AKUT: Kampfiskhonor äter upp hane!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristin
    • March 2004
    • 36

    AKUT: Kampfiskhonor äter upp hane!!!

    Hej!

    Ja, som en del av er kanske redan vet så har jag ju köpt tre kampfiskhonor till min kampfiskhanne. Tyvärr så var det inte "love at first sight" som jag hoppades på. Nu har det hela urartat och tjejerna verkar nu ha bestämt sig för att göra frukost av min fina hanne.
    Så nu har de tre tjejerna blivit tvångsförflyttade för att stackars Floyd ska få en chans att återhämta sig. Han har sår på huvudet och hans fenor är typ strimlade.

    Min fråga är nu: Kan tjejerna gå i mitt andra akvarium? Det är på 112 L men det finns skalarer och platysar där, men det är skalarerna som är min bekymring eftersom deras fenor kan bli ett problem. Vad ska jag göra? Väntar ivrigt på era svar!

    Tack på förhand!

    Mvh

    Kristin
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Hej !!

    Jag har inte så stor erfarenhet av dessa fiskar ännu, Men första gången jag släppte ihop min kampisar (1 hane och 4 honor) Så var det en av honorna som nästan tog ihjäl hanen. Så jag plockade ur honom ett par dagar (han fick gå själv). Sen prövade jag igen bara för o se om det blev lika. Och då gick det bra. Så nu går dom fint tillsammans...

    Hoppas det ordnar till sig för dina firrar !!!!
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Ursprungligen postat av Kristin
      Hej!

      Ja, som en del av er kanske redan vet så har jag ju köpt tre kampfiskhonor till min kampfiskhanne. Tyvärr så var det inte "love at first sight" som jag hoppades på. Nu har det hela urartat och tjejerna verkar nu ha bestämt sig för att göra frukost av min fina hanne.
      Så nu har de tre tjejerna blivit tvångsförflyttade för att stackars Floyd ska få en chans att återhämta sig. Han har sår på huvudet och hans fenor är typ strimlade.

      Min fråga är nu: Kan tjejerna gå i mitt andra akvarium? Det är på 112 L men det finns skalarer och platysar där, men det är skalarerna som är min bekymring eftersom deras fenor kan bli ett problem. Vad ska jag göra? Väntar ivrigt på era svar!

      Tack på förhand!

      Mvh

      Kristin
      Hej! Verkar som du har fått en kortfenad kamfiskhane med honorna. Klart att tjejerna kan gå i ditt 112l kar. Ta dig en ordenlig titt på honorna så att dom har en vit prick bakom analfenan annars är det en kortfenad hane. Honor brukar inte ge sig på hanen. Jag har en hane som går ihop med ca 25 honor och ingen rör honom.

      MVH Anna!
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • penny_lane
        • September 2007
        • 312

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas&Anna
        Hej! Verkar som du har fått en kortfenad kamfiskhane med honorna. Klart att tjejerna kan gå i ditt 112l kar. Ta dig en ordenlig titt på honorna så att dom har en vit prick bakom analfenan annars är det en kortfenad hane. Honor brukar inte ge sig på hanen. Jag har en hane som går ihop med ca 25 honor och ingen rör honom.

        MVH Anna!
        Alla mina honor har en vit prick bakom analfenan. Och ändå är en av dessa honor väldigt elaka mot hanen...
        Ingen regel utan undantag kanske ???
        ________________________________________
        //Jenny

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Ursprungligen postat av penny_lane
          Alla mina honor har en vit prick bakom analfenan. Och ändå är en av dessa honor väldigt elaka mot hanen...
          Ingen regel utan undantag kanske ???
          Hej!

          Nä det är nog sant. Sen beror det också på hur stora honorna respektive hane. Om hanen är mindre än någon hona kan han bli mobbad.

          MVH Anna!
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Kristin
            Ja, som en del av er kanske redan vet så har jag ju köpt tre kampfiskhonor till min kampfiskhanne. Tyvärr så var det inte "love at first sight" som jag hoppades på. Nu har det hela urartat och tjejerna verkar nu ha bestämt sig för att göra frukost av min fina hanne.
            Så nu har de tre tjejerna blivit tvångsförflyttade för att stackars Floyd ska få en chans att återhämta sig. Han har sår på huvudet och hans fenor är typ strimlade.
            Hur stort är akvariet? Är det för litet kan det bli problem. Även honorna behöver lite space.

            Ursprungligen postat av Kristin
            Min fråga är nu: Kan tjejerna gå i mitt andra akvarium? Det är på 112 L men det finns skalarer och platysar där, men det är skalarerna som är min bekymring eftersom deras fenor kan bli ett problem. Vad ska jag göra? Väntar ivrigt på era svar!
            Men ååhhh vad trött och ledsen jag blir Har du scalarer i ett 112 liters? Stackars fiskar! Scalarer bör ha minst 275 liter och ett akvarium som är minst 50 och helst 60 cm högt.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • penny_lane
              • September 2007
              • 312

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas&Anna
              Hej!

              Nä det är nog sant. Sen beror det också på hur stora honorna respektive hane. Om hanen är mindre än någon hona kan han bli mobbad.

              MVH Anna!
              Nä honorna och hanen är lika stora. Räknar man med fenorna så är ju hanen betydligt större...

              Men hur löser man en sån här situation då ? Det är ju inte roligt att hanen blir så mobbad. Han har snart inga fenor kvar.

              Jag har ju vid ett tillfälle plockat ur hanen så han fått vila upp sig, sen prövat igen. Då gick det jätte bra, fram till nu. Samma hona är på honom igen och trasar sönder fenorna :-(

              //Jenny
              ________________________________________
              //Jenny

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                har ingen erfarenhet av kampisar.. men spontant tycker jag att du ska flytta den hona som biter på hanen.. kan inte hon få gå i eget akvarie eller åka tillbaks till djuraffären?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Ursprungligen postat av penny_lane
                  Nä honorna och hanen är lika stora. Räknar man med fenorna så är ju hanen betydligt större...

                  Men hur löser man en sån här situation då ? Det är ju inte roligt att hanen blir så mobbad. Han har snart inga fenor kvar.

                  Jag har ju vid ett tillfälle plockat ur hanen så han fått vila upp sig, sen prövat igen. Då gick det jätte bra, fram till nu. Samma hona är på honom igen och trasar sönder fenorna :-(

                  //Jenny
                  Hej!

                  Jag hade plockat bort den hona som ger sig på hanen. Sätt henne i det andra karet du har.

                  MVH Anna!
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • Destroy
                    • October 2007
                    • 184

                    #10
                    Jag har exakt samma problem som du har. Fast hos mig är det alla 3 honorna på min stackars Dexter. Dexter har ett eget akvarium nu. Men ingenting verkar gå som man tänkt sig. Jag ville ju ha yngel... Nåja, fiskbrudar verkar vara allt för krävande..
                    Fish said to the Ocean:
                    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                    Ocean reply to the fish:
                    without you there is nothing in my life...

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Destroy
                      Jag har exakt samma problem som du har. Fast hos mig är det alla 3 honorna på min stackars Dexter. Dexter har ett eget akvarium nu. Men ingenting verkar gå som man tänkt sig. Jag ville ju ha yngel... Nåja, fiskbrudar verkar vara allt för krävande..
                      Hur stort är akvariet?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...