Iriatherina werneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Iriatherina werneri

    Jag har startat om mitt kar på 200 L och funderar på vad för fisk jag ska fylla på med om sisådär tre veckor...

    Och så hittade jag Iriatherina werneri på Hornbach här i Göteborg och fastnade helt för dessa. Men jag vet ju inte så mycket om dom och har aldrig haft någon sorts regnbågsfisk förut.

    Jag läste på zoopets artbeskrivning att de endast äter mycket smått foder, helst enbart fryst eller levande. Men i någon gammal tråd läste jag om någon annan som hade dessa att de åt allt som bjöds precis som övriga invånare,
    jag kan inte erbjuda de enbart fryst/levande foder
    - skulle det kunna funka ändå?

    Sedan undrar jag var de håller till i akvariet, i affären höll de sig ganska högt upp, men jag har aldrig sett dem i något annat kar eller läst om var de brukar hålla sig i karet
    - Någon som vet detta?

    Sen vet jag ju inte riktigt vilka krav de ställer på medinvånarna i karet... Jag kommer inte att ha någon aggressiv fisk, eller någon som riskerar att kunna äta dom. Som det ser ut nu kommer det bli 1-2 par Nyckelhålsciklider, ett litet stim Rödmunstetror, ett par Ancistrus och troligen något mer, beroende på hur det hela verkar fungera.
    - Kan man hålla dessa regnbågsfiskar med de fiskar jag tänkt?


    Hoppas någon vill ta sig tid att svara
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Ja, de är inte alls kräsna i maten, förutsatt att det inte är för stora bitar - de har små munnar.
    2) De är "mitt i" vattenpelaren.
    3) Jag vet inte hur nyckelhål och trådfenor går ihop; jag skulle inte hålla det för omöjligt att nyckelhålen äter upp dem, nyckelhål är rätt stora fiskar, och trådfenor är små. Dina övriga fiskar är inga problem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Tack så mycket för dina snabba svar

      Själv känns det inte så tänkbart att Nyckelhålen skulle få i sig någon, Iriatherina werneri är trots allt inte mindre än Rödmunstetror, men däremot lite högre i kroppsformen (tycker jag i alla fall). Nyckelhålen är för övrigt långt ifrån vuxna.

      Det verkar som om de kan vara värda att testa ett litet stim av,
      jag får väl se hur det blir...



      Något annat jag borde veta om dom, något speciellt de är känsliga för?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nä. Som alla regnbågar är de tåliga och aktiva fiskar. Men som sagt små.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Okej, tack så mycket!!

          Kommentar

          • pelle
            • January 2002
            • 419

            #6
            Mina vuxna Nyckelhålsciklider (ca 12-13cm) rör inte ens guppy yngel.
            Per

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Hos mig går de ihop med dvärgräkor. Funkar väldigt bra. En både vacker och väldigt trevlig fisk. Hos mig äter de enbart mat som yr i vattnet. Aldrig från ytan, växterna eller botten och det gapar aldrig över mat som inte är mycket finfördelad. Nykläckt artemia funkar väldigt bra men annars äter de nog det mesta bara det är tillräcklilgt smått. Någon sorts städare som tar det de inte hinner äta är bra. Pansarmalar eller räkor.

              Du ser ju förresten en av mina i min avatar

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Återigen, tack för snabba svar

                När det gäller städare och algätare så har jag en hel massa kandidater, bestämda är dock endast några Ancistrus och två Kuhlis som jag hade i akvariet före omstarten. Väldigt sugen på ett stim Leopardpansarmalar, men enligt zoopets artbeskrivning är de känsliga (och de har 4 av 5 i svårighetsgrad), funderar också på någon/några siamesiska algätare samt en himla massa L-malar jag tycker är häftiga

                Får väl se hur mycket plats det blir över för bottenfiskar efter att jag valt övriga besättningen...

