan få svar på din exakta fråga vet jag inte.. men.. Hur mycket vatten är det i det ?? ta o "fuska" annars o lägg ner nån godislåda uppochner under boet kanske för att underlätta för han och slippa sänka vattennivån så mycket ? men om du måste byta vatten så måste du väl byta vatten antar jag.

            Kommentar

            • Bettas
              • May 2007
              • 54

              #7
              Ursprungligen postat av taklampa
              www.kampfiskinfo.se

              Bra sidor om kampfiskar
              Där kan ni hitta en hel del info om kampfiskar. Det är bara attregistrera sig och logga in och läsa/fråga
              http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

              Kommentar

              Arbetssätt...