kampfisk i akvarium utan pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pittbullpleco
    • February 2007
    • 44

    kampfisk i akvarium utan pump

    jag hörde på en akvarieaffär för kanske ett halvår sen att man faktiskt kunde ha dem i ett akvarium utan nåt slags filter då de "andas" luft från utan . jag undrar helt enkelt om detta stämmer eller om akvaristen bara ville tjäna en hundralapp extra.

    vore ju helnajs om det stämde
    mvh pitbullpleco
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Det går alldeles utmärkt. Man kan ha många slags fiskar (inte bara labyrintfiskar) i akvarier utan filter/cirkulation - men de måste vara både små och få.
    Jag har t o m malar (fyra pyttesmå Hyalobagrus flavus) i ett "no tech"-akvarium.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Jag har kampar i ett akvarium med mycket växter och utan vare sig tillsats av syre eller reningsfilter. Med mycket växter menar jag över 50% växtvolym och mina firrar mår bra i dagsläget. Här är kamphannarna...och jag tycker de ser friska ut. (Men som kampnybörjare så kan jag ju ha fel...)
      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • quarantino
        • February 2007
        • 350

        #4
        Går åt h*lvete för mig men beror nog inte på att jag kör utan pump, kanske för lite växter... Fenröta och skit bröt ut idag trots ok vatten värden! Glömde koppla in doppvärmaren efter ett vattenbyte och tempen sjönk 3 grader, till 24, i ett dygn, tror det sänkte immunförsvaret hos fiskarna. Hopplöst känsligt, de "onda" bara sitter och väntar på att en fisk ska bli försvagad, usch! Jag är patetiskt noggrann och ändå så missar jag en parameter och så rasar korthuset!

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Ursprungligen postat av quarantino
          Jag är patetiskt noggrann och ändå så missar jag en parameter och så rasar korthuset!
          Kanske just därför. Jag gör lite små misstag med ojämna mellanrum så mina fiskar har nog vant sig vid lite ändrade förhållanden ibland.
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          • Öronräv
            • March 2007
            • 754

            #6
            24 grader ska en kampfisk klara utan större problem, iallafall under en kortare tid.
            Säker på att det inte var något fiffel med värdena?
            There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

            http://oeronraev.bilddagboken.se/

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              Vore skönt om man kunde slappna av lite och skita i att göra "rätt"!

              Jo, men som jag sa så verkar hin håle bara sitta och vänta på nästa tillfälle!

              Näe inget skumt med testerna!

              Och sorry för lite OT!!!

              Kommentar

              • Johnora
                • June 2007
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av pittbullpleco
                jag hörde på en akvarieaffär för kanske ett halvår sen att man faktiskt kunde ha dem i ett akvarium utan nåt slags filter då de "andas" luft från utan . jag undrar helt enkelt om detta stämmer eller om akvaristen bara ville tjäna en hundralapp extra.

                vore ju helnajs om det stämde


                Jo det stämer helt.Jag hade en kampfisk och han som sålde den sa att dom andas från utan jag hade då ett litet akvarium med Kampfisk och 3Neontetrer.
                50liters akvarium!
                Platy
                Guppy
                Mal (Pleco)

                Kommentar

                • pittbullpleco
                  • February 2007
                  • 44

                  #9
                  i hurpass små akvarium kan man ha´rom? tänkte att jag kanske skulle skaffa ett litet och ha en kampfisk i det vid sidanom det andra. har precis sett en grymt snygg.
                  mvh pitbullpleco

                  Kommentar

                  Arbetssätt...