Hur många kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Hur många kampfiskar?

    Hej! Nu funderar jag på att satsa på kampfiskar som "större" fiskar i mitt akvarium(112l). Nu undrar jag hur många jag kan ha mitt kar, övriga fiskar i karet är guppy, platy, en siamesisk algätare och senare någon passande stimfisk.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • taklampa
    • March 2008
    • 13

    #2
    Du kan ha en (1) kampfiskshane i ditt akvarium. Flera honor går däremot bättre.


    Men är inte säker på att en kampfiskshane kommer funka bra med dina guppys, min gjorde inte det iaf.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Mm, men det är alltid värt att teste, hur många honor skulle jag kunna få plats me tro?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • c-stina
        • January 2007
        • 45

        #4
        Hej,
        har också hört att kampfisk och guppy inte är en bra kombination. Varför prova när det troligtvis kommer sluta med grym guppy-död.
        Kampfiskar är oerhört trevliga och personliga fiskar, lugna och fina ihop med rätt sällskap. Om du väldigt gärna vill ha kampfisk kanske du kan ge bort dina guppy till någon med mer passande akvariesällakap.
        MVH Christina

        Kommentar

        • lakritspuck
          • February 2008
          • 7

          #5
          Jag köpte em kampfiskhane till mitt ena akvarium för ett tag sedan. I det karet fanns det då två fina guppyhanar. Morgonen därpå var guppyhanarnas fina fenor mer eller mindre borta. Kampfisken fick flytta till ett eget litet akvarium (35 liter) omedelbart. Nu några månader senare ser guppyhanarna ut som det ska igen.

          Kommentar

          • annatzk
            • January 2008
            • 165

            #6
            Kampfisken passar nog bäst ihop med fiskar som den inte på något sätt kan förväxlas med artfränder.
            Det är nog inte värt att testa.
            Sedan kan kampfisken själv råka illa ut om den hålls med fiskar som gillar att smaska på fenor.
            Du kan ha en hane och ett par honor i ditt akvarium. Tänk på att om du ska ha honor så ska du ha minst två, annars kan de bli ihjäljagade av hanen. Men ha mycket växter och sånt som kan hjälpa dem att skapa rivir.

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Ok, jag kan ju sälja några av dem och ha några i ett annat akvarium, tack för tipsen Mycket växter har jag i akvariet, lite för mycket för tillfället till och med. Vilka andra fiskar kan ni tipsa till akvariet då? Om man ska gå lite på asien tema.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Lazarus
                • February 2008
                • 78

                #8
                Jag har mina kampfiskar med kardinalfiskar funkar fint (dock hittat en halv kardinalfisk rätt nyligen, men vet ej vad som hänt). Just nu går det även två galaxy rasbora ( http://en.wikipedia.org/wiki/Celestial_Pearl_Danio ) och kan nog funka då de är lite bredare. Fördelen är att galaxyn även den precis som kampfisken är från "Indokina"

                Kommentar

                • Hong
                  • February 2007
                  • 61

                  #9
                  kampfiskar är inte bra på att simma fort. Men de är duktiga att nafs på fenor som är långa, t.ex guppyhanes. Jag har kampfiskar med Platy, neontetror, zebrafisk och kejsartetror, dessa inte har långa fenor och snabb simmande, i akvariet. De kommer övrenser.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...