Kampfiskar i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrPumpernickel
    • November 2007
    • 8

    Kampfiskar i sällskapsakvarium?

    Jag har hört lite delade meningar angående att hålla kampfiskar med andra fiskar i ett sällskapsakvarium, att de kan vara elaka mot de andra fiskarna dels pga dess revirtänkande.

    Hur är det egentligen, skulle det vara något problem med att introducera en kampfisk i ett akvarium med ett par ancistrusmalar, ett par svärdbärare och ett stim neontetror?

    Jag tycker de är väldigt vackra fiskar men vill uppenbarligen inte införskaffa en sådan om det skulle skapa problem för de andra fiskarna i akvariet.

    Haha, jag har lite nybörjarnojja :P
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vi har haft kampfiskar med platys och sebrafiskar. Det har gått bra iaf.

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Normalt inga problem...
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Jag har en kampfisk med ett par fjärilsciklider och tio neontetror och det funkar kanon
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Jag har ingen bra erfarenhet av kampisar som en fisk i sällskapsakvarium.

          Släppte ner en hane i mitt guppy/platy kar (visserligen dumt eftersom den blev provocerad av guppysarnas färger och stjärtfenor.

          Så han åkte ner i det andra karet som då innehöll enbart neontetror vid det tillfället ca: 22 stycken. På morgonen fanns det bara 4 neoner kvar, döda på bottnen resten hade kamphanen käkat upp.

          Lämnade tillbaka honom till zoobutik dagen efter det.

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Har kamphane i sällskapskar(360 l) fungerar bra med tetrorna men den kommer inte till sin rätta i stort kar.Anna har sina kamphanar i 54l kar bla passar dom perfekt då kan dom vara både vid ytan och botten och man ser hur vackra dom är.

            Thomas
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

              #7
              funderar på det med nu..jag har ju mina vildguppys och tänkte mig en kampfiskhane..tror ni det går? vildguppina är ju inte få färgstarka och stora fenor har de inte heller

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                hejdu..
                har inga egna erfarenheter men en kompis hade en kampfisk hane med guppys ett tag mev blev tvungen att deta på dem.. fast de var ju ganska färgglada så det kan ha varit de.

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lill_Lena
                  funderar på det med nu..jag har ju mina vildguppys och tänkte mig en kampfiskhane..tror ni det går? vildguppina är ju inte få färgstarka och stora fenor har de inte heller
                  Det visar ganska fort om det inte funkar,kamphanen kommer spänna upp gälarna och jaga dom då gäller det att ha ett kar och flytta honom till.Jag har ingen erfarenhet med denna kombination.

                  Thomas
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • dvärg linken
                    • September 2007
                    • 8

                    #10
                    Så länge inte han ser något hot i någon annan långfenad fisk skall det gå bra.

                    Kommentar

                    • MrPumpernickel
                      • November 2007
                      • 8

                      #11
                      Mången tack allihopa! Nu har jag fått en hel del att tänka på. Inte så aktuellt att införskaffa varesig neontetror eller kampfisken just nu iom att akvariet är nystartat och det ska få götta till sig med de fiskar som finns där nu först.

                      Det mest färgstarka och storfenade i akvariet kommer sålunda att vara svärdbärarhanen. Han var lite mobbad i sitt förra akvarium så jag ska ge honom en ordentlig återhämtningsperiod med sin hona nu så att han verkligen klarar av det hela. Kanske får växa till sig lite också.

                      Kommentar

                      • chero-kee
                        • September 2007
                        • 1

                        #12
                        Jag kan ju berätta att jag har min kampfisk hane ( den ena iallafall ) tillsammans med guldtetror, guldfiskar, blackmolly, och endlers o små klogrodor och några pansarmalar, det funkar precis hur bra som helst! Ingen har varit på min "snygging" o han har inte gjort någon förnär heller, han e så cool, simmar runt lite, kollar läget, o sen glider han ner på en av mina storbladiga växter o bara myser

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Kampfiskar tillhör de fiskar där personligheten är mycket starkare än något som man kan säga generellt om arten. Man kan få en som är laidback och lugn som attan, men man kan också få en som blir gramse på platys. Jag har haft båda delarna, och de lugna överväger, tycker jag. Jag tror inte det bör vara någon fara med de arter du nämner.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Mollie
                            • October 2007
                            • 13

                            #14
                            Jag har (sedan en vecka) min kamphane tillsammans med ett par (hona + hane) guppys som jag köpte som brasiliansk vildform (de har ganska färglösa fenor) och detta har gått bra. I samma kar har jag också gul neon molly och metallpansarmalar och även det går bra.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...