Otroligt agressiv hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    Otroligt agressiv hanne

    Tjena, köpte en mosaik gurami för 1½ vecka sedan, samtidigt köpte jag en fin hona till honom. det ända han har gjort dagarna i ända är att jaga honan och försöker Bita henne i Fenorna, om han inte hittar honan ( som oftats ligger och trycker bakom massa skiffer Skivor) så jagar han runt alla andra fiskar och försöker bita dem....

    Finns det något man kan göra för att lugna ner honom?, köpa ett par till Gurami i samma storlek? Annars e jag nog tvungen att ge bort honom till en polare som har ett akvarium med lite större fiskar i, dock är han så agressiv att jag vet inte om min polare vill ha han....
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    inga tips?
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Det är nog inte så lätt att ändra på en fisk.. Jag tycker att du ska lämna tillbaka honom till affären där du köpte honom. (de borde ta imot honom om du nyligen köpt honom). Fråga i affären ifall det är vanligt att hanarna är aggresiva och ifall det är det så tycker jag inte att du ska köpa en ny, om du vill ha fler av den arten så kanske det är bäst att köpa fler honor.
      Eller så kanske det är som med kampfiskar, att en hane måste ha minst två honor annars jagar han ihjäl honan.

      // Sofie
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Jag köpte ett mosaik-par i julas och har varit lite orolig för att han jagar henne så mycket (fast han har aldrig skadat henne), men efter någon månad lugnade de ner sej. Han började jaga lite igen förra veckan, men nu verkar de para sej så det var väl det det berodde på!
        Jag tror det lugnar ner sej, men om han verkligen skadar de andra fiskarna så är det kanske läge att ge bort honom...

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Tamarind
          Jag köpte ett mosaik-par i julas och har varit lite orolig för att han jagar henne så mycket (fast han har aldrig skadat henne), men efter någon månad lugnade de ner sej. Han började jaga lite igen förra veckan, men nu verkar de para sej så det var väl det det berodde på!
          Jag tror det lugnar ner sej, men om han verkligen skadar de andra fiskarna så är det kanske läge att ge bort honom...
          Se till att ha många gömställen. Ibland blir det bättre om honan har någonstans att gömma sig.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har två mosaikgurami, en hane och en hona, och den aggressivaste av dem verkar vara honan. Inte mot hanen dock. När jag köpte dem gick de i olika akvarier, hanen ihop med två andra hanar, och honan ensam med ett antal svärdbärare, som hon jagade runt hela tiden, så svärdbärarna blev nog tacksamma att hon försvann

            Det är hursomhelst nog inte så vanligt att mosaikhanar är särskilt aggressiva, förutom under lektiden. En sak du kan göra för att ge honan lite mer lugn och ro, är att köpa en eller ett par honor till, så inte en och samma hona får all hanens uppmärksamhet.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Jag har två mosaikgurami, en hane och en hona, och den aggressivaste av dem verkar vara honan. Inte mot hanen dock. När jag köpte dem gick de i olika akvarier, hanen ihop med två andra hanar, och honan ensam med ett antal svärdbärare, som hon jagade runt hela tiden, så svärdbärarna blev nog tacksamma att hon försvann

              Det är hursomhelst nog inte så vanligt att mosaikhanar är särskilt aggressiva, förutom under lektiden. En sak du kan göra för att ge honan lite mer lugn och ro, är att köpa en eller ett par honor till, så inte en och samma hona får all hanens uppmärksamhet.
              Hej Micke_A. Trodde nästan du var ute och festade lördagkvällen till ära

              Sorry.. Lite OT, men jag kände mig tvungen
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Hur stort akvarium går dom i?
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Hej Micke_A. Trodde nästan du var ute och festade lördagkvällen till ära

                  Sorry.. Lite OT, men jag kände mig tvungen
                  Nej, så´nt ägnar jag mig ytterst sällan åt, festprisse är det sista jag är
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #10
                    Som dom andra skrivit-Hur stort e karet?

                    Sen försök att pröva med att köpa en hona till. Jag köpte det till mina GuldGurami för att hanen höll på likadant. Då lugnade det ner sig & allt blev lugnt i karet igen :-) & många gömställen e viktigt!


                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • oskarwallin
                      • February 2008
                      • 1080

                      #11
                      akvariumet e 220L, hanen e tillbaka lämnad till butiken jag började oroa mig.
                      jag har en massa gömställen i akvariet, men senaste tiden va jag orolig för hanen då honan är smidigare och lite snabbare än han, man hör ju ibland att han smäller in i glaset när han missat att svänga och honan drog in i ett skydd...
                      de verkade iof trivas då båda va utfärgade
                      Senast redigerad av oskarwallin; 30 March 2008, 09:41.
                      60,58 liter
                      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                      Kommentar

                      Arbetssätt...