import

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • QWERTYpro
    • April 2007
    • 69

    import

    jag ska försöka importera fisk från thailand när jag är där.
    tänkte mej någon labyrintfisk vilken tror ni passar bäst i ett 100 liters?
    (helst en som är vanlig).
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Eftersom det nu ändå går på några tusen för hälsocertifikat, veterinärbesiktning etc. så förstår jag inte varför du skall köpa några vanliga eftersom de ju ändå redan finns i några affärer här i Sverige för några tior styck.
    Enda anledningen till att handla där borde väl vara att man skall hitta någon raritet som inte finns här.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm det låter grymt onödigt.. stackars firre som måste resa så långt och sluta upp i ett akvarie, håller med Kjell, tycker du ska köpa en i affären.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Pär J.
        • March 2002
        • 284

        #4
        Vad är hälsocertifikat? När jag kontaktade vetrinären på Arlanda så sa hon att det kosta ca 950:- i besiktning, möjligen billigare om det gällde enstaka fiskar som man köpt som turist. Detta ska ske i första EU-land vilket kan vara jobbigt om man mellanlandar och ska snabbt vidare. Besiktningen bör/skall förbokas.

        Är det speciella fiskar som vissa utställnings kampfiskar så kan jag förstå då dessa inte är helt lätta att hitta i butikerna.

        Ska man ändå betala allt detta så är det lika bra att ta med sig en hel låda så kostnaden splittas på flertalet fiskar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Pär J.
          Vad är hälsocertifikat? När jag kontaktade vetrinären på Arlanda så sa hon att det kosta ca 950:- i besiktning, möjligen billigare om det gällde enstaka fiskar som man köpt som turist. Detta ska ske i första EU-land vilket kan vara jobbigt om man mellanlandar och ska snabbt vidare. Besiktningen bör/skall förbokas.

          Är det speciella fiskar som vissa utställnings kampfiskar så kan jag förstå då dessa inte är helt lätta att hitta i butikerna.

          Ska man ändå betala allt detta så är det lika bra att ta med sig en hel låda så kostnaden splittas på flertalet fiskar.
          Olika länder har olika restriktioner och krav på den fisk som skall föras ut ur landet och de flesta av dom kräver t.ex. hälsocertifikat. Om så är fallet med Thailand det vet jag inte - det får man kolla med de thailändska myndigheterna. Köper man fisken/fiskarna av ett exportföretag så vet de naturligtvis hur det förhåller sig och hjälper naturligtvis till med papperen.

          Priset för veterinärbesiktningen kan säkert variera beroende på var man utför den och vid vilken tidpunkt man kommer.
          Sedan är det ju som du skriver problematiskt att veterinärbesiktningen skall genomföras i det första EU-landet man kommer till. Man får ju inte ha vätskor i handbagaget så där kan man inte ha fisken och det incheckade bagaget (där man kan ha fisken) får man ju inte heller ut vid mellanlandningen i Europa så där kan man ju inte heller ha fisken.
          Dessutom bör man kolla med flygbolaget så att man får ha fisken i det incheckade bagaget - inte alla flygbolag tillåter detta.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...