Betta sp Mahachai och Betta albimarginata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M B
    • December 2007
    • 152

    Betta sp Mahachai och Betta albimarginata

    Hej!

    Finns det någon här som har personliga erfarenheter av dessa och gärna delar med sig av dem?
    Mikael
    www.poecilia.org
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    #2
    Hade några Betta sp Mahachai för några år sedan men de var de mest skygga fiskar jag haft, såg dem knappt alls.

    Kolla in Thorups sida om fisken.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Jag har 3 Mahachai, två hanar och en hona. Samt en del yngel. Väldigt anspråkslösa fiskar, leker i vanligt kranvatten men är väldigt skygga av sig om man inte har mycket flytväxter. Ynglen verkar inte heller svåra att dra upp.

      Och har inte albimarginata men däremot den snarlika channoides som också är oerhört lättskött. Gäller bara att mata upp hanen ordentligt mellan lekarna så att han inte leker ihjäl sig, antar att ungefär samma gäller för albimarginata.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av oaken
        Och har inte albimarginata men däremot den snarlika channoides som också är oerhört lättskött. Gäller bara att mata upp hanen ordentligt mellan lekarna så att han inte leker ihjäl sig, antar att ungefär samma gäller för albimarginata.
        Jag har också channoides, och håller helt med om att det är en lättskött art. Jag harr inte gjort något särskilt mer än matat med levande artemia ibland, annars bara torrfoder. Hanen gick inte tiden ut de första lekarna men nu simmar ett gäng yngel bland andmaten.

        Jag tycker det är en snygg art och definitivt inte skygg som många andra Bettor. Förutom när hanen tuggar är de framme hela tiden. Inte alls som tex Betta coccina som jag aldrig såg skymten av trots att jag hade dem under en ganska lång tid.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Jag har också channoides, och håller helt med om att det är en lättskött art. Jag harr inte gjort något särskilt mer än matat med levande artemia ibland, annars bara torrfoder. Hanen gick inte tiden ut de första lekarna men nu simmar ett gäng yngel bland andmaten.

          Jag tycker det är en snygg art och definitivt inte skygg som många andra Bettor. Förutom när hanen tuggar är de framme hela tiden. Inte alls som tex Betta coccina som jag aldrig såg skymten av trots att jag hade dem under en ganska lång tid.
          Tricket med Betta coccina och andra från samma grupp är att antingen ha svag belysning eller väldigt mycket flytväxter, de blir inte skygga om man t.ex. har massor med javamossa i akvariet och flytväxter som täcker hela ytan.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av oaken
            Tricket med Betta coccina och andra från samma grupp är att antingen ha svag belysning eller väldigt mycket flytväxter, de blir inte skygga om man t.ex. har massor med javamossa i akvariet och flytväxter som täcker hela ytan.
            Hmm, funkade inte hos mig...

            Visst hjälpte det nog men de var ändå otroligt skygga. De gick i ett kar med ytan täckt av ett tjockt lager andmat, en vildvuxen C wendtii, bokblad och rötter på botten. Löjligt dunkelt helt enkelt. Ändå stod de parkerade under vars ett bokblad hela tiden...

            Men det är en otroligt vacker fisk och jag lär försöka mig på den igen trots allt...
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Jag köpte Betta sp. mahachai på Malmöauktionen. Ser dem till och från. Skall inreda ett 55-liters kar till dem nu till helgen så jag får återkomma när jag har haft dem ett tag. De verkar i varje fall vara mycket lugnare än vanlig kampfisk
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Hmm, funkade inte hos mig...

                Visst hjälpte det nog men de var ändå otroligt skygga. De gick i ett kar med ytan täckt av ett tjockt lager andmat, en vildvuxen C wendtii, bokblad och rötter på botten. Löjligt dunkelt helt enkelt. Ändå stod de parkerade under vars ett bokblad hela tiden...

                Men det är en otroligt vacker fisk och jag lär försöka mig på den igen trots allt...

                Okay, skumt att de var så skygga ändå. Låg vattennivå är nog något som kan hjälpa mycket också, och att det inte finns så mycket fria ytor. Jag har en teori att de inte känner sig riktigt säkra förrän de i princip är helt omgivna av potentiella gömställen (där massor med javamossa kommer in i bilden). Funkar för mina B. uberis i alla fall, de är inte alls skygga.

