I Behov Av Akut Hjälp!!!! (kampfisk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristin
    • March 2004
    • 36

    I Behov Av Akut Hjälp!!!! (kampfisk)

    Hej

    Detta är första gången som jag har haft kampfisk och jag måste erkänna att det har blivit pannkaka. Jag köpte fisken igår och redan idag så verkar det mörkt för min lilla fisk. Jag släppte ner den i mitt sällskapsakvarium och trodde att det skulle gå bra villket det nu visade sig att det inte gick eftersom han fick sina fenor halvt uppätna av de andra fiskarna. Därför har jag honom nu i en glasburk tills vidare och avvaktar. Jag tänker åka till Karlstad så snart som möjligt och försöka hitta en guldfisk skål att ha honom i om han överlever....

    MIN STORA DESPERATA FRÅGA ÄR DÄRFÖR KOMKMER FENORNA ATT VÄXA UT?

    Har någon något annat tips till mig?

    MVH

    kristin
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    #2
    Ja det tror jag de gör om han inte farit illa av chocken. Några av mina kampfiskhonor fick sig en omgång av hanen under hans första dygn i akvariet men de mår prima. Lilla fru Rödtopp som var "herre" på täppan innan hanen kom ser numera ut som en raggig terrier med enbar en femtedel av stjärtfenan kvar. Mest beroende på att hon fortfarande är stursk och utmanar hanen då och då. De övriga honornas naggade stjärtfenor har börjat växa ut igen. Nackdelen med kampfiskar är att de inte kan bo med fenbitare samtidigt som de själva kan vara fenbitare.
    Hoppas din fisk klarar sig.
    /kine

    Kommentar

    • kine01
      • February 2007
      • 25

      #3
      Jo en annan sak, köp hellre ett litet akvarium, inte en guldfiskskål. Kampfiskar mår inte bra av att bo i runda skålar någon längre tid.
      /kine

      Kommentar

      • Tommi
        • April 2007
        • 35

        #4
        det beror väl på hur stor skålen är???

        kvadrat/ cirkel. en vild gissning är att fisken ger sjutton i vad han simmar i bara det är fylt med vatten och tillräckligt stort + att alting lär ju vara bättre än att bli uppäten bit för bit levande

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av Kristin
          MIN STORA DESPERATA FRÅGA ÄR DÄRFÖR KOMKMER FENORNA ATT VÄXA UT?
          - Ja, de växer ut igen.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • kine01
            • February 2007
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av Tommi
            det beror väl på hur stor skålen är???

            kvadrat/ cirkel. en vild gissning är att fisken ger sjutton i vad han simmar i bara det är fylt med vatten och tillräckligt stort + att alting lär ju vara bättre än att bli uppäten bit för bit levande
            +++++++++++++++++
            Jovisst så är det ju =)

            Men det är iaf inte så bra med runda skålar, fiskens balanssinne kan skadas. Så för långvarigt bruk är det kanske bättre med ett litet akvarium. Var och en gör ju som den vill. Det var bara ett tips i all välmening.

            Nedanstående text är tankvärd, den är kopierad från: www.djurskyddsmyndigheten.se

            Grundregeln är att fiskar inte får hållas i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa.
            Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet.
            Klotformade akvarier placeras ofta centralt i ett rum och därmed är ingen sida skyddad från insyn. Detta kan kompenseras genom att inredningen i akvariet skyddar mot insyn, men eftersom klotformade akvarier har liten volym är det svårt att få plats med en inredning som verkligen ger fiskarna skydd.

            /kine

            Kommentar

            • Öronräv
              • March 2007
              • 754

              #7
              Att runda behållare ska skada fiskens balanssinne är vad jag vet en myt.
              Står en del om det i en av zoopets artiklar, vad zoopet säger är iofs inte lag men jag har aldrig sett röken av förklaring till Hur det skulle påverka balanssinnet av de som hävdar det.

              Att det är svårare att skapa en bra miljö i ett klotformat, litet akvarium stämmer bra, men vet man vad man pysslar med så är det långt ifrån omöjligt.
              Som nybörjare bör man dock hålla sig långt, långt borta från skålar dock.
              There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

              http://oeronraev.bilddagboken.se/

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Ursprungligen postat av Öronräv
                Som nybörjare bör man dock hålla sig långt, långt borta från skålar dock.
                mmm, de kan ju hoppar ur skålen om den är för liten
                Senast redigerad av rödtoppen; 11 May 2007, 17:01.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  köp ingen guldfiskskål, köp hellre ett riktigt akvarie
                  Det är nog ingen fara med fenorna, min hane råkade illa ut när en av hans honor blev förbannad på honom (nu är han hellt återställd)
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Öronräv
                    • March 2007
                    • 754

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    mmm, de kan ju hoppar ur skålen om den är för liten
                    Ha-ha-ha, det är sånt som händer med öppna akvarium -.-
                    Men jag planerar att skaffa ett större, inte för att han på något vis verkar må dåligt utan för att jag vill kunna ge honom ett par damer att leka med
                    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                    http://oeronraev.bilddagboken.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...