Guldgurami vill ha lugn och ro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Guldgurami vill ha lugn och ro?

    Jag har 3st Guldgurami och 10st Glossolepis incisus i ett 450L kar. Jag märker att Gulguramina drar sej undan under innerfiltret och verka bli "stressade" av dom mer aktiva Regnbågsfiskarna, är det här normalt, att dom vill ha
    "lugn och ro"??
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ja jag har då märkt, under åren med gurami, att de inte alls trivs med fiskar som "stökar på" massa i akvariet.
    Mina går med 4 st sorgmantlar, rätt lugna för det mesta, men då de får foderfnatt, drar sig mina gurami's undan till ngt hörn.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Regnbågsfiskar kan stressa sönder de flesta lugna fiskar...de är ju aldrig någonsin stilla. För mej stressade de mina kulfiskar så att hela höger till slut låg bakom pumpen. Och kulfiskar som inte gillar att vara nära varandra, ens.
      Ifall guramis är så pass känsliga vet jag dock inte, men det låter troligt.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Regnbågsfiskar kan stressa sönder de flesta lugna fiskar...de är ju aldrig någonsin stilla. För mej stressade de mina kulfiskar så att hela höger till slut låg bakom pumpen. Och kulfiskar som inte gillar att vara nära varandra, ens.
        Ifall guramis är så pass känsliga vet jag dock inte, men det låter troligt.
        Mina regnbågar är ju ganska unga, lugnar dom ned sej nar dom blir aldre eller?
        Tycker att det ar kul att det ar liv och rorelse i akvariet!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av rolnor
          är det här normalt, att dom vill ha
          "lugn och ro"??
          Ja alla guramis vill ha lugn och ro både vad gäller vattencirkulation och sällskap.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Wunder
            • September 2007
            • 315

            #6
            Jag införskaffade 2 mosaikgurami innan jag hade läst det där med att de behöver lugn och ro. I det akvarium de går är allt annat än lungt, där finns massor av olika mycket aktiva fiskar och filterpumpen ger ganska god strömning.
            Första dygnet var de blyga och gömde sej för de andra. Därefter har de tuffat till sej rejält och är nu inte ens rädda för de 4 gånger större Rutilus rutilus som även finns där. Så det där med vad gurami trivs med är nog individuellt.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Bara för att de har tuffat till sig är det inte säkert att de trivs (de har ju i otaliga generationer varit anpassade till lugnt vatten).

              Antagligen gör de bara det bästa av situationen. Vad skulle de annars göra? Men jag är ganska säker på att de skulle må bättre av att leva under de förhållanden som de av naturen är anpassade till.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...