Temperatur för Glossolepis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Temperatur för Glossolepis?

    Märkte att temperaturen gått ner till typ 22C i mitt kar med Glossolepis incisus, inte helt säker på varför, doppvärmaren kändes varm när jag tog upp den, kan bero på för kallt vatten vid ett större vattenbyte. Kollade i min bok "Breathtaking Rainbows" och där står det att 22C är helt OK för dom flesta Regnbågsfiskar? Fiskarna beter sej som vanligt så jag antar att det är OK för dom, kanske värre för mina malar?
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Här på zoopet står det ju att de ska ha 22-24 grader. Mina klarade dessutom "kokningen", när min doppvärmare löpte amok, bättre än Melanotaeniaarterna. Jag hade 36 grader då och alla "rödingar" överlevde, medan bara en M.Herbertaxelrodi klarade sig...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      En tillfällig dipp till 22 grader tror jag inte spelar någon roll alls för dom. Jag tycker också det verkar som om just glossona är extra tåliga. Jag har ingen värmare till mina ännu, tar alltid ur dom till sommaren. Om tempen sjunker mycket till vintern så sätter jag i en doppvärmare.
      Vad var det för malar du har dom med?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vilken temperatur som helst mellan 20-30 C är helt OK för vilken fisk som helst; 22-27 är ganska mycket sweet-spot för det mesta.

        De har inte alls så snäva temperaturpreferenser som de flesta tror.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • rolnor
          • June 2007
          • 143

          #5
          Ursprungligen postat av Sonja
          En tillfällig dipp till 22 grader tror jag inte spelar någon roll alls för dom. Jag tycker också det verkar som om just glossona är extra tåliga. Jag har ingen värmare till mina ännu, tar alltid ur dom till sommaren. Om tempen sjunker mycket till vintern så sätter jag i en doppvärmare.
          Vad var det för malar du har dom med?
          Dom delar kar med en 7cm Ancistrus och en typ 16cm Mörkfläckad Synodontis. Mitt akvarium ser väldigt friskt ut nu, malarna käkar skräp på bottnen och Ancistrusen tar hand om algerna, verkar vara en fin kombination fiskar som trivs ihop!

          Kommentar

          • rolnor
            • June 2007
            • 143

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Vilken temperatur som helst mellan 20-30 C är helt OK för vilken fisk som helst; 22-27 är ganska mycket sweet-spot för det mesta.

            De har inte alls så snäva temperaturpreferenser som de flesta tror.
            Tack för ett intressant svar, men lever inte många tropiska fiskar i betydligt varmare vatten än 20 grader? Känns skönt att veta att det inte är så kritiskt, inte minst eftersom jag gör ett stort vattenbyte nån gång i månaden och jag har vissa problem med att ställa in bra temperatur när jag fyller karet igen, brukar såklart lägga mej på den kalla sidan.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ursprungligen postat av rolnor
              Dom delar kar med en 7cm Ancistrus och en typ 16cm Mörkfläckad Synodontis. Mitt akvarium ser väldigt friskt ut nu, malarna käkar skräp på bottnen och Ancistrusen tar hand om algerna, verkar vara en fin kombination fiskar som trivs ihop!
              Jag tänkte att om det var Corydoras så brukar kallvattenbyte trigga igång lek hos dom
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              Arbetssätt...