Aggressiva mosaikguramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollypolly
    • January 2007
    • 9

    Aggressiva mosaikguramis?

    Har ett jättefint par mosaikguramis som absolut inte tål varandra!
    Trodde att mosaikguramin var en relativt lugn o fredlig fisk, men jag har kanske fel? Tidigare var det hanen som dominerade och jagade honan över hela akvariet, men numera är det nästan ombytta roller... och inte blir det bättre av att honan backas upp av en halvilsken eldstjärt.
    Nu är min fråga så här: Är det vanligt att mosaikguramis är så aggressiva mot varandra? Går det att hålla en hona o hane tillsammans överhuvudtaget? Vad ska jag i annat fall göra åt det? Bör jag sära på dem eller ska jag kanske ta bort eldstjärten (misstänker att eldstjärten reagerar på mosaikhanens röda fenor)?
    Är en nybörjare på det här med akvarier så uppskattar alla råd jag kan få!
    Mitt akvarie är ca 150l stort.
  • t85207
    • March 2007
    • 179

    #2
    Hur många mosaikguramis har du ?
    När stimm/grupp fiskar försöker skapa en social rangordning är två för få, eftersom det alltid är samma fisk som blir "mobbad".
    Har man flera så blir sällan än fisk så stark att den kan "jaga livet ur" någon av de andra.

    Har själv både mosaikgurami, fn 4 st, och eldstjärt. Mina guramis är väldigt lugna och snälla numera men det var lite bråk när de var små/nya.
    Hos mig har aldrig eldstjärten varit något problem för guramisarna.
    Pecka

    Kommentar

    • mollypolly
      • January 2007
      • 9

      #3
      Jag har haft dessa två mosaikguramisarna i lite mer än ett år och det är de enda jag har. Jag vet att det garanterat är en hona och en hane, då de är ganska stora och lätta att se könsskillnaderna på. De har väl aldrig riktigt trivts tillsammans men de senaste månaderna har det trappats upp så till den grad att de råkat i riktiga "slagsmål". När jag skaffade paret så var det först hanen som jagade honan men av nån konstig anledning har det blivit precis tvärtom efter det att jag bytte upp mig till ett större 150-liters akvarium.

      Eldstjärten som finns i akvariet köpte jag samtidigt med guramisarna och den har hunnit bli ganska stor, ca 12 cm tror jag den är. I alla fall så gillade den inte mosaikhanen från första början, Misstänker att den reagerade mot den röda färgen. De andra fiskarna inklusive mosaikhonan har eldstjärten aldrig brytt sig om.

      Satte i en del flytväxter i akvariet idag och det verkar som att det lugnat ner sig lite. Då slipper de i alla fall se varandra och man kan kanske undvika det värsta bråket....

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Mosaikgurami är vad jag vet ingen stim eller gruppfisk, och de brukar vara rätt lugna. Däremot är det en fördel att ha flera honor till en hane, eftersom de inte bildar par, och en ensam hona kan få det lite jobbigt om hon får all hanens uppmärksamhet. Mosaikgurami brukar nog vara så lugna att man kan ha två hanar och två honor också, även om hanarna kan småbråka lite.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • mollypolly
          • January 2007
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Mosaikgurami är vad jag vet ingen stim eller gruppfisk, och de brukar vara rätt lugna. Däremot är det en fördel att ha flera honor till en hane, eftersom de inte bildar par, och en ensam hona kan få det lite jobbigt om hon får all hanens uppmärksamhet. Mosaikgurami brukar nog vara så lugna att man kan ha två hanar och två honor också, även om hanarna kan småbråka lite.
          okej, kanske skulle skaffa ett litet harem till hanen då . Jag har nog plats till två stycken till.

          Kommentar

          Arbetssätt...