Regnbågsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Regnbågsfisk?

    Jag har köpt 10 små regnbågar, som jag är nyfiken på vad det är. Han kallade dem Popodetta, eller nå´t så´nt, men litar inte på hans stavning

    De är små, ca 2 cm eller så, hanarna har lite förstorade bröstfenor, som pekar snett uppåt. Hanarnas fenkanter är gula, medan honorna har mindre fenor, och är mer enfärgade/genomskinliga. Nå´n som har nå´t tips?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • noisy
    • October 2006
    • 338

    #2
    Hej namnet Popondetta användes bara ett kort tag innan det upptäcktes att det redan var upptaget av en skalbaggsart och eftersom det inte får finnas två arter med samma namn i det zologiska systemet så döpte man om dem till Popondichthys som senare ändrades till Pseudomugilinae furcatus.
    Pseudomugilinae furcatus är en grupp regnbågar som bara har två underarter P. furcatus samt P. connieae.
    Enligt din beskrivning så verkar det som du har köpt P. connieae.
    Denna fisk är inte helt enkel att hålla då den vill ha smått levandefoder och så vitt jag förstår salt i vattnet.
    Dessa uppgifter kommer från Aqualogs bok Breathtaking Rainbows.

    MVH
    Krister

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tack för svaret.

      Sökte på Popondichthys och Pseudomugil, och det verkar vara furcatus, så här ser de ut:



      Senast redigerad av Shepard; 20 October 2007, 00:32.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • noisy
        • October 2006
        • 338

        #4
        Då gissade jag fel men jag fick dig ju på rätt väg i alla fall
        Grattis till mycket vackra fiskar.

        MVH
        Krister

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hmm, kan ju vara den andra också, den har också gula fenkanter, men undrar om de inte liknar furcatus mer. Är de också svåra?

          Pseudomugil connieae:


          Ja, de är mycket snygga
          Senast redigerad av Shepard; 20 October 2007, 00:45.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • noisy
            • October 2006
            • 338

            #6
            Skötseln var samma boken gjorde ingen skillnad på de bägge arterna vad det gällde det.
            Även Iriatherina werneri togs upp tillsammans med dessa.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Conniae har jag ingen erfarenhet av, men furcatus och werneri är inte svåra; ge dem rent vatten (gärna med en gnutta salt) och foder som inte är för stort för deras munnar, så trivs de.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • noisy
                • October 2006
                • 338

                #8
                De uppgifter jag kommer med kommer enbart från boken för jag har ingen egen erfarenhet av dessa fiskar.
                Du menar alltså att man inte behöver ge dem levandefoder.
                vad utfodrar man dem med då.
                Mycket intresant att få reda på för i så fall kanske ävan jag provar på dessa vackra fiskar.
                Skriv gärna lite mer om dem både ren fakta och hur det var att hålla dem.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Mina werneri tar precis allt foder de får som inte är för grovt, tillochmed torrfoder. Mycket trivsamma fiskar. Man får se upp med fenbitande fiskar och aggressiva fiskar - werneri har ingenting att sätta emot, och furcatus, som övriga blåögon, lever helt på sin snabbhet.

                  Just werneri undvek jag länge för jag hade också hört det här att de bara tar levandefoder, men till slut fick jag ett gäng i present - och det är helt problemfria fiskar, lika lättskötta som andra regnbågar bara man tar hänsyn till deras mycket lilla gap.

                  De leker mest hela tiden, och lägger ägg i algerna i mitt kar, men jag har aldrig försökt odla dem - det sägs att ynglen är extremt små och svåra att få att överleva. Jag har av en tillfällighet odlat Marosatherina ladigesi, en större art, och i det fallet överlevde inte ynglen förrän de hamnade i bräckvatten.

                  Högt rekommenderade fiskar för det "snälla" akvariet.

                  Marosatherina ladigesi, däremot, tror jag är bättre lämpade för bräckvattenakvarier - de är mycket känsliga i sötvatten.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Hej!
                    Jag har också haft "Popondetta" som är lätta att hålla och odla, det är säkert furcatus du har då jag själv aldrig har sett conniae i nån akvarieaffär.
                    Andra arter som brukar dyka upp är den lilla Pseudomugil gertrudae och Pseudomugil signifer.
                    Här är en gammal suddig video med mina "Blue-eyes", även werneri och gertrudae finns med.
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Thaifighter
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      De såg hur som helst ut att äta flingfoder, och var bitarna för stora, såg det ut som om de slet sönder dem
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • noisy
                        • October 2006
                        • 338

                        #12
                        citat
                        Hej!
                        Jag har också haft "Popondetta" som är lätta att hålla och odla
                        slut citat

                        Var de lätta att dra upp till vuxen fisk.
                        Vad gav du ynglen att äta.
                        Var det något mer du gjorde för att lyckas.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Här är en bra sida om regnbågsfisk och blåögon
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Ursprungligen postat av noisy
                            citat
                            Hej!
                            Jag har också haft "Popondetta" som är lätta att hålla och odla
                            slut citat

                            Var de lätta att dra upp till vuxen fisk.
                            Vad gav du ynglen att äta.
                            Var det något mer du gjorde för att lyckas.
                            Om man har dom för sej själva i ett akvarium med mycket växter och javamossa, så dyker det upp nykläckta yngel uppe under ytan nästan varje dag!
                            Äggen tar mellan 15-20 dagar för att kläckas beroende på tempen, så även långt efter att man tagit bort föräldrarna kan det dyka ypp yngel!
                            Lätta att dra upp äter allt som är smått nog,förutom infusorier även finsmulat torrfoder, och efter 7-10 dagar kan man ge dom nykläckt Artemia.
                            Annars delvis vattenbyte 1/3 varje vecka eller mindre ofta om man har större akvarier.

                            Thaifighter
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            Arbetssätt...