Yngel på Glossolepis incisus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Yngel på Glossolepis incisus

    Till min glädje har Glossoynglen börjat kläckas i helgen. Jag kan räkna till 15 st just nu, men det kan finnas okläckt rom inne i lekmoppen fortfarande. Det blir fint med lite tillökning i mitt lilla ministim på två hanar och en hona.
    Bifogade filer
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Vilka små gulliga lyktögon, framifrån ser man ju bara två stora ögon. Kul att de äntligen la ägg
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ja du har läst att jag försökt tidigare. Jag blev verkligen glad när jag såg att moppen var full med rom. Trodde egentligen inte det skulle bli något, hängde bara in den för att växterna rasat och Glossona verkade vilja busa runt i något.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • landstrykeren
        • July 2006
        • 440

        #4
        Alltid kul med yngel, har själv av misstag lyckats fått galaxyyngel.

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Hur gjorde du för att få galaxy yngel då? Eller inte gjorde kanske e rätt fråga

          Mvh Eva

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            #6
            Vi ska inte sno Sonjas tråd så jag skriver det i galaxytråden. Sonja är dom svårlekta eller? Incisus alltså

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Mja... dom ska inte vara det egentligen. Dom ska förstås vara tillräckligt stora och må bra. Jag har provat tidigare att hänga in en lekmopp av syntetgarn, men det blev inget den gången. Sen hade jag ingen sån på rätt länge, men hängde in en igen för ett tag sen. När jag sen skulle flytta fiskarna för jag skulle silicona in en Slimlinebakgrund i karet, då kollade jag igenom moppen och det var rätt mycket nylagd rom lång upp i moppen. Som tur var hade jag ett litet kar igång där jag kunde flytta in moppen och nu har det kläckts ett 15-tal.
              Ynglen är väl ca 4-5 mm långa, men väldigt smala. Vad som kan vara problem är maten i början. Jag har haft lek på andra regnbågar och gett dom JBL Nobil fluid som är ett slammat foder i vätskeform. Det sprider sig fint på ytspänningen och ynglen som är väldigt ytorienterade har gillat det mycket.
              Sen blir det något pulver, antagligen från JBL och efter det vinägermikromask och nykläckt artemia.
              Jag tror nog att det ska gå bra... håller tummarna.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • rolnor
                • June 2007
                • 143

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Mja... dom ska inte vara det egentligen. Dom ska förstås vara tillräckligt stora och må bra. Jag har provat tidigare att hänga in en lekmopp av syntetgarn, men det blev inget den gången. Sen hade jag ingen sån på rätt länge, men hängde in en igen för ett tag sen. När jag sen skulle flytta fiskarna för jag skulle silicona in en Slimlinebakgrund i karet, då kollade jag igenom moppen och det var rätt mycket nylagd rom lång upp i moppen. Som tur var hade jag ett litet kar igång där jag kunde flytta in moppen och nu har det kläckts ett 15-tal.
                Ynglen är väl ca 4-5 mm långa, men väldigt smala. Vad som kan vara problem är maten i början. Jag har haft lek på andra regnbågar och gett dom JBL Nobil fluid som är ett slammat foder i vätskeform. Det sprider sig fint på ytspänningen och ynglen som är väldigt ytorienterade har gillat det mycket.
                Sen blir det något pulver, antagligen från JBL och efter det vinägermikromask och nykläckt artemia.
                Jag tror nog att det ska gå bra... håller tummarna.
                Gratulerar! Det vore skitkul om mina också ville leka, men,som du sagt, dom är nog för små ännu... Nästa år ska jag fixa till en mopp och se vad som händer. Gjorde ett vattenbyte och det är fantastiskt vilken fin färg dom får efteråt!

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ja mina är några år nu. Men dom har helt säker lekt tidigare bland växterna. jag har bara testat med lekmopp en gång tidigare och då blev det inget.

                  Har matat lite med JBL Nobil fluid idag och det ser ut som om ynglen hugger i fodervätskan.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ynglen hänger med fortfarande, eller i alla fall merparten. Två simmade väldigt konstigt ända från början och de försvann men annars är det ca 15 st som idag börjar jaga nykläckt artemia med varierande resultat. En del yngel lyckas svälja de "enormt stora" artemiorna medan andra yngel håller sig till sina vinägermikromaskar och pulvriserat yngelfoder.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Glossoyngel 10 dygn

                      Nu äter de i alla fall nykläckt artemia med god aptit. Det är lite svårt att räkna dom men jag tror inte det saknas några, dom är ca 15 st fortfarande.
                      Bifogade filer
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #12
                        Vad stora dom har blivit!! Kul att det funkar så bra!!!
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ja det är verkligen kul. Räknade lite fel på hur gamla dom är, det är nog snarare 16-17 dagar dom är nu. Att dom börjat äta artemia är väldigt bra. Då har dom stora chanser att klara sig bra. jag är alltid lite orolig när jag har så små yngel att de inte får i sig annat än foder i vätskeform. Det är så svårt att se om de äter, men det funkade nu i alla fall.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • rolnor
                            • June 2007
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Ja det är verkligen kul. Räknade lite fel på hur gamla dom är, det är nog snarare 16-17 dagar dom är nu. Att dom börjat äta artemia är väldigt bra. Då har dom stora chanser att klara sig bra. jag är alltid lite orolig när jag har så små yngel att de inte får i sig annat än foder i vätskeform. Det är så svårt att se om de äter, men det funkade nu i alla fall.
                            I min bok "Breathtaking Rainbows" så står det att man ska mata med högkvalitè-foder (typ fryst) i ett par veckor om man vill ha lek,om jag minns rätt så får dina fint foder (ej flingor)? Matar mina med röda myrägg, mycket populärt...

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Mmmm... jag matar mest med levande grindalsmask och stor fryst artemia, samt hemgjord räkmix. Ibland slänger jag ner laxfoderpellets till Coryna och då är Glossona där och gnager dom med
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...