Könsbyte på Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Staaffe
    • December 2007
    • 11

    Könsbyte på Dvärggurami

    Hej, jag har försökt med Dvärgguramier i mitt akverium utan att lyckas och gett upp med dom. Dock så har jag en hona kvar som börjar likna en hane allt mer. Är de bara att den blir färgstarkare eller håller den på att byta kön ?
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Byter kön gör de inte, låter som att den bara färgar ut om det är en ungfisk eller att den har mått dåligt och varit blek tidigare.
    Hade ett honungsguramipar som kom överens väldigt bra och visade lektendenser och allt, allt var frid och fröjd, men en dag hade jag plötsligt två hanar som slogs som dårar.
    Det slutade med att "honan" dog.
    Jag hade haft en hane undercover, och han var övertygande.
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Staaffe
      • December 2007
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av Öronräv
      Byter kön gör de inte, låter som att den bara färgar ut om det är en ungfisk eller att den har mått dåligt och varit blek tidigare.
      Hade ett honungsguramipar som kom överens väldigt bra och visade lektendenser och allt, allt var frid och fröjd, men en dag hade jag plötsligt två hanar som slogs som dårar.
      Det slutade med att "honan" dog.
      Jag hade haft en hane undercover, och han var övertygande.
      Haha, tack för svaret! :] De är mycket möjligt att den mått dåligt tidigare för jag har haft en del problem med akveriet i år

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Jag skulle gissa att det har med rangordning att göra. Ofta dröjer det länge innan ranglåga hanar färgar ut, för så länge de ser ut som honor råkar de inte ut för de dominerande hanarnas aggressioner på samma sätt.

        Olle

        Kommentar

        Arbetssätt...