Parosphromenus sumatranus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Parosphromenus sumatranus

    Laktritsguramina är erkänt svåra att plåta. De är tillbakadragna och mycket uppmärksamma fiskar, som blixtsnabbt försvinner ner bland stenarna om de känner sig alltför iakttagna. Att de kan vara så snabba är rätt egendomligt med tanke på hur betänksamt stillsamt de för övrigt rör sig, ofta alldeles stillastående i någon minut eller så, svävande i vattnet som en rymdstation.

    Ibland lyckas jag smyga mig på någon för att stjäla åt mig ett foto eller två – som nu. Detta är en hanne, vackert utfärgad i svart, mörkrött och turkos, som väntar utanför en lekgrotta.

    Bland fiskar är dessa mina favoriter. Inget show-off här inte!
    Bifogade filer
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    #2
    Otroligt fina bilder!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Fina fiskar! Sådana skulle jag vilja äga.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Fint Har du fått dem att leka?

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Det ser ut så just nu. En hanne bevakar var sin grotta. Men om det blir något? Man får se. Jag vill inte störa dom genom att tränga mig på utan hoppas på det bästa.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Två nya bilder från i morse. Förmodligen spänner de upp fenorna för att skrämma mig med.

            Nu verkar det klart att de bar bosatt sig i varsin håla. Jag avslöjade dem med en ficklampa häromkvällen.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Lite nya bilder.

              På den första ser man hannen kika ut ur sin håla.

              På de två sista står han karakteristiskt snett neråt, som jag tolkar som antingen oro eller varning - ibland med utspärrade fenor men det ser man inte här. Däremot ser man en del av de turkosblå/turkosgröna fläckarna.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Fina bilder Är riktigt sugen på att skaffa någon Parosphromenus-art! Men är ju lite knepiga att få tag på..

                Ingen lek ännu?

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  NU har de kommit riktigt i lektagen. Här är en bild på honan och några på hannen, som försöker imponera med sina färger.

                  Jag har sänkt salthalten till 90 microSiemens och matar dagligen med Artemia. Vattnet håller jag ganska så brunt med havsmandelträblad.

                  Det här artar sig till att bli riktigt spännande.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    • March 2002
                    • 284

                    #10
                    Fina bilder

                    Spännade att följa. De ser verkligen ut att vara i tagen för lek snart.
                    Håller du andra labyrinter också?

                    Pär

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Ja, Parosphromenus linkei - men de är väldigt skygga så i det karet tänker jag lägga till ett par Parosphromenus harveyi imorgon för att locka fram dem. Ensamhet kan vara svår att bära.

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        kan du inte ta en bild på hela akvariet så man får se hur du inrett det osv?
                        mycket fina bilder=)
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Så här ser akvariet ut.
                          Ca 20 liter med RO-vatten (omkring 90 mikroSiemens). Bara flytväxter (Salvinia). Ingen pump, ingen uppvärmning, en enkel 20 W halogenlampa och allmänt ljus från rummet. Vanligt grus på botten. Stenröse med många gömställen och två keramiska rötter med hål i (en på vardera sidan). Snäckor för rengöring. Artemia-nauplier dagligen. Då och då några blad från havsmandelträet.

                          Experterna säger att det viktigaste är låg salthalt på vattnet så jag följer dem.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...