Blandning av fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Colt3n
    • February 2008
    • 5

    Blandning av fiskar!

    Hejsan! Jag är ganska ny här på Zoonen och det finns säkert en massa trådar om det här.
    Iallafall för att komma till saken så har jag tidigare haft ett 112 liters akvarium och köpt ett nytt för ett tag sen 250 liter.
    Jag har då:
    2 st silverhajar
    2 st regnbågshajar
    1 st eldstjärt
    4 st guramis mosaik och gula
    1 st blågrön botia
    1 st zick zack ål
    2 st senegalus
    3 st svärdbärare
    1 st mal

    Jag är då sugen på att köpa en/fler Channa Bleheris, men vet inte om dessa funkar med de fiskar jag har, ifall någon av mina fiskar ryker så gör dem väl det, fast påpeka för mig först vilken det skulle kunna vara isåfall tack Så jag vet vad som kan hända.
    Sen vet jag inte om en eldål skulle få plats där nere?
    Har ni nå tips och förslag?
    Sen har jag bokat/lagt undan 2 st C.Bleheri för 1000 kr, verkar lite dyrt tkr jag :S
    Någon som känner till någon bättre butik i sthlm för bättre priser på dessa?
    Eller är 1000 kr ett normalt pris?
    Tack på förhand!
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Jag tycker att du ska börja med att låna någon bra akvariebok och läsa på om fiskarna du vill ha. De flesta fiskar trivs bäst i sällskap med kompisar av samma slag, ju fler desto bättre. 2-3 räcker oftast inte. Det är alltså bättre att satsa på många exemplar av ett fåtal arter, än att ha enstaka exemplar av många. Ett undantag är eldstjärten, som är så aggressiv mot sina egna att det räcker med en. Antagligen är regnbågshajen (som är nära släkt) också sådan. Kolla också hur stora fiskarna blir! Silverhajar t ex blir 35 cm, så där är ett 250-liters akvarium för litet. Ormhuvudsfiskar som Channa bleheri kan du inte ha ihop med andra fiskar. Förutom att de blir mycket stora, kan de äta fiskar som är nästan lika stora som de själva. Eldålen är inte heller någon sällskapsfisk. Mitt främsta råd är alltså: Läs på innan du köper något! Det räcker inte att prata med zoohandlaren, som ofta vill sälja sina varor (levande och andra) oavsett om de är bra eller inte. Varför inte gå med i närmaste akvarieförening? Där kan du prata med kunniga akvarister som hjälper dig tillrätta utan att ha några ekonomiska intressen. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • Colt3n
      • February 2008
      • 5

      #3
      Men enligt vissa så funkar C.Bleheri med dessa fiskar, har läst det på andra trådar.
      Alla säger olika, vissa säger att jag kan ha typ 4-5 st, o.s.v. Vem ska man tro på egentligen?
      Men tack för tipsen! (Y)

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Vilka är det som säger att Channa bleheri fungerar med andra fiskar? Ormhuvudfiskar fungerar ungefär som boaormar. De kan äta en fisk som är nästan lika stor som den själv, för att sedan inte behöva äta på flera månader. Då är det dags för ett nytt sådant skrovmål. Även artfränder äts. Visst ligger det nära till hands att tro på dem som säger det du vill höra, men det är bra att också tänka på hur erfarna de är, om de har ekonomiska intressen o s v. Och att läsa böcker, för det som står där stämmer för det mesta.

        Olle

        Kommentar

        • Colt3n
          • February 2008
          • 5

          #5
          Okej så då menar du att alla mina fiskar kommer ryka pga av dem?
          Man är så sjukt sugen på sådanna, finns det några alternativa liknande fiskar?

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Okej nu tycker jag det är ganska mycket missledande snack i denna tråd.

            1, Det kan bli ganska trångt i ditt kar. Tänker då mest på dina 2 senegalus.

            2, antingen kommer din eldstjärt ta livet av dina regnbågshajar eller så tar dem livet av din eldstjärt. De e artsfränder, funkar inte ihop. Man kan "egentligen" bara ha 1 i varje kar, antingen eldis eller regnbåge, undantag finns däremot beroende på storleken på karet. Jag har 2 stora i mitt 450L och det funkar tex.

            3, botier är sällskapsfiskar, de ska inte vara ensamma, de ska gå i stim på minst 4-6exemplar. Det e synd om din ensamma botia...

            4, Dina guramis kommer bli käkade av dina senegalus, svärdbäraren också, eventuellt så kanske alla dina fiskar blir käkade (det beror på storleken du har på fiskarna) Senegalus växer snabbt och är en rovfisk, enligt min uppfattning mer rovgirig än en C.bleheri.

            5, 500kr för en bleheri är vidrigt mycket, förutom om det är vuxna exemplar vi snackar om. Ungdjur går på mellan 250-300kr i vanliga fall.

            För övrigt så är Channa bleheri den minst aggressiva av sitt slag. Dem rör aldrig malar. Inte heller fiskar som de inte kan få i mun, det där påståendet om att den käkar fisk som är i dess egen storlek håller inte, detta är en lugn art, den går däremot på "fjant" fiskar och bör därför endast hållas med rovfiskar eller stora kraftiga fiskar. Med andra ord, inge guppy,molly,gurami fisk, det kommer Bleherin se som buffe
            Senast redigerad av Amaro; 06 February 2008, 12:42.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Colt3n
              • February 2008
              • 5

              #7
              Men jag hade tänkt ta bort ganska många fiskar från karet när jag skaffar C. Bleherin, har ett 112 liters som jag kan trycka ner guramis och sånt där
              Så det kommer inte vara så mkt där i
              Tycker du inte priset var bra? Men den har finaste färgerna har varit och kollat på den, svart, blå, röd, orange aktiga Så sjukt fin

              Kommentar

              • Colt3n
                • February 2008
                • 5

                #8
                Nu har man iallafall köpt en channa bleheri, färgen på den var enormt fin och riktigt värd pengarna tycker jag, den reflekterar, blå, svart, röd, orange, ljusblå färger. Så vacker är den, den är dock inte aggressiv mot andra fiskar, har även små pansarmalar som lätt går in i dess mun, men den rör inga andra fiskar ifall dem inte rör honom. Då kan de få sig ett bett, men de lär sig väl.

                Kommentar

                Arbetssätt...