Kampfiskhona i sorg? Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Kampfiskhona i sorg? Vad göra?

    Sedan två år tillbaka har jag haft 2 kampfiskhonor i mitt 250 liters kar (hade även en hane, men han dog tyvärr för ett år sen) och för någon vecka sedan dog sorgligt nog den ena.

    Honan som är kvar verkar nu hängig, simmar inte alls runt som förut. Kan det bero på sorg? Hur pass sociala är kampfiskar? Dessa båda honor simmade i samma kar när jag köpte dem, och bråkade sällan. Vågar jag köpa en ny hona som sällskap åt min gamla, eller finns det risk att hon inte kommer acceptera den nya?

    Har funderat över en annan sak; hur gammal blir en kampfisk? Har fått för mig att de blir 2-3 år gamla, och att min hona dog av ålder. Kan det stämma? Hur gammal är i så fall kampfiskar när man köper dem i affärerna?
  • Lazarus
    • February 2008
    • 78

    #2
    Jag har kollat runt på nätet, och de verkar kunna bli upp till en fem år, vanligast är dock att de blir runt 2-3 år.

    Jag vet inte i vilken mån fiskarna är sociala, dock är det vanligt att människor applicerar mänskliga känslor på djur. Det behöver inte betyda att hon saknar den andra fisken bara för att hon ser hängig ut. Jag skulle snarare tro att det i detta fallet är åldern som börjar ta ut sin rätt. En annan förklaring skulle kunna vara att du har någon "skit" i akvariet som dödade den första honan och går hårt den kvarvarande och det är därför hon ser hängig ut.

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av Lazarus
      En annan förklaring skulle kunna vara att du har någon "skit" i akvariet som dödade den första honan och går hårt den kvarvarande och det är därför hon ser hängig ut.
      Det skulle kanske kunna vara så, men jag har inte märkt något på mina andra fiskar; de ser inte hängiga ut. Sen vet jag med mig att det säkerligen är så att jag applicerar mänskliga känslor på mina fiskar, men de är ju så tusans mysiga att jag inte kan låta bli

      Vad tror du om att skaffa en ny hona då?

      Kommentar

      • Lazarus
        • February 2008
        • 78

        #4
        tja du varför inte om nu de andra fiskarna verkar må fint, fast jag skulle nog köpa en två honor och en hane men beror ju lite på vad du har mer för fisk, kanske redan fullt : P

        Kommentar

        • Snowflingsan
          • September 2006
          • 132

          #5
          hade två honor och en hane förut, och det funkade fint, men jag är lite rädd för att det inte ska funka nu, hade tur som fick fredliga fiskar första gången, har hört att de kan vara rätt aggressiva om man har otur. Dessutom säljs ju de flesta kamphanar från småburar, där de aldrig träffat en annan fisk förut, medan honorna ofta går flera tillsammans och ihop med andra fiskar. Så det får nog bli en hona till. Och honorna är snäppet snyggare tycker jag, och det är nästan ingen risk att de får fenorna nafsade på

          Kommentar

          Arbetssätt...