Kampfisk odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trondset
    • October 2006
    • 9

    Kampfisk odling

    Hej på er!
    Jag försöker para min Röda kamphane med min vita kamphona. Hanen har gått ensam i ett mindre akvarium och byggt ett skumbo som är ca 10cm i diameter och ca 1cm tjockt på det tjockaste stället. Honan var helt klart redo, så jag satte dem tillsammans. Hanen började genast att posera "även dansa", men efter ett dygn verkar de inte intresserade av varann och nu håller skumboet på att lösas upp.

    Har ni något tips till nästa försök?

    Dock har mina kampfiskar har nu lekt i sällskaps akvariet, typiskt. Kan man flytta äggen/skumboet till ett annat akvarium?

    Med vänliga hälsningar / Björn
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    #2
    om du flyttar skumboet så går det nog sönder så låt det vara tycker jag iaf
    Mvh Kerstin & Alexander

    Kommentar

    • Zoelin
      • March 2007
      • 137

      #3
      jag hittade en jätte fin sida om bla odling av kampfisk

      Mvh Kerstin & Alexander

      Kommentar

      • Trondset
        • October 2006
        • 9

        #4
        Jag tänkte om man flyttar hela boet i en stor kopp eller dyligt och placerar det i ett mindre akvarium där ynglen kan växa utan att bli uppätna.

        När äggen kläckts behövs väl inte skumboet?

        / Tack

        Kommentar

        • Zoelin
          • March 2007
          • 137

          #5
          skummboet behövs i någon dag till efter att äggen har kläckts tills dom är frisimmande
          det märker du tydligen (har inte lyckats få yngel själv än) när ynglerna börjar simma runt i akvariet, då bör du oxå ta ut hanen så han inte äter upp dom
          Mvh Kerstin & Alexander

          Kommentar

          • Trondset
            • October 2006
            • 9

            #6
            Tack... problemet är att jag inte bara behöver ta ut hanen utan också tre kamphonor och en guppy eftersom de lekt i sällskaps akvariet. Därför undrar jag om det är värt att prova att flytta boet/yngel till ett annat akvarium.

            Tack

            Kommentar

            • Öronräv
              • March 2007
              • 754

              #7
              Låt boet vara kvar i samma akvarium och flytta ynglen när de blivit frisimmande, hanen lär försvara dem ganska bra från de andra fiskarna tills dess.
              There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

              http://oeronraev.bilddagboken.se/

              Kommentar

              • Zoelin
                • March 2007
                • 137

                #8
                håller med Öronräv, jag tror att du bara bör ta av vatten från akvariet skumboet är i till ynglernas nya akvarium eftersom ynglerna tydligen är känsliga för ändringar med vattnet, är lite osäker på hur pass känsliga dom är dock men kan vara bäst att inte chansa
                Mvh Kerstin & Alexander

                Kommentar

                • Trondset
                  • October 2006
                  • 9

                  #9
                  Tack för er hjälp. Jag kommer att berätta hur det gått.

                  Vi hörs

                  Kommentar

                  • Trondset
                    • October 2006
                    • 9

                    #10
                    Jag har nu flyttat hela skumboet + yngel till ett annat akvarium. Tog samma vatten som deras tidare. Ska jag vänta tills deras gulesäck försvunnit innan jag matar dem?

                    Kommentar

                    • Zoelin
                      • March 2007
                      • 137

                      #11
                      tänkte bara säga att mina kampissar lekte igår så nu sitter jag och väntar på att se om det blir nå yngel den här gången...

                      Hur länge efter Leken blev det yngel för dig Trondset?
                      Mvh Kerstin & Alexander

                      Kommentar

                      • Trondset
                        • October 2006
                        • 9

                        #12
                        Det tog två dagar för mig innan jag såg nått. De var fortfarande jätte små och svåra att se. Nu har det gått ca 4 dagar och de första ynglena har börjat simma. De är inte så många, kanske 10-12 stycken som jag hann rädda. (de lekte i sällskaps akvariet).

                        Vet inte var ajg ska göra av dem när de växer upp. Hanarna kommer inte vara så attraktiva att sälja efter som de är av den kortfenade varianten "Plakat" tror jag de kallas för. Pappan är väldigt fin och hurtig.

                        En liten historia om honom.
                        Jag hade en jätte fin röd kamphane, långa starka slöjfenor. Sen köpte jag tre honor från djuraffären, mest för sällskap till stackaren. Den röda kamphanen blev jätta glad, men efter några dagar började han bli slö och fenorna lite slitna. Först tänkte jag att han uppvaktad damerna för flitigt och nu behövde vila... ytterligare några dagar gick. Nu såg man inte honom längre, han hölls sig undan bakom rötter och växter, fenorna nästan helt uppätna. Kort därpå dog han.
                        Det visade sig att en utav de tre honorna jag köpt var en unga kamphane. Det var tråkigt men jag tänkte för mig sjävla att denna nya unga hane måste vara en stark och frisk fisk. Så jag accepterade naturens gång och hoppades på att han skulle växa. Växte gjorde han, men fenorna blev inte längre.
                        Han är mycket vacker men personligen vill jag ha en slöjkampfisk.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 June 2007, 09:57.

                        Kommentar

                        • Bettas
                          • May 2007
                          • 54

                          #13
                          Roligt med lite yngel
                          Vad är det för hona du har avlat med?
                          http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

                          Kommentar

                          • Oskadis
                            • February 2007
                            • 19

                            #14
                            Jag har också ett par som precis leker för tillfället. Ingen av dem har lekt innan men änsålänge går det bra. Hanen har kramat honan ett antal gånger och laggt upp äggen så snart är det dags att låta honan få simma själv ett tag och vila upp sig =)

                            Min odlingsida:
                            Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

                            Kommentar

                            • Zoelin
                              • March 2007
                              • 137

                              #15
                              nu har jag små yngel som ligger i skumboet skulle tro att dom är runt 20 st+ fullt med små vita svansar som hänger ner dom simmar upp och ner lite då och då. Ska bli spännande att se hur ynglerna blir i färgerna
                              Mvh Kerstin & Alexander

                              Kommentar

                              Arbetssätt...