Fundulopanchax gardneri gardneri "Baissa"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Fundulopanchax gardneri gardneri "Baissa"

    Har köpt ett par killis av sorten Fundulopanchax gardneri gardneri "Baissa".
    Dom började leka första dagen och har väl lekt flera gånger om dagen sen dess. Och eftersom jag är nybörjare på killis så har jag en del frågor.

    Har letat på internet men vad jag har fattat så är det lite olika från sort till sort hur dom förökar sig. Hittar ingen konkret info om en specifik sort, nån kanske vet en bra sida?

    Är Baissan en sort som behöver torka sina ägg? I så fall hur länge?

    Om inte, hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
    Äter föräldrarna upp sina egna yngel?

    Har läst och hört att dom ska ändå var väldigt fredliga av sig och att man kan ha dom tillsammans med andra fredliga fiskar.
    Har dom för tillfället med platys och Endler. Hade ett tjugotal Endler yngel och ett tiotal platy yngel som nu har minskat till kanske fem Endler yngel av större format, men flera har trasiga fenor.
    Såg när hanen tog ett yngel som var nära 2 cm... det var inte så kul o se.

    Förstår så klart att även om dom är fredliga mot andra fiskar behöver inte det betyda att dom är fredliga mot små goda yngel som simmar omkring o praktiskt taget ber om att bli uppätna. Men jag vill ju inte att dom ska käka opp sina egna sen.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Äggen kan du ha i vatten, kläckningstid 14-21 dagar. Förvaring i fuktig torv 4 till 6 veckor
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen postat av Vinter
      Är Baissan en sort som behöver torka sina ägg? I så fall hur länge?
      Om inte, hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
      Äter föräldrarna upp sina egna yngel?
      Har läst och hört att dom ska ändå var väldigt fredliga av sig och att man kan ha dom tillsammans med andra fredliga fiskar.
      Först arten. Baissa listas inte som fyndort för Fp gardneri gardneri varken i killidata-online eller på Tim Addis sajt. Men väl den närliggande arten Fp (gardneri) nigerianus. Man behöver inte "torka" gardneri-ägg men man kan. Men eftersom det förmodligen är en nigerianus så funkar torktid i fuktig torv på cirka 5 veckor bättre. Men visst blir det yngel även i vatten. Det brukar 2-3 veckor eller något mer i vatten. Även killis tar sina egna yngel vilket även större syskon gör. Visst är dom rimligt fredliga - men yngel är och förblir mat.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Vinter
        • August 2006
        • 248

        #4
        Tack för länken Guy!

        Så då kan jag ha kvar dom i karet alltså. Har ett yngel kar så det är ingen panik men då vet jag att jag ska vara på min vakt vid 2 - 3 veckor.
        Har räkor i yngelkaret så jag antar att det är bättre att äggen får vara kvar, annars blir dom räkmat.

        Så här ser fisken ut iaf.

        19L Räkor
        63L
        240L under uppstart

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Bilden talar starkt för att det är en Fp nigerianus iaf. Nämligen den genomgående röda linjen i analfenan.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Och länken borde därför vara:

            om man nu skall vara petig
            Jämför analfenan själv
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Vinter
              • August 2006
              • 248

              #7
              Ja den liknar ju min fisk mer än den andra, men jag fick Baissa från Alf och Anitas sida när jag kollade igenom deras bilder på jakt efter ett namn.
              Men nu när jag tittar närmare på den bilden ser det ut som om den har två korta svärd på stjärtfenan, som Endler hanen ungefär.

              Så det riktiga namnet ska då vara Fundulopanchax gardneri gardneri nigerianus?

              Tack för hjälpen!
              19L Räkor
              63L
              240L under uppstart

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Det ser ut som en Fundulopanchax nigerianus (gardneri-delen i det namnet är för tillfället iaf droppad). Men man kan sällan bestämma exakt ursprung av en stam på foton. Bättre att bara kalla den för Fp nigerianus (AS = aquarium strain) i så fall. Snygg fisk i alla fall.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Vinter
                  • August 2006
                  • 248

                  #9
                  Ok

                  Ja visst är den fin! Och det är som vanligt med denna hobby, det blir nästan alltid fler. Går föräldrarna med på det så kanske det blir ett kar i badrummet i framtiden med en annan sort.
                  19L Räkor
                  63L
                  240L under uppstart

                  Kommentar

                  • Matsvin
                    • April 2006
                    • 254

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vinter
                    Tack för länken Guy!

                    Så då kan jag ha kvar dom i karet alltså. Har ett yngel kar så det är ingen panik men då vet jag att jag ska vara på min vakt vid 2 - 3 veckor.
                    Har räkor i yngelkaret så jag antar att det är bättre att äggen får vara kvar, annars blir dom räkmat.

                    Så här ser fisken ut iaf.

                    Attans snygg killi!!!
                    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                    Kommentar

                    • Vinter
                      • August 2006
                      • 248

                      #11
                      Tackar tackar, men han är ett riktigt monster!
                      Han (en del får väl honan stå för också) har ätit upp alla mina yngel, och alla andra fiskar verkar må dåligt och har trasiga fenor. Så nu ska jag flytta dom stackarna till mitt andra kar så dom får lite lugn o ro.

                      Läste igenom denna sida igen



                      och hittade 'Baissa' i kolumnen 'Populations'.
                      Senast redigerad av Vinter; 25 June 2007, 19:43.
                      19L Räkor
                      63L
                      240L under uppstart

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Det var ju intressant... Mina 'golden' var gissningvis också nigerianus, och rejält elaka fiskar. Mina F. gardneri gardneri jag hade för nåt år sedan var däremot väldigt snälla, bara hanarna bråkade lite med varandra.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Vinter
                          • August 2006
                          • 248

                          #13
                          Ja, tjejen i affären sa att dom kunde vara lite halvt elaka, men då speciellt mot sina egna. Men hade man bara ett par så skulle det vara lugnt.
                          Och på internet och andra sidor har jag läst att dom ska vara ganska fredliga och att man kan ha dom tillsammans med andra fiskar.

                          Men så verkar inte fallet vara med mina exemplar.
                          Jag har dock kardinaltetror som dom inte har rört än. Dom är kanske för snabba eller nåt. Dom ger sig bara på mina platy och Endler, stora som små.
                          19L Räkor
                          63L
                          240L under uppstart

                          Kommentar

                          Arbetssätt...