Blågurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Blågurami

    Köpte idag 2 Dvärggurami, 3Guldgurami, Och av misstag fick jag med 1 ensam Blågurami (borde ha varit 1 ytterligare Dvärggurami). Den stackars Blåguramin mår inte alls bra, visar tydligt stressbeteende, simmar nära glaset fram och tillbaka... . Detta beror väl på att dom är stimbildande fiskar?? Dom som har artfränder verkar må alldeles utmärkt. Tyvärr så kommer jag inte åt Zoo-butiken föränn om en vecka. Finns det risk för att den ensamma Blåguramin dör?? Dom verkar inte mobba den i alla fall, är väl "snälla" fiskar. Kul att få lite fiskar i karet i alla fall, detta är mest ett test på om vattnet är OK, sen ska jag köpa lite Regnbågsfiskar!!!
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    nu är jag inte något proffs på Gurami, men att blåa gurami inte kan stimma med andra t.ex. med kyssgurami stämmer nog inte, inte vad jag vet iallafall, sen att den "bäftar" som jag kallar det, eller andas snabbt i annat ord kan bero på många saker, stressad så som du sa eller att den är sjuk jagad av andra fiskar i akvariumet. Men ge den ett par dagar iallafall innan man vet, är den sjuk och den andas snabbt lever väll den inte så länge till. Men vad jag tror är väll att den är jagad/stressad. Har du många gömställen i akvariumet?
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      Vad jag brukar göra när jag har köpt fiskar och jag ser dom är stressade på kvällen är att inte släcka lampan i rummet när jag släcker lysrampen, då har fiskarna mer koll på läget, fiskar vilar ändån fast det är lite tänt. Menar bara en liten bords lampa några meter ifrån eller något sånt.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Blågurami mår redan bättre, puhh..

        Ursprungligen postat av matlo
        nu är jag inte något proffs på Gurami, men att blåa gurami inte kan stimma med andra t.ex. med kyssgurami stämmer nog inte, inte vad jag vet iallafall, sen att den "bäftar" som jag kallar det, eller andas snabbt i annat ord kan bero på många saker, stressad så som du sa eller att den är sjuk jagad av andra fiskar i akvariumet. Men ge den ett par dagar iallafall innan man vet, är den sjuk och den andas snabbt lever väll den inte så länge till. Men vad jag tror är väll att den är jagad/stressad. Har du många gömställen i akvariumet?
        Nej, jag har inte så många gömställen, den verkar dock ha lugnat ner sej ordentligt redan nu, kanske mest stressad av miljöombytet. Den sort som verkar absolut coolast är Dvärggurami, dom beter sej som om jag skulle ha haft dom flera månader! Det blir nog bra tidsnog..

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hur stort är akvariet? Jag tror inte det är nån fara alls!

          matlo: vill (vill, vill, vill!!!!) se bild på ditt stora akvarie och framför allt jätteguramina!!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • rolnor
            • June 2007
            • 143

            #6
            Elak dvärggurami

            Ursprungligen postat av lenis3
            hur stort är akvariet? Jag tror inte det är nån fara alls!

            matlo: vill (vill, vill, vill!!!!) se bild på ditt stora akvarie och framför allt jätteguramina!!
            Akvariet är ett Juwel450vision.
            Blåguramin attackeras nu tyvärr av den största av mina 2 dvärggurami, ser jobbigt ut för honom, den attackerar f.ö alla dom andra fiskarna också, även sin mindre kompis och dom 3 betydligt större guldguramina, hoppas att han ger sej så småningom....

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmm det är 450 l alltså?

              större guramis kan vara lite kinkiga, de bråkar gärna. jag har inte haft bråk med mina, men ändå. jag hade honung, rubin, mosaik, blå och silvergurami i mitt 450 l och inget bråk.
              låter lite konstigt att en mindre gurami attacker en större kanske vill dvärgarna leka.
              alltså du hade bara en av den? jag tycker du ska ringa butiken och säga att du kommer och lämnar tillbaka den om en vecka, och att du fått fel..
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • rolnor
                • June 2007
                • 143

                #8
                vill imponera på hona?

