kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henalg
    • January 2008
    • 122

    kampfisk

    jag undrar om man kan ha en kampfisk i ett akvarium som är 1.5l???
    Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    1,5 l? Ska du ha den i ett ölglas? (okej, tre ölglas).
    Neeej det ska du väll ändå inte? Fisken vill det i allafall inte!!!!

    Kommentar

    • henalg
      • January 2008
      • 122

      #3
      nej det är ett litet akvarium men går det
      Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        naj det går inte...de vill minst ha 40 liter...du kan läsa dens artbeskrivning så får du mer info om den.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • annatzk
          • January 2008
          • 165

          #5
          Jo jag förstod det.
          Går gör det säkert i den benämning att du kan hålla fisken vid liv.

          I affären har de dem ju i pyttesmå byttor, men där ser de ju för elendiga ut.
          Nu är ju ditt akvarium något större, men det blir svårt att hålla rent.
          Det blir ju fysiskt trångt för fisken, och det blir massa jobb för dig. En sådan liten volym är ju känslig för förändringar, och jag gissar att det inte finns något filter eller?

          Dessutom är det antagligen förbjudet att hålla fisk i ett så litet kar.

          Kommentar

          • lakritspuck
            • February 2008
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av henalg
            jag undrar om man kan ha en kampfisk i ett akvarium som är 1.5l???

            1,5 liter är väl inget akvarium. Nånstans finns väl ändå en gräns för hur litet det kan vara för att anses som ett akvarium.

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              1,5 l akvarium kan du nog bara ha tyll yngel i så fall, i stället för att ha en yngelkasse
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • Lazarus
                • February 2008
                • 78

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                naj det går inte...de vill minst ha 40 liter...du kan läsa dens artbeskrivning så får du mer info om den.
                Jag håller inte med om det! Anledningen är att 40l är en volym som jordbruksverket bestämt och det är den generella minivolymen för fisk. Om man istället lyfter blicken och tittar på resten av världen så varierar rekommendationerna för en fisk från 1Gallon - 3Gallon som minsta volym dvs 4,5 - 12l.

                Det du skall tänka på är att fisken utan problem skall kunna vända sig samt att du skall kunna erbjuda en bra vatten kvalité. Ett kärl på 1.5 faller väll främst på det första kriteriet.

                Kommentar

                • c-stina
                  • January 2007
                  • 45

                  #9
                  Av vilken anledning vill du ha en fisk i 1,5 liter???
                  MVH Christina

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #10
                    Jag tror att kampfisken är bland de enda fiskar som skulle överleva någon längre tid i ett 1,5-liters "akvarium", men bara för att de överlever så betyder inte det att de mår bra och jag tycker med bestämdhet att du ska skaffa ett större akvarium åt honom. I ett så litet utrymme kommer risken för nitritförgiftning och stressrelaterade sjukdomar vara skyhög, och du kommer behöva byta vatten såpass ofta att exempelvis en helg hemifrån kommer innebära att du måste ordna med någon som kan byta vatten åt dej...
                    Vill du av en eller annan anledning ha ett litet akvarium i bokhyllan eller så, så finns det små, bra och billiga 30-liters som med lite växter och ett minifilter kan bli bra åt en kampfisk.

                    Kommentar

                    • henalg
                      • January 2008
                      • 122

                      #11
                      ok jag få ta ett störe akvarium
                      Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...