Min Gurami dör.. :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Min Gurami dör.. :(

    Ikväll började min DvärgGuramihane vara mycket nere mot botten, lägger sig på sidan, jag försökte jaga upp honom för att han skulle ta luft, för dom måste ju det.. men han lägger sig bara nästan nu hela tiden..

    Temp är okej, ingen nitrit.. Ph vet jag inte.. men ja, han har inte mått dåligt förut.. jag vet inte vad det är nu helt plötsligt

    Måste nog ta bort honom, han ligger ju och plågas..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dvärggurami är lite känsliga av sig, och detta är tyvärr sådant man får räkna med.
    Som du skrev är nog det lindrigaste du kan göra att ta bort honom och hoppas på bättre tur om du köper en ny.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Julle*
      • July 2007
      • 484

      #3
      oof de e äckligt att se på:/ Ja vet inte vad du ska göra, du kanske borde ta upp han i en yngel bur, så har han inte så långt ifrån ytan, och är säker ifrån de andra fiskarna om de nu skulle se han som mat när han ligger där.
      De e vad ja hade gjort iaf, ja hade inte viljat döda den.
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Han dog tyvärr av sig själv rätt fort..
        Jag agerade väl för sent, men han slutade ju gå upp till ytan helt.. jag jagade upp honom ibland, men sen sjönk han ner igen mot botten, jag skulle tagit bort honom då direkt..

        Hans hona dog ju för nån vecka sen, jag trodde han stressat ihjäl henne, det är ju inte omöjligt, men hon kan ju dött av nån annan orsak också..

        Jag förstår inte.. visst kan dom varit sjuka eller så innan eller känsliga osv.. men dom mådde ju bra hela tiden annars, lekte en gång osv.. sen kom detta så plötsligt nu igår..

        Vet inte om man vågar satsa på dv.guramis igen, man bör väl.. dom är ju så fina.. men det är så sorgligt ifall dom dör
        Dom är så stora och fina liksom också..

        Men jag vet inte om nåt kan varit fel.. jag tycker inte det borde varit det.. dom är i det karet som varit igång sen maj.. det har inte strulat med nånting där..
        Jag hade bara tetror och ancistrus och pakistanbotior i karet för övrigt..
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ursprungligen postat av Julle*
          oof de e äckligt att se på:/ Ja vet inte vad du ska göra, du kanske borde ta upp han i en yngel bur, så har han inte så långt ifrån ytan, och är säker ifrån de andra fiskarna om de nu skulle se han som mat när han ligger där.
          De e vad ja hade gjort iaf, ja hade inte viljat döda den.
          Nej, det är aldrig kul att ta bort nån fisk,men han verkade lida mycket..Jag har fått tagit bort några Guppys och nån Platy förut pga sjukdom..

          Men jo, det med att han kunde varit i en sån yngelbur var ju rätt smart iaf, så han kunde ha väldigt nära till ytan, men det verkade som han inte orkade förflytta sig alls.. och dock hade han dött redan då jag fått svar på detta..

          Han led nog fruktansvärt och jag borde tagit bort honom även om det är hemskt..

          Men nu dog han av sig själv..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Dvärgguramis är känsliga, visst. Be om vattenvärdena i det vattnet de går i, i butiken också, allt för att göra övergången till din egen burk så bra som möjligt. Annars är de jättefina fiskar.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • rolnor
              • June 2007
              • 143

              #7
              Ursprungligen postat av Zirconia
              Ikväll började min DvärgGuramihane vara mycket nere mot botten, lägger sig på sidan, jag försökte jaga upp honom för att han skulle ta luft, för dom måste ju det.. men han lägger sig bara nästan nu hela tiden..

              Temp är okej, ingen nitrit.. Ph vet jag inte.. men ja, han har inte mått dåligt förut.. jag vet inte vad det är nu helt plötsligt

              Måste nog ta bort honom, han ligger ju och plågas..
              Jag hade 2 Dvärggurami, båda dog oförklarligt, precis som för dej så var nitrit-värdet helt OK, känsliga fiskar??

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Ibland är det sämre kvalitet på fisken man köper, ibland bättre...
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • nygren_91_
                  • March 2007
                  • 23

                  #9
                  Jag har också haft jätteproblem med mina dvärggurami... Hanarna fick sår över hela kroppen, dog till sist. Honorna "slutade simma", så som din hane gjorde... Detta hände med alla mina gurami, 7 st allt som allt, plus att min syster haft precis samma problem. Nu har både hon och jag gett upp med gurami. Men de e fina fiskar, så om man orkar så tycker ja verkligen att man ska skaffa dom.
                  Emelie

                  Kommentar

                  • Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

                    #10
                    Usch, vad tråkigt att många haft problem.. jag får se hur jag gör..

                    Kanske kan prova nån annan sorts fisk som passar med tetror, botior, ancistrus i det karet..

                    Jag får fundera lite..
                    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zirconia
                      Usch, vad tråkigt att många haft problem.. jag får se hur jag gör..

                      Kanske kan prova nån annan sorts fisk som passar med tetror, botior, ancistrus i det karet..

                      Jag får fundera lite..
                      Fjärilsfisk?

                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Hmm, njae.. den där såg lite mysko ut, lite läskig och spöklik nästan.. *ler*

                        Näe, jag fastnade inte för den.. :/
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zirconia
                          Hmm, njae.. den där såg lite mysko ut, lite läskig och spöklik nästan.. *ler*

                          Näe, jag fastnade inte för den.. :/
                          Synd, det är en megacool firre. Annars kunde det nog passa med någon annan ytlevande fisk. Kanske bilbuksfiskar?
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Synd, det är en megacool firre. Annars kunde det nog passa med någon annan ytlevande fisk. Kanske bilbuksfiskar?
                            Jo, det kan jag tänka mig, men nja, jag vet inte varför, jag tyckte den såg lite dyster ut bara..

                            Bilbuksfiskar vet jag inte hur dom ser ut faktiskt, jag får kolla upp det
                            Tack för tipset iaf!
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...