Passar kampfisken in med övriga invånare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazarus
    • February 2008
    • 78

    #16
    Räkor och kampfiskar handlar bara om tre saker, storlek, storlek och storlek
    liten fisk + liten räka = lungt
    stor fisk + liten räka = skaldjursbuffé alá "can I have a bigger plat pleas!?!"
    stor fisk plus stor räka = lungt

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #17
      Enligt min erfarenhet så varierar "snällheten/elakheten" väldigt mycket bland kampfiskar. Har man tur så får man en som inte alls bryr sig om andra fiskar, eller en som ser alla andra fiskar som ett hot och måste nafsa efter dem. Att säga att alla kampfiskar "hatar" räkor eller neontetror är att generalisera anser jag.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #18
        Lazarus räkor förökar sig, trots att du har tillräckligt stora räkor för att de ska klara sig från att bli mat så blir iaf deras yngel mat vilket inte är så kul.

        Snowflingsan kampfiskar är aggro, har du en som inte bryr sig om andra fiskar och räkor så är det något fel på den enligt mig.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Lazarus
          • February 2008
          • 78

          #19
          Ursprungligen postat av Amaro
          Lazarus räkor förökar sig, trots att du har tillräckligt stora räkor för att de ska klara sig från att bli mat så blir iaf deras yngel mat vilket inte är så kul.
          Beror ju lite på vad man är ute efter, för mig är kampfiskarna det primära och allt annat statister. Så om statisterna producerar levande foder är det ju bara toppen
          : )

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #20
            lazarus kan förstå det men i denna tråd så var/är tanken att ge rätt info till personen i fråga.

            Personen i fråga undrade alltså om kampfiskshanne går ihop med bla körsbärsräkor.
            Svar: 100% nej för yngel.
            80% nej för räkor mindre än fullvuxna ex.
            60-70% nej för fullvuxna räkor.

            Detta är alltså typ hur det ligger till, ingen exakt vetenskap men kombinationen är iaf usel.

            Ang att "statisterna" producerar levande foder och att det är bra i ditt fall innebär inte att andra finner det rätt i sina kar. Alla gillar inte tanken med levande foder. Sj så förstår jag inte varför man ens ska erbjuda levande foder till fisk som inte ens är rovfisk

            Men men, what ever floats your boat dude
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Lilibet
              • June 2007
              • 346

              #21
              Ledsamt...

              Ursprungligen postat av ansjo
              Kul, och du kommer inte att bli besviken när hannen börjar flirta med honan och färgar ut ordentligt!
              Min dvärggurami-hanne dog 24 timmar efter inkoppningen.
              Jag var så noga med inkoppningen med tanke på guramisarnas "konstruktion", men måste ha gjort något fel i alla fall. Eller om han blev stressad av flytten.
              Honan verkar klara sig och må bra, hon mumsade rätt bra av pansarmaläggen (mina Corydoras lekte häromdagen till min förvåning och förtjusning). Honan har nu varit i karet i 3,5 dygn - kan jag räkna med att hon klarat flytten?

              Frågan är nu hur pass bråttom det är att skaffa en ny pojkvän åt henne?
              Senast redigerad av Lilibet; 25 February 2008, 09:29.
              Den som har flest saker när han dör vinner!

              Kommentar

              Arbetssätt...