Är artemia nödvändigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c-stina
    • January 2007
    • 45

    Är artemia nödvändigt?

    Hej!
    Jag undrar om det är nödvändigt att kläcka artemia ägg till kampfisk-yngel, OM jag skulle lyckas få några i min nya barnkammare. Eller räcker det kanske med att ge dom infusorier till en början, kanske pulvriserad äggula och därefter flingfoder?
    Har aldrig kläckt artemi så jag vet inte riktigt vad som krävs, kanske inte är så svårt?
    Jätteglad blir jag om någon vill komma med lite tips ang detta.
    MVH Christina
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag använder frystorkad artemia - på burk.
    Orkar inte hålla på och "kladda"!
    Har funkat på mina yngel av olika sorter hittills.

    Ur allergisynpunkt sämre - men tusan så mycket enklare.
    Bara att smula i akvariet..
    Senast redigerad av Healena; 08 October 2007, 07:12.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det är ganska lätt att kläcka artemia. Jag har köpt en grej speciellt för ändamålet i akvariebutiken.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Oneway
        • January 2007
        • 285

        #4
        Kläcka artemia är inget svårt alls. Du behöver ägg, artemia-salt ,artemiasil och en burk.

        Här kan du läsa mer http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
        Projekt Asien

        Kommentar

        • Mia A
          • February 2007
          • 357

          #5
          Ursprungligen postat av Oneway
          Kläcka artemia är inget svårt alls. Du behöver ägg, artemia-salt ,artemiasil och en burk.

          Här kan du läsa mer http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

          Jag använder vanligt havssalt och det funkar bra det med.
          Om man vill så kan man använda ett återanvändningsbart kaffe/te-filter (finna att köpa på Ica) som sil också.
          Om det funkar med engångsfiltren låter jag vara osagt (har inte provat).
          För att suga upp dem kan man använda en sån där spruta man kan få på apoteket till barnens hostmedicin (OBS! sprutan får ju inte vara använd till hostmedicin eller dyl.)

          Det finns även ett annat "recept" på http://www.aqua.klaras.se/artemia.htm
          Senast redigerad av Mia A; 08 October 2007, 08:59.
          Mvh / Mia

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Fast jag har hört att artemiasalt även innehåller näring, vilket i sin tur innebär att artemian är mer näringsrik. Fast jag vet inte om det stämmer.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av c-stina
              Hej!
              Jag undrar om det är nödvändigt att kläcka artemia ägg till kampfisk-yngel, OM jag skulle lyckas få några i min nya barnkammare. Eller räcker det kanske med att ge dom infusorier till en början, kanske pulvriserad äggula och därefter flingfoder?
              Har aldrig kläckt artemi så jag vet inte riktigt vad som krävs, kanske inte är så svårt?
              Jätteglad blir jag om någon vill komma med lite tips ang detta.
              Det funkar säkert lika bra med micromask till kampfiskynglen som med artemia nauplier. annars kan du ge frysta dafnier och bosmider också.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                måste man ha det överhuvud taget? räcker det inte med flingfoder?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Inte till ynglen. Dessutom mår kampfiskar bättre i fall de får äta levande och vill även ha en del vegetabiliskt.

                  Själv kör jag med mat som är speciellt sammansatt för kampfiskar plus nykläckt artemia.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • c-stina
                    • January 2007
                    • 45

                    #10
                    Har handlat idag...

                    ...artemia ägg och spec artemiasalt. Det sista kanske onödigt om jag förstår rätt, men det kostade inte många kronor. Så lite hö från stallet i vattenburk så får vi lite toffeldjur också.
                    Så nu var det bara att starta barnkammaren. Lite begagnat material från igångsatta akvarier och min trogna "uppstartar molly" och ett par tetror. Så, suck, visar det sig att doppvärmaren inte fungerade. Avbrott i planerna alltså. Handla mera i morgon. Inga sparbössor de här akvarierna precis.
                    Tack alla för fina tips
                    MVH Christina

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av c-stina
                      ...artemia ägg och spec artemiasalt. Det sista kanske onödigt om jag förstår rätt, men det kostade inte många kronor.
                      Ja det sägs ofta att artemiasalt är onödigt, men jag tror inte det. Saltet är ju berikat med sånt som phytoplankton som gör att de nykläckta artemiakräftorna är mer näringsrika än om man hade använt vanligt salt utan näringsberikning. Givetvis kläcks de ändå, men fiskarna får mindre näring.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        hej igen..
                        är alla säkra på att man måste ha artemia till yngel?
                        har matat min guppy med flingfoder men det är iförsig guppy men.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ungfödaryngel är betydligt större än äggläggandefiskars yngel och kan redan från början äta större bitar.

                          Jag kan berätta att jag också var lite tveksam till detta med att kläcka artemia hemma. Det kändes lite omständligt liksom. Men sen när jag väl hade gjort det en gång var det insåg att det faktiskt var ganska enkelt.

                          Det finns även nånting som heter Liquid Fry som man kan köpa i akvarieaffärer och som man kan ge ynglen när de är nyfödda, men sen är det ändå bra att de får artemia.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • c-stina
                            • January 2007
                            • 45

                            #14
                            Ja SÅ lätt är det då inte.....

                            .....Har nu försökt kläcka lite artemia för att vara beredd när ynglena är stora nog att äta dom. Men jag lyckas inget vidare. Satte en syresten i en petflaska-> saltvatten och ägg -> stod i över 3 dygn och inget hände. Ställde en glasslåda på köksbänken i stället enl "Mikes-machine-länk" ovan. Fungerar ngt bättre. Nu har jag i alla fall sett hur dom ser ut kläckta, men det är inte många, långt ifrån hälften som kläckts. Kommer kräva hela köksbänken full med burkar om jag skall göda alla yngel tror jag. Har köpt lite fryst artemia idag, hoppas dom kan äta av det innom överskådlig framtid.

                            Usch, vad gnällig jag låter! Sorry! Är nog för att jag känner mig lite orolig för att jag inte skall kunna ge de små vad de behöver. Vore ju så kul om några överlevde....
                            MVH Christina

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Det ÄR lätt om man har en sån här: http://www.pwss.nu/product.php?produ...3&cat=0&page=1

                              Inga luftpumpar, inga PET-flaskor och inget krångel
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...