Jag måste få skriva av mig, misshandlad kampfiskhane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Jag måste få skriva av mig, misshandlad kampfiskhane!

    Jag har haft en kampfiskhane i ca en månad. Han har hela tiden bott i ett eget litet akvarium, eftersom han inte fungerat så bra med mina tidigare fiskar.
    I förrgår skaffade jag en hona som jag släppte i mitt stora s.a.
    Maken tjatade på mig att det var synd att hanen inte fick träffa sin "fru" (min man tror att fiskars känsloliv är ungefär som vårt). Så jag gav efter och gav kampfiskhanen ett nytt försök i det stora karet. Jag var lite orolig att han skulle stressa honan, men Sune (som han heter) tog det hyfsat piano.
    Han jagade runt lite, men höll sig för sig själv och gled omkring bland växterna.
    I ett dygn var det frid och fröjd.
    I går kväll matade jag fiskarna, och beundrade dem en stund. Allt var frid och fröjd.
    Sedan kollade jag på TV i max två timmar (med full belysning både i rummet och karet). Sedan skulle jag titta till dem innan jag skulle släcka och fick en chock.

    Sunes vackra fenor var bokstavligen strimlade (hela stjärten, det mesta av "magfenorna" och lite av ryggfenan).
    Detta hade alltså hänt på mindre än två timmar.

    Sune fick räddas till sitt gamla kar, där han nu (ett dygn senare) återhämtar sig.
    Kommer han att kunna repa sig?

    Och vad kan ha hänt?

    I akvariet fanns platy och pictusmal, som är huvudmisstänkta.

    Min man skyller på mina kära malar, men detta skedde ju på "dagen", då malarna inte är så aktiva.
    Jag misstänker platysarna, jag såg en ta sig ett litet smakprov en gång, även om de höll sig på avstånd.
    Det måste i såfall varit en samlad aktion från dem.
    Övriga inneboende är en liten eldstjärt och corydoras, samt den nya kampfiskhonan.
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Har hört att eldstjärtar kan bli väldigt aggressiva ju äldre de blir.
    Platy kan vara fenbitare (mina är det inte, jag har en kamphane ihop med dem)
    / dtoppen /

    Kommentar

    Arbetssätt...