                Guy: De är väldigt fredliga, till skillnad från B. splendens. Hanarna brukar bara spänna sig för varandra och i värsta fall jagas den ena bort.

                Kommentar

                • Pär J.
                  • March 2002
                  • 284

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pär J.
                  Hade några Betta sp Mahachai för några år sedan men de var de mest skygga fiskar jag haft, såg dem knappt alls.

                  Kolla in Thorups sida om fisken.
                  www.fishbreeding.dk (efter rättelse, tack oaken).
                  Senast redigerad av Pär J.; 13 March 2008, 07:52.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pär J.
                    www.fishbreeding.dk

                    Ska det vara

                    Kommentar

                    • MAkke
                      • March 2006
                      • 4

                      #11
                      Identifieringsnyckel för B. sp. Mahachai och B. smaragdina?

                      Är det någon som kan säga hur man skiljer dessa arter från varandra? Särskilt då honorna.

                      Utifrån de bilder jag sett på nätet verkar det som om Mahachai-honornas längsgående ränder är "uppbrutna" och "suddiga", medan smaragdina-honornas ränder är jämna och "intakta". Allmänt verkar smaragdinan ha tydligare eller "renare" teckning. Det är dock risk att det är en och samma Mahachai-hona som jag sett (http://www.ibc-smp.org/species/mahachai.html), och då är det statistiska underlaget lite väl magert för att man skulle kunna lita på dessa skillnader.

                      Är det någon därute som har egna erfarenheter?

                      Mikael

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av MAkke
                        Är det någon som kan säga hur man skiljer dessa arter från varandra? Särskilt då honorna.

                        Utifrån de bilder jag sett på nätet verkar det som om Mahachai-honornas längsgående ränder är "uppbrutna" och "suddiga", medan smaragdina-honornas ränder är jämna och "intakta". Allmänt verkar smaragdinan ha tydligare eller "renare" teckning. Det är dock risk att det är en och samma Mahachai-hona som jag sett (http://www.ibc-smp.org/species/mahachai.html), och då är det statistiska underlaget lite väl magert för att man skulle kunna lita på dessa skillnader.

                        Är det någon därute som har egna erfarenheter?

                        Mikael


                        Kom på att den där länken kanske inte hjälpte dig så mycket iofs.
                        Senast redigerad av oaken; 21 March 2008, 13:25.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pär J.
                          Hade några Betta sp Mahachai för några år sedan men de var de mest skygga fiskar jag haft, såg dem knappt alls.
                          Kan berätta att det bor 2 betta imbellis i mitt 110 liters och att dessa under de första månaderna inte var så skygga, utan kom alltid fram när jag befann mig i närheten av akvariet. Men sen efter det att ett stim boraras merah flyttat in ser jag dem nästan aldrig, utan de kommer i stort sätt bara fram när det är matdags. Detta trots att akvariet är tätplanterat och flytväxter finns.

                          Ska se hur de gör sen när jag har flyttat över dem till mitt 310 liters (110 liters ska säljas).

                          Har ni sett denna sida: www.ibc-smp.org
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Tror Bettor blir skyggare ju större öppna ytor det är. Mina B. sp Mahachai har för övrigt lekt igen, denna gång i ett 10-liters akvarium med torvbotten, massor med javamossa och Ceratopteris cornuta och Salvinia på ytan. Där är de inte skygga över huvud taget

                            När jag hade dem i ett 30-liters akvarium med bara lite javamossa, så det blev ganska mycket öppna ytor, så blev de väldigt skygga och rädda av sig.
                            Senast redigerad av oaken; 21 March 2008, 15:23.

                            Kommentar

                            • MAkke
                              • March 2006
                              • 4

                              #15
                              Ursprungligen postat av oaken
                              http://www.siamensis.org/images/surv...s/s001/tab.gif

                              Kom på att den där länken kanske inte hjälpte dig så mycket iofs.
                              Tack för tipset. Jag har kikat på den tabellen tidigare, men den visar ju på mycket små skillnader mellan smaragdina och mahachai. Skillnaderna i gällockets teckning tycker jag inte syns särskilt tydligt på de bilder jag sett, inte ens på hanar i lekdräkt.

                              m.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...