                Ursprungligen postat av lenis3
                hmm det är 450 l alltså?

                större guramis kan vara lite kinkiga, de bråkar gärna. jag har inte haft bråk med mina, men ändå. jag hade honung, rubin, mosaik, blå och silvergurami i mitt 450 l och inget bråk.
                låter lite konstigt att en mindre gurami attacker en större kanske vill dvärgarna leka.
                alltså du hade bara en av den? jag tycker du ska ringa butiken och säga att du kommer och lämnar tillbaka den om en vecka, och att du fått fel..
                Kan det vara så att den kaxiga dvärgguramin är könsmogen och vill imponera och styla för en "tänkt" hona?? Den andra dvärgen, som den också attackerar, är kanske också hanne? Man borde ha ett extra-akvarium åt den med en hona i, men det är väl svårt att se vilket kön dom har eller????
                Vill nog helst inte lämna tillbaka min blågurami, snarare köpa fler så att han får lite backup om dvärgen blir jobbig...
                Senast redigerad av rolnor; 06 June 2007, 04:25. Anledning: glömde en sak

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  okej, tänk på att hanarna kan vara jobbiga, så man brukar rekommendera 2-3 honor per hane. jag hade 3 honor till min mosaikhane
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • rolnor
                    • June 2007
                    • 143

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    okej, tänk på att hanarna kan vara jobbiga, så man brukar rekommendera 2-3 honor per hane. jag hade 3 honor till min mosaikhane
                    Är det lätt att avgöra kön??

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Att blåguramin skulle må dåligt för att den är ensam stämmer nog inte, eftersom det är samma art som guldgurami, Trichogaster trichopterus (du har alltså fyra trichogaster trichopterus, tre gula och en blå), marmorgurami är en annan färgvariant av samma art. De behöver nog dessutom inte vara flera för att trivas, vad jag vet. Men en hane, och några honor, är ju kul att ha. De kan nog ibland vara lite aggressiva, och jaga runt varandra en del.

                      Det är lätt att se könsskillnad på både T. trichopterus och dvärggurami. Hos den första har hanen en lång spetsig ryggfena, medan honans är rund. Hanens analfena är också lite större och spetsigare. Hanen blir också lite större. Hos dvärgguramin är det ännu enklare, där är hanen blå och rödrandig (om det är vildformen, finns bland annat en framavlad variant som är röd), och är större, med spetsiga fenor. Honan är mindre, knubbigare, med mindre fenor, och hon är silvergrå. Tror man kan ana blåaktiga ränder på honan i visst ljus, om jag inte minns fel.
                      Senast redigerad av Shepard; 09 June 2007, 14:37.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • rolnor
                        • June 2007
                        • 143

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Att blåguramin skulle må dåligt för att den är ensam stämmer nog inte, eftersom det är samma art som guldgurami, Trichogaster trichopterus (du har alltså fyra trichogaster trichopterus, tre gula och en blå), mosaikgurami är en annan färgvariant av samma art. De behöver nog dessutom inte vara flera för att trivas, vad jag vet. Men en hane, och några honor, är ju kul att ha. De kan nog ibland vara lite aggressiva, och jaga runt varandra en del.

                        Det är lätt att se könsskillnad på både T. trichopterus och dvärggurami. Hos den första har hanen en lång spetsig ryggfena, medan honans är rund. Hanens analfena är också lite större och spetsigare. Hanen blir också lite större. Hos dvärgguramin är det ännu enklare, där är hanen blå och rödrandig (om det är vildformen, finns bland annat en framavlad variant som är röd), och är större, med spetsiga fenor. Honan är mindre, knubbigare, med mindre fenor, och hon är silvergrå. Tror man kan ana blåaktiga ränder på honan i visst ljus, om jag inte minns fel.
                        Tack för ditt inlägg, visste inte att det var samma art som guldgurami, trodde att mosaikgurami var släkt (det finns ett gäng avlade varianter av blågurami, eller?) Tråkigt, den stimmar inte alls med mina guld, ser ut att vara heldeppig Ska ändå testa att köpa ett par till, är ju billig fisk!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, det finns några olika framavlade varianter av den. Att den är utstött kan kanske bero på att de gula står lite högre i rang.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Mosaikgurami ær væl inte samma art som blå gurami... Den heter væl Trichogaster leeri, eller? vet inte om det ær samma mosiakgurami jag tænker på

                            Och guramis ær INTE stimbildande fiskar, tværtom dom ær mycket agressiva mot fiskar av samma art eller slækt.

                            i et 450 liter ville jag inte ha så många guramis.
                            Kanske ett par blågurami och et par dværggurami.
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jo, tänkte fel, tänkte på marmorgurami. Mosaikgurami är en annan art.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...