Regnbågsfiskar - Vem vet vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    #16
    Ursprungligen postat av Olof Loklint
    rolnor:

    - Ja se där ja! nu dyker det upp fler med intresse för samma fisk. Roligt. Men som jag skrev någonstans i denna tråd så är jag inte 100% säker på vad mina fiskar faktiskt heter. Återkommer när jag har det korrekta latinska namnet. Men så mycket kan jag säga att de är oerhört intressanta fiskar. Den "blå" sorten har en hane som ständigt simmar runt i finkostym och gör sig märkvärdig. Den andra sorten "med röda kanter på sina fenor" färgar ut sina fenor så det lyser rött något oerhört emellanåt!

    Tack för ännu en länk att spara^^
    Om du blir guldmedlem så kan du ladda upp en bild så kanske någon kan säga vad du har för fiskar.

    Kommentar

    • Öronräv
      • March 2007
      • 754

      #17
      Varsågod, ta ett forum
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

      http://oeronraev.bilddagboken.se/

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #18
        Ursprungligen postat av rolnor
        Om du blir guldmedlem så kan du ladda upp en bild så kanske någon kan säga vad du har för fiskar.
        Bytte hälften av vattnet i mitt 450L kar med Glossolepis incisus och fiskarna har nu fått en mycket finare färg, har läst att detta fenomen inte är ovanligt,antar att dom trivs/är mindre stressade i bättre vatten.

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #19
          Ursprungligen postat av rolnor
          Om du blir guldmedlem så kan du ladda upp en bild så kanske någon kan säga vad du har för fiskar.
          Jajjamensan! Har ansökt om detta och kommer inom kort vara en fullvärdig medlem av detta forum. Har iofs lagt upp halvtaskiga bilder på min blogg
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #20
            Hej Olof!
            Kollade just på dina bilder och kan säga att du har Blå regnbågsfisk från Nya Guinea, Melanotaenia lacustris, och Madagaskar regnbåge, Bedotia geayi!

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #21
              Ursprungligen postat av Thaifighter
              Hej Olof!
              Kollade just på dina bilder och kan säga att du har Blå regnbågsfisk från Nya Guinea, Melanotaenia lacustris, och Madagaskar regnbåge, Bedotia geayi!

              Thaifighter

              - Tackar för det! Fick därmed bekräftat att du säger samma sak som säljaren sade på zoobutiken. Att den Blå Regnbågsfisken är blå är otvivleaktigt

              Madagaskar Regnbågesfisken kallades i butik för "rödfenad regnbågsfisk" då dess fenor omges av en röd bård som färgar ut alldelels kolossalt emellanåt. Verkar det bekant?

              "Den som bygger om sitt hus söker mera rum"
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Hanar av madagaskarregnbåge har röd bård på fenorna, medan honorna vit bård.

                Hane som spänner upp sig: http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...B_cf_geayi.jpg

                Hona: http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...ayi_female.jpg

                Madagaskarregnbåge heter f.ö. inte Bedotia geayi, fast det står så i alla fiskböcker - det var en felidentifiering, och Bedotia geayi har troligen aldrig exporterats från Madagaskar. Den art som finns i fångenskap, och som jag har på mina bilder, heter Bedotia madagascariensis.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Hanar av madagaskarregnbåge har röd bård på fenorna, medan honorna vit bård.

                  Hane som spänner upp sig: http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...B_cf_geayi.jpg

                  Hona: http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...ayi_female.jpg

                  Madagaskarregnbåge heter f.ö. inte Bedotia geayi, fast det står så i alla fiskböcker - det var en felidentifiering, och Bedotia geayi har troligen aldrig exporterats från Madagaskar. Den art som finns i fångenskap, och som jag har på mina bilder, heter Bedotia madagascariensis.
                  - Tackar som bara den! Inser att jag har 5 hanar av Bedotia madagascariensis. Inte mig emot. De uppträder oerhört stilfullt i burken. Ställer sig på led, svajjar lojt med fenorna, för att sedan likt missiler attackera maten som släpps ned
                  (Enligt butiken tog de bara hem hanar då dessa ansågs mer åtråvärda=säljbara?)
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #24
                    Slänger in en fråga om det går bra
                    Det är så att jag har nu hört med min affär om vilka fiskar han kan ta hem och jag har följande att välja på..
                    Melanotaenia herbertaxelrodi
                    Me... lacustris
                    Me.. duboulayi
                    Me.. splendida
                    Jag vill ha fiskar med så mycket färg som möjligt,gärna grönt,blått och gult....så vilka ska jag välja? Någon som har erfarenhet av dessa fiskar?
                    Tacksam för svar

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • saltbiff
                      • December 2006
                      • 607

                      #25
                      Ingen som har någon idè?

                      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #26
                        Ursprungligen postat av saltbiff
                        Ingen som har någon idè?
                        Nope! Jag själv är ju novis på dessa fiskar! Du får blunda och peka. Kan aldrig bli fel...
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #27
                          Slänger in en fråga om det går bra
                          Det är så att jag har nu hört med min affär om vilka fiskar han kan ta hem och jag har följande att välja på..
                          Melanotaenia herbertaxelrodi
                          Me... lacustris
                          Me.. duboulayi
                          Me.. splendida
                          Jag vill ha fiskar med så mycket färg som möjligt,gärna grönt,blått och gult....så vilka ska jag välja? Någon som har erfarenhet av dessa fiskar?
                          Tacksam för svar
                          M lacustris är otroligt vackert blå! Alla mina som jag har är riktigt snygga. Har kombinerat dem med M boesemani och Glossolepis incisus, vilket ger en väldigt fin färgskala... blått, gult och rött. Har haft M herbertaxelrodi men upplevde att de har väldigt olika kvalitet på sina färger även om nu den enda som finns kvar efter mitt lilla "akvariehaveri" är vackert grön med röda fenor...
                          Det verkar som att de olika arterna regnbågar finns lite från och till så tveka inte att vänta om det är någon särskild du vill ha!
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

                            #28
                            Ja jag har också fattat att lacustrisen brukar bli vackert blå...så sådana har jag beställt
                            Men sen vart det jobbigt för duboulayien som jag kollat upp är tydligen samma fisk som splendida...öhh Inte på mina bilder iallafall...men det blev iallfall splendida och jag hoppas de kommer gå i grönt..
                            Spännande att se när de kommer om några veckor

                            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #29
                              Härligt! Lycka till med regnbågarna!
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...