                Kommentar

                • rolnor
                  • June 2007
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Solid
                  Återigen, tack för snabba svar

                  När det gäller städare och algätare så har jag en hel massa kandidater, bestämda är dock endast några Ancistrus och två Kuhlis som jag hade i akvariet före omstarten. Väldigt sugen på ett stim Leopardpansarmalar, men enligt zoopets artbeskrivning är de känsliga (och de har 4 av 5 i svårighetsgrad), funderar också på någon/några siamesiska algätare samt en himla massa L-malar jag tycker är häftiga

                  Får väl se hur mycket plats det blir över för bottenfiskar efter att jag valt övriga besättningen...
                  Finns en bra bok om Regnbågsfiskar "Breathtaking Rainbows", hittar du säkert på nätet. Lycka till!!

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Ursprungligen postat av rolnor
                    Finns en bra bok om Regnbågsfiskar "Breathtaking Rainbows", hittar du säkert på nätet. Lycka till!!
                    Och här är en kanonsajt om regnbågar från Australien och Nya Guinea. Kolla in Iriatherina-bilden!
                    Senast redigerad av Daniel Blom; 18 January 2008, 23:58.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Min flickvän har dessa, och de får i princip enbart granulat. Är väldigt få fiskar enligt min erfarenhet som inte äter flingfoder/granulat/etc, även om det brukar stå så i akvarieböckerna. Kan även säga att de äter från ytan utan problem, och att de kan ta "större" foder som t.ex. mygglarver när de är fullvuxna.

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Snacka om respons här, tackar för tipsen

                        Jag funderar på att skippa mina Rödmunstetror och köra på ett litet stim
                        I. Werneri istället. Stimmar de någonting eller mår de helt enkelt bara inte bra av att vara för få? Är de bra på att äta upp andra fiskars yngel?
                        (Vore kul om mina Nyckelhål fick någon rimlig chans att rädda några av sina yngel i framtiden). Är det väldigt svårt att få lek på dom eller finns det någon chans för mig att lyckas?

                        Sen kostar de ju tyvärr en del, men det kan ju vara värt det...

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av Solid
                          Snacka om respons här, tackar för tipsen

                          Jag funderar på att skippa mina Rödmunstetror och köra på ett litet stim
                          I. Werneri istället. Stimmar de någonting eller mår de helt enkelt bara inte bra av att vara för få? Är de bra på att äta upp andra fiskars yngel?
                          (Vore kul om mina Nyckelhål fick någon rimlig chans att rädda några av sina yngel i framtiden). Är det väldigt svårt att få lek på dom eller finns det någon chans för mig att lyckas?

                          Sen kostar de ju tyvärr en del, men det kan ju vara värt det...
                          Att få dem att leka är inget större problem, att dra upp ynglen är däremot ett STORT problem, eftersom de är fruktansvärt små. Så bästa är om man har tillgång till levande växtplankton att mata med eller dylikt.

                          Tycker inte de stimmar men däremot så har de en tendens att simma i närheten av varandra, och visa upp sig och "flaxa" med fenorna.

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ja, jag vet inte om jag vill lägga ut 400 kr på 10 fiskar som blir 5 cm vardera, ärven om de är otroligt fina. Jag vet ju heller inte om de skulle passa i akvariet. Men jag får väl se hur det blir, när invånarantalet i karet ska ökas och de finns i affären kan jag nog få svårt att välja det ena eller det andra

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Ursprungligen postat av Solid
                              Snacka om respons här, tackar för tipsen

                              Jag funderar på att skippa mina Rödmunstetror och köra på ett litet stim
                              I. Werneri istället. Stimmar de någonting eller mår de helt enkelt bara inte bra av att vara för få? Är de bra på att äta upp andra fiskars yngel?
                              (Vore kul om mina Nyckelhål fick någon rimlig chans att rädda några av sina yngel i framtiden). Är det väldigt svårt att få lek på dom eller finns det någon chans för mig att lyckas?

                              Sen kostar de ju tyvärr en del, men det kan ju vara värt det...
                              Vuxna Werneri äter med glädje liquify (som man matar yngel med), säger ju en del om deras mun storlek. De rör inte yngel här. Deras egna yngel simmar ihop med de vuxna utan problem. Men tyvärr har den pyttesmå ynglen löjligt små munnar så det är svårt att få dem att överleva.

                              De leker hela tiden och yngel dyker upp titt som tätt. Men som sagt de är små som bara den!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...