Kampfiskar, (återigen) hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Kampfiskar, (återigen) hona eller hane?

    Hej alla!
    Jag har köpt (vilket jag trodde var) en hane (med långa fenor) och 3 st honor (med korta fenor). Honorna har alla en vit prick vid analen, men 2 st av de som jag trodde var honor är jätteagresiva mot varandra men även mot den stora hanen (som simmar undan) och hanen + de 2 st "honorna" ser ut att "fjäska" för den 3:e som är garanterat en honan. Dessutom spärrar alla 3 upp gällocken när de bråkar eller fjäskar (som jag tror) för den 3:e fisken som jag tror är en hona. Gör honor så.. kan de ocks spärra upp gällocken..??

    M.v.h. Jerker
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Hej!

    Jag vet inte om gällocken men honor kan vara ganska aggresiva mot varandra när dom är romstinna.
    Om jag var du skulle jag ta bort dom aggresiva honorna för att få det lugnt i karet.
    Och för att hanen inte ska bli av med sina fenor.

    MVH Anna!
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • robertgoulet
      • October 2007
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av jerker_s
      Hej alla!
      Jag har köpt (vilket jag trodde var) en hane (med långa fenor) och 3 st honor (med korta fenor). Honorna har alla en vit prick vid analen, men 2 st av de som jag trodde var honor är jätteagresiva mot varandra men även mot den stora hanen (som simmar undan) och hanen + de 2 st "honorna" ser ut att "fjäska" för den 3:e som är garanterat en honan. Dessutom spärrar alla 3 upp gällocken när de bråkar eller fjäskar (som jag tror) för den 3:e fisken som jag tror är en hona. Gör honor så.. kan de ocks spärra upp gällocken..??

      M.v.h. Jerker
      Jag höll på en del med kampfisk under en period för flera år sedan, och en sak jag minns helt klart är att det var ett jäkla sjå med att få balans i akvariet. Honorna kan vara nog så aggressiva de med, och kan gadda ihop sig mot hanen, så det gäller att ha lagom många honor. För få så tar hanen död på dem, och för många så går det lätt tvärt om. Att honorna skulle bråka speciellt mycket inbördes kommer jag dock inte ihåg att jag såg någonting av... Men det faktum att de är aggressiva betyder alltså inte att det är hanar; honorna kan vara elaka jävlar de med.

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #4
        Så, nu har jag iaf lämnat tillbaks de elaka och hanen verkar trivas bättre och uppvaktar honan som är kvar..=)
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        Arbetssätt...