Hjälp med killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kitkat
    • March 2007
    • 58

    Hjälp med killis

    Hej

    Såg i morse att mina killis parade sig. Och nu har min hona blivit mörk om magen och börjat ligga på botten. går det verkligen så fort?

    Om jag vill få yngel ska jag försöka ta ut äggen i en liten burk eller liknande så inte mina andra fiskar äter upp dom?

    Är äggen ömtåliga? Kan man suga upp dom med slang?

    hur lång tid tar det innan dom kläcks?

    Har röda Kap Lopez. Akv på 60l med svart grus å växter.

    Tack på förhand.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kap Lopez lägger normalt äggen i javamossa eller flytväxtrötter varefter de befruktas av hannen.
    Äggen kan plockas för hand.
    Så vad din hona håller på med har jag ingen aning om...
    Kläckniningstid cirka 2 veckor...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • kitkat
      • March 2007
      • 58

      #3
      Hon kanske åt för mkt röda mygg? Har inga flytväxter eller mossa, men en annan skrev att dom även lägger ägg i svart grus? Ska jag lägga in flytväxer? har i mitt andra akv men dom fiskarna har varit sjuka innan, inte så bra kanske?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Inte bråttom - köp eller hämta in nya växter - eller en lekmopp av syntetgarn kanske...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • kitkat
          • March 2007
          • 58

          #5
          Räcker det med ngr flytväxter? Syntetmopp verkar avancerat hehe. Nu vet jag va det va för fel på min hona, hon hade ätit för mkt röda mygg. Hon behövde väl vila lite efter maten

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Rejäla flytväxter behövs - vanlig andmat räcker inte.
            Flytande vattenormbunkar (Ceratopteris) och Javamossa är bland de bästa man kan använda tillsammans med växtlekande killis. Hornsärv kan man nu hämta in från naturen...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              eller varför inte pistia? dom brukar få rejält med röttet och där brukade i alla fall mina killies lägga sina ägg.
              -----------------------

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #8
                När jag hade Kap Lopez, la de rommen i gruset. Men det är ett elände att försöka få bort romkornen därifrån.

                Att mina la rommen på bottnen, kan nog bero på att de sökte en lugn plats. Där var kanske för många livliga fiskar i de övre och mellersta vattenskikten. Eftersom de inte gick ensamma i akvariet.

                Så går det att få dem att lägga i växterna istället, är det säkert det bästa.

                MVH/Anita

                Kommentar

                • kitkat
                  • March 2007
                  • 58

                  #9
                  Hej!

                  Tack så mkt för era svar. Ska åka till affären och in handla lite flytväxter eller mossa. Synd att inte andmat funkar för det har jag massor av .

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #10
                    att göra en flytmopp tar inte många minuter. skaffa bara några korkar (av kork he he) och 100% syntetiskt garn typ mörkgrönt eller blunt eller liknande. går göra fort att sätta ihop å funkar superduper
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • kitkat
                      • March 2007
                      • 58

                      #11
                      Ok.. Låter ju inte för avancerat kanske.. Hur går det med pumpen då? Sugs det inte in där? Man kanske ska sätta fast den så den inte flyter runt i karet :P . Får väl dricka upp en Retsina och sedan sätta igång med bygget, men inte samtidigt för då blir det nog inte så lyckat hehehe

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Att göra en flytmopp:
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • kitkat
                          • March 2007
                          • 58

                          #13
                          Hej Erik!

                          La mina killis i ett litet lekar för ca 2 timmar sen. Nu ser det ut som små luftbubblor på flytväxterna. är äggen genomskinliga? eller har äggen någon färg?

                          Jag tror att det är ägg för det fanns inte så mkt bubblor innan på växterna, gjorde ju i ordning karet för 1 v sen.

                          Om det är ägg, vad ska jag göra nu? några tipps?

                          Tänkte plocka ur äggen i en burk så länge så dom kan leka igen eller ska jag ta det lite lugnt med dom första gången?

                          Tack!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Det är nog svårt att se äggen i vattnet.
                            De är genomskinliga och vanligen aningen gulaktiga.
                            Ser det ut som bubblor kan det nog vara bubblor.
                            Man kan låta fisken leka i två veckor och ta bort dom sedan och se vad som händer eller att då flytta över växterna till anat kar och se om det händer något.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • wierdalien
                              • February 2003
                              • 936

                              #15
                              när jag hade kap lopez tidigare så la dom ägg som till en början var genomskinliga. en del blev sedan vita å dom var obefruktade. de som var befruktade "mörknade" lite åt det gula hållet å det tog inte så lång tid innan man såg att något utvecklades i dem. pricken som blir ögat syns tydligt efter ett tag.
                              -----------------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...