Är dvärgguramin aggressiv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    Är dvärgguramin aggressiv?

    Hej,
    Jag har i ett lek-kar (54 liter) nu en dvärgguramihane och en -hona, har sänkt vattennivån till c:a 15 cm, inrett med gömställen, växter och flyväxter.

    Jag undrar om hans (lek-?)beteende är normalt. Han ser ut att attackera henne så fort hon är i närheten. Snabbt som blixten far han emot henne för att jaga bort henne. Ja, så ser det ut för mig - men detta kanske är normalt lekbeteende?

    Jag kan tillägga att han har betett sig onormalt just inan jag flyttade honom till lek-karet och introducerade en ny hona. "Hans" tidigare hona dog på grund av att hon fastnade bakom en sten och inte kunde gå upp och ta syre. Så då blev han ensam några dagar, han började efter ett tag att attackera en gravid guppyhona och bet sönder henne, han åt på på magen - tror han ville åt de ofödda ynglen, detta såg jag tyvärr för sent och hon var död, men han började göra samma sak på en annan guppy så det var då jag genast tog bort honom ur sällskapsakvariet (300 liter). Det verkar vara ett märkligt beteende för en fisk som anses mycket fredlig. Min tanke var att han behövde en hona för att må bra och därav köpte jag en ny hona.

    Kan det vara fel på hannen? Några tips?

    Med risk för att bli babblig så ska jag också säga att han är inte mordisk mot sin hona som han var mpt guppyn, det här ser mer rivirhävdande ut. Skulel han göra henne illa så tar jag nog bort honom så fort som möjligt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är normalt att dvärggurami-hanar anfaller honorna. I för små akvarier kan det gå illa. Att han anfaller guppys verkar däremot konstigt, jag har aldrig sett något åt det hållet. Du såg att han faktiskt anföll guppyhonan? För fiskar äter på döda fiskar, om hon redan var död...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Pazappa
      • May 2007
      • 330

      #3
      Tack för svar, Azur, nej du kan ha rätt i att hon redan var död. Men varför jag antar att han attackerade henne till döds är på grund av att jag såg att han gjorde samma sak med en annan guppy strax därefter, men han kanske bara var "inne i det" och fortsatte av bara farten för att han trodde att det var samma döda guppy (som jag hade tagit bort ur akvariet).

      Innebär det är han är lekmogen om han attackerar honan? Ska jag stoppa i en til hona för att hon ska få det lite lugnare?

      Kommentar

      • Pazappa
        • May 2007
        • 330

        #4
        Ska kanske inte dra upp en halvgammal tråd, men som uppföljning kan jag hänvisa till min tråd där guramiparet har fått yngel ( http://www.zoopet.com/forum/showthre...880#post982880 ). Nu när den vuxna hannen som den här tråden handlar om, har lekt färdigt är han hur lugn och timid som helst. Så min teori är att hans aggresivitiet hade att göra med leken. Antagligen hävdade han sitt revir, och guppyn han åt på var förmodligen redan död, som Azur säger.

        Kommentar

        • kanotisten
          • May 2006
          • 218

          #5
          min erfarenhet är också att dvärggurami hannar blir aggressiva när de leker.

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Ja jag med,min sprutade vatten på mej!

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            Arbetssätt...