Könsbestämma imbellis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Könsbestämma imbellis

    Nu har 4 betta imbellis bott hos mig i över 1 vecka och de verkar trivas i sitt akvarium. De är inte alls skygga. Tvärt om, när jag är framme vid akvariet brukar de alltid komma fram och visa sig, även om de befann sig bland växterna innan. Jag tycker de har så mycket personlighet.

    Men jag börjar undra om det inte är så illa att det är 4 hanar. När de kom var det två som hade ganska mycket färg och två som var brunrandiga med bara lite blått skimmer på fenorna. Men den dominanta hanen jagar bort alla (brukar de jaga bort honor med?) Och dessutom såg jag för en stund sen hur de två som jag trodde var honor höll på och spände sig för varandra och såg mycket färggladare ut än vanligt. Brukar honor få några färger och spänna sig för varandra?

    Om de är 4 hanar får jag väl omplacera 2 av dem till det stora Asien-akvariet och försöka få tag på 2 honor. Men hur ska jag kunna vara säker på att de är honor?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Hej batski!

    Om det är fullvuxna individer så är det inga problem att se skillnaden då honan är mindre och har kortare fenor och svagare färger!
    Honan har för det mesta inte så tydligt röd kil på analfenan eller röd halvmåne på stjärtfenan som hanen!
    Jag har tyvärr inga bilder på honor, men här är en på en vuxen hane:

    Att dom "spänner" sej för varandra kan även kampfiskhonor göra ibland!
    Du kan ju försöka att plåta dom och sätta upp lite bilder så är det lättare för oss andra att avgöra vilka kön det är!

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      De är inte fullvuxna än, utan är ca 3,5 cm nu. Jag börjar bli ganska säker på att minst 3 av dem är hanar. Hoppas en av dem är tjej iaf.

      Jag ska se om jag lyckas fota dem, men det kommer nog inte att vara lätt pga de är så små plus att akvariet är ganska dunkelt med alla flytväxter.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Förresten, är det normalt att den tuffaste hanen ibland jagar den andre över hela akvariet? Ska inte de skaffa sig var sitt revir? Hittills har jag inte märkt att någon av dem har nåt revir..

        Akvariet är på 110 liter och 81 cm långt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • quarantino
          • February 2007
          • 350

          #5
          Hur går det?

          Några bilder?

          Visst är det svårt att könsbestämma!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Inga bilder än, tyvärr. Försökte häromdan men det gick inget vidare.

            Det har inte hänt så mycket sen sist, men jag tror fortfarande att en av "honorna" kan vara en hane.

            Än så länge verkar inga par ha bildats, utan den tuffaste hanen fortsätter att jaga bort alla andra som kommer i hans närhet.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...