Kampfinskhane med korta fenor och vit prick under buken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panter
    • January 2007
    • 14

    Kampfinskhane med korta fenor och vit prick under buken?

    Det hela började med att jag ville ha en kampfiskhane. Den lokala zooaffären sålde endast kampfiskhanar som halvvuxna yngel, då han ansåg att de blev mindre aggressiva om de från tidig ålder fick växa upp bland fiskarna i karet. Jag hade helst velat ha en vuxen hane, men valde ut en jag tyckte var söt av nästan-yngeln. Nog tyckte jag att det var lite underligt att man kunde se skilnnad på honor och hanar i den åldern, men jag litade på att affärsinnehavaren visste vad han gjorde.

    Nu har jag haft min "hane" i snart ett år, och han har blivit rätt storvuxen (på själva kroppen) och verkar rätt nöjd. Men några långa fenor har han aldrig fått. Det är bara aningen längre än hans honas fenor (vilken han inte tycks det minsta intresserad av). Jag tog för givet att det endast var en kortfenad hane, men jag har börjat tvivla.

    Idag var jag nämligen på en mycket bättre zooaffär, och fick syn på kampfiskhonor som har exakt samma färg som min hane. De hade endast något kortare fenor (men så var de ju mycket mindre i allmänhet också). Jag frågade en ur personalen vad han trodde om min "hane", och han sa att det mycket väl kunde vara en hona.

    Min "hane" har en vit, nästan utstickande prick på buken, strax bakom bukfenorna. Den har han alltid haft. Jag har fått för mig att det är ett kännetecken för honor. Jag underar om det endast är honor som kan ha denna vita prick, eller om den förkommer även på hanar?

    Jag har tyvärr ingen möjlighet att fota min "hane", då jag saknar stativ (vilket tenderar att vara nödvändigt vid akvariefotning), men om det behövs skulle jag nog kunna teckna upp honom.

    Snälla hjälp mig! Jag behöver verkligen veta om min kampfisk är en hane eller hona.
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Låter som en hona. Jag har två honor och en hane, och båda honorna har pricken du beskriver, samt kortare fenor.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Betta splendens är förmodligen en framavlad slöjvariant av en art som är kortfenad i naturen, så kortfenade hanar kan nog mycket väl förekomma. Men honorna blir nog lite knubbigare, inte lika långa, och den vita "pricken" är troligtvis antydan till äggläggningsröret. Så jag skulle tro att din "hane" är en hona.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Garanterat hona(99%) så är det en hona utav alla kampfiskar som Anna har fött upp så har alla med vit prick varit honor.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • panter
          • January 2007
          • 14

          #5
          Okej, då utgår jag ifrån det. Tack så mycket för era svar

          Kommentar

          Arbetssätt...