Lek mellan kampfiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    Lek mellan kampfiskar ?

    Hej ! Hur ofta producerar honan rom ? Jag har läst att man ska släppa ner honan med rom i magen till hanen i lekakvariumet. Men hur vet man att det är på gång, finns det någon man kan göra så att hon blir mer villig ? Är det någon som förstår vad jag menar ?! Jag menar det är ju onödigt att låta hanen bygga skumbo i lek akvariet om ingen hona är redo... Jag har en hane och 4 honor nu som går tillsammans. Och jag kan inte se att någon av honorna har rom. (2 är mörka i färgen och 2 ljusa nästan vita).

    Tacksam för svar.... / Jenny
    ________________________________________
    //Jenny
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av penny_lane
    Hej ! Hur ofta producerar honan rom ? Jag har läst att man ska släppa ner honan med rom i magen till hanen i lekakvariumet. Men hur vet man att det är på gång, finns det någon man kan göra så att hon blir mer villig ? Är det någon som förstår vad jag menar ?! Jag menar det är ju onödigt att låta hanen bygga skumbo i lek akvariet om ingen hona är redo... Jag har en hane och 4 honor nu som går tillsammans. Och jag kan inte se att någon av honorna har rom. (2 är mörka i färgen och 2 ljusa nästan vita).

    Tacksam för svar.... / Jenny

    hur ofta hon producerar ägg vet jag inte...är honorna tjocka?...innan du matar dem så se om någon av honarna är tjocka för då kan de ha ägg i sig...har du ett litet extra akvarie eller något genom skinligt, för om du lägger honan i litet extra akvarium och har henne framför hanens akvarium så triggar hon honom att bygga ett skumbo....sen får du nog testa dig fram och se om du har någon romstinn hona....men håll koll på hannen så att han inte ger sig på dem för mkt....du vet hur ett lekakvarium ska se ut?



    p.s välkommen till zoopet
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • penny_lane
      • September 2007
      • 312

      #3
      Jag har ett akvarium på ca 50 L som jag tänkt ha som lek akvarium. Har läst att det ska vara mellan 10-15 cm vatten i, flytväxter och något för honan så hon kan gömma sig, stämmer det ? Tycker inte att någon av honorna är speciellt tjock. Det är det jag menar om nu ingen av honorna har rom känns det ju onödigt att hanen ska börja jobba på ett skumbo...
      ________________________________________
      //Jenny

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av penny_lane
        Jag har ett akvarium på ca 50 L som jag tänkt ha som lek akvarium. Har läst att det ska vara mellan 10-15 cm vatten i, flytväxter och något för honan så hon kan gömma sig, stämmer det ? Tycker inte att någon av honorna är speciellt tjock. Det är det jag menar om nu ingen av honorna har rom känns det ju onödigt att hanen ska börja jobba på ett skumbo...

        jupp, du har alledes rätt angående rätt angående akvariet.....du får helt och hållet bestämma det med hanen...din fisk^^
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • penny_lane
          • September 2007
          • 312

          #5
          Om jag låter hanen få vara i lek akvariumet och honan/honorna i en "burk" bredvid så de kan se varandra så kanske det triggar honan att producera rom när hon ser hannen bygga bo ?! Hur stor ska denna "burk" till honorna vara och hur länge kan man hålle dem i den ? Jag har ett plast "akvarium" på 6L (tror jag det är) skulle det kunna funka tro ?
          ________________________________________
          //Jenny

          Kommentar

          • penny_lane
            • September 2007
            • 312

            #6
            Förresten, TACK för välkommnandet
            ________________________________________
            //Jenny

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av penny_lane
              Om jag låter hanen få vara i lek akvariumet och honan/honorna i en "burk" bredvid så de kan se varandra så kanske det triggar honan att producera rom när hon ser hannen bygga bo ?! Hur stor ska denna "burk" till honorna vara och hur länge kan man hålle dem i den ? Jag har ett plast "akvarium" på 6L (tror jag det är) skulle det kunna funka tro ?

              honan kommer defetivt att trigga hanen till lek...han kommer att spänna upp sig för henne och vis upp sig....det tar någon dag för han att bygga skumboet...honan kan nog vara vara i det akvariet utan några problem tills hanen har byggt klart boet
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av penny_lane
                Förresten, TACK för välkommnandet


                vare god...
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • penny_lane
                  • September 2007
                  • 312

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  honan kommer defetivt att trigga hanen till lek...han kommer att spänna upp sig för henne och vis upp sig....det tar någon dag för han att bygga skumboet...honan kan nog vara vara i det akvariet utan några problem tills hanen har byggt klart boet

                  Jag får väl pröva mig fram... Det finns väl kanske risk att boet går sönder alt tar längre tid att bygga om hon får vara tillsammans med hanen. Vissa honor förstör ju boet om de anser att det inte är bra nog + att hanen måste jaga runt honan samtidigt som han ska bygga bo... Men jag ska pröva med att ha dom ihop först så får vi se vad som händer...
                  ________________________________________
                  //Jenny

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av penny_lane
                    Jag får väl pröva mig fram... Det finns väl kanske risk att boet går sönder alt tar längre tid att bygga om hon får vara tillsammans med hanen. Vissa honor förstör ju boet om de anser att det inte är bra nog + att hanen måste jaga runt honan samtidigt som han ska bygga bo... Men jag ska pröva med att ha dom ihop först så får vi se vad som händer...

                    kör på det du har sagt nu och jag säger lycka till .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...