Kampfisk bebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kitkat
    • March 2007
    • 58

    Kampfisk bebisar

    Hej!

    Såg idag att min hane hade gjort ett stort bo i ett hörn av akvariet, det har han aldrig gjort innan. Han lekte (tror jag) såg ut så, med 2 av honorna (har 4). För dom 2 va dom enda som simmade mot honom hela tiden fastän han vaktade rejält.

    Så nu tänkte jag höra med er om hur jag ska göra. Ska jag ta ut honorna om jag ser att det finns ägg? Eller ska jag ta ut dom 2 som han troligtvis inte lekt med? Eller ska jag inte ta ut nån?

    Behöver lite hjälp här är helt ny på detta, visste inte ens att det skulle bli bebisar hos mig .

    Tack på förhand!
  • awasegg
    • March 2006
    • 141

    #2
    oh va kul! Grattis om det blivit ägg!
    Har tyvärr ingen erfarenhet av kampfiskar,
    men jag vill ändå önska dig lycka till (:
    Fishie fishie fishie !

    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

    Kommentar

    • quarantino
      • February 2007
      • 350

      #3
      Har bara hört att man ska plocka ut honorna när äggen är lagda, eftersom hannen kan bli mer än lagom aggressiv mot honorna.

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Plocka ut honorna efter att de lagt äggen dels för att hannen kan bli aggresiv mot de när han vaktar men också för att de inte ska äta äggen vilket kan hända

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Sen när äggen är kläckta ska du plocka bort hanen med, för han kan få för sig att äta ynglen.
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • Tommi
            • April 2007
            • 35

            #6
            jo har någon bok någonstans där det står ... ta bor honan direkt efter lek, ta bort hannn när ynglen kan simma själv (annars äter dom up småttingarna)

            sen tror jag att jag har läst att det ska vara vatteninå på ca 5 cm och att man får matta dom med så smtt det går.

            lycka till!

            Kommentar

            • kitkat
              • March 2007
              • 58

              #7
              Tack alla ni snälla söta som har hjälpt mig. Men tyvärr så blev lyckan kort... Idag va boet borta så det bidde tydligen inga bebisar den här gången.

              Kommentar

              Arbetssätt...