hona blev hane och har byggt skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    hona blev hane och har byggt skumbo

    Ja det låter onekligen lite knepigt men så är det, på bilden som jag har i detta nu ser det nästan ut som en hona.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    ja den fisken är köpt som hona, hon var väldigt tjock när hon den det kom hem.Ungefär som mina nya hona (bild kommer)

    men sedan den nya honan kom så börhjade den gamla färga ur sig och vart mycket stiligt mörkt blå, ja väldigt vacker och mer marmorerad.

    Bakgrunden är:
    Köpte en hona en hane, hanen blir lite skadad på vägen hem avlivas.
    Hane nr 2 köps men är väldigt liten och dessutom en blå hane .
    Han blir ofta jagad för han vart dålig (haft fenröta, är pigg å kry å fenorna nästan ute helt igen)

    Tänkte då den gamla *honan* är så aggresiv så kanske jag borde skaffa en hona till, hon kanske behöver lite mer *vuxet* sällskap.

    Då undertiden innan hona 2 inköps så växer ryggfenan på gamla honan blir låååång å spetsig, blir helt enkelt en hane.
    Kan det vara så att i brist på hane och att hon är äldst så blev det en hane ist?

    Imorse så fann jag skumbo stackars krake akvariet är 40 högt det kommer bli jobbigt

    vad lärde jag mig om detta jo att dom förmodligen kan byta kön...

    det kommer bilder då jag funnit min kamera som tagit villovägar

    /eva
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Gurami kan inte byta kön. Guramihonor slåss inte, du har hela tiden haft två hannar i akvariet helt enkelt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • EvaLeva
      • September 2007
      • 189

      #3
      är du helt 100 på det?
      för den fisk som nu bygger skumbo har vart riktigt tjock när den kom hem, och eftersom den var nästan lika stor som nu så såg den väldigt mycket mer ut som hona.Jag var dessutom ganska säker på att hon var t.o.m romfylld då,stor bula på magen presis som den nya honan.
      På gamla bilder är det flera som säger att den visst ser ut som en hona.
      Tyvärr har jag lyckats radera gamla bilder =/
      Hur som haver har den lillponken fått flytta till sebrornas lekkar så han får lite frid.(om det nu är en hane)
      Medans dom andra går med bara malarna, kanske får jag flytta över henne dit med om han börjar jaga henne för mycket.

      Men bara tillfälligt vet att 54l ÄR förlitet..
      Men troligen blir det inget med detta skumbo för akvariet är för högt, men det finns gott om yngelgömslen i det större karet = nya buskiga växter

      jaja får se hur det går..
      /eva

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag är helt säker på att de inte byter kön. dessutom så vet jag att ej könsmogna hannar kan likna honor väldigt mycket, att hannar färgar bättre när de får honsällskap, samt att både honor och hanar kan bli tjocka. Allt tyder på att du har haft två hanar i ditt kar från början och nu fått till en hona.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Bilden du har är definitivt en hane.
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • EvaLeva
            • September 2007
            • 189

            #6
            Tropfrog
            var kan jag finna all denna trevliga information om guramis, formodligen är det som du säger och min egen okunnighet är ett smolk i bägarn.
            Men i min lilla värld såg det så ut ialf, han har byggt ut boet ännu mer idag och är så himla stilig.

            Finns det nån bra bok om guramis?

            Varför jag undrar så närvist är att man blir liksom lite luttrad och bara för att nån säger si eller så så behöver det inte vara så, ialf när det kommer till internet.

            icejoy roligt du säger det för nästan samma bild sa folk det var en hona.
            Men okunskap det kommer man inte långt med du är nog mer van...;-)

            Ett problem som kommer nu är jag kan ju inte ha kvar min lillponke med den där ilskna hanen, det är fight var dag.
            Det är inte så lätt å bli av med en lite blå gurami trolig hane som haft fenröta,men som fenorna håller på att växa fram åter på.
            Borde kanske ringa å se om stället där jag köpte han kan tänkas ta tilbaka han ...
            nå annat förslag?


            /eva

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Tropfrog
              var kan jag finna all denna trevliga information om guramis, formodligen är det som du säger och min egen okunnighet är ett smolk i bägarn.
              Men i min lilla värld såg det så ut ialf, han har byggt ut boet ännu mer idag och är så himla stilig.
              Det mesta är ren erfarenhet.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Om man har många ungfiskar tillsammans (som det ofta är i akvarie-affärer så är det så att hannar längst ner i rangordningen, behåller sin ungfiskdräkt (som är mer lik honans) längre, kanske för att inte bli mobbade, och inte färgar ut och blir fullt könsmogna förrän dom får mindre konkurrens och hamnar i ett nytt akvarium!
                Så om man vill vara 100% säker på att man köper ett par så skall man alltså köpa fullvuxna fiskar, eller en liten grupp 3-6 fiskar och låta dom växa till sej så att man kan välja ut ett par när dom blir större!

                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • EvaLeva
                  • September 2007
                  • 189

                  #9
                  Helt klart bode man göra så Thaifigter, men det är alltid lätt att vara efterklok.

                  Så här sitter jag med 2 gurami hanar och 1 hona ist för tvärt om.
                  Att lillponken är en kille är jag säker på för han övar på att blåsa bubblor.

                  Dom andra två håller på med vad jag gissar guramis gör när dom skaffar barn.
                  Dom åmar sig krumbuktar sig och biter tag i varandra.
                  Såg han lägger henne uppochner och tar romen för att pytsa in den i boet.
                  Boet är nu ca 1cm tjockt inte så stort dock , dom leker för kraftigt å tar sönder det lite.

                  Men jösses så grann fisk det blev av den annars så menlösblå hanen jag är helt klart imponerad över den färgförvandligen.

                  Skall försöka få lite lekbilder från ikväll så ni får se =)

                  Tycker dom har ett ganska spännande beteende =)

                  Varför skall hanen bort efter yngeln simmar fritt?
                  Äter han dom ?
                  Nu blir det va det blir för dom inte kunde hålla sig utan börjat lägga rom, annars skulle dom vart i lilla karet, men där går nu de andra fiskarna.

                  hoppas det blir åtminstånne 1 yngel som överlever ialf=)

                  /eva

                  Kommentar

                  Arbetssätt...