Kampfisk och räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Kampfisk och räkor?

    Det ska väl inte vara några problem att ha en kampfiskhane tillsammans med räkor i ett kar?
    Har förstått att det kan vara värre med guppys. Någon som har erfarenhet med detta?
    Är det så att kamphanen tror att guppyhanen är ett hot och därför blir aggresiv?
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    #2
    kampfisken ser dom långa fenorna som en annan kamp hanne MEN jag har oxå erfarenhet av att guppy honorna gärna tuggar på kampens fenor.

    räkor och kamp går suveränt bra så länge dom är över 1,5cm
    Även den bästa akvarist kan fela

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      Räkor och kamp kan gå...eller som i mitt fall inte alls


      kampen jagade in räkorna i stocken och släppte inte ut dem

      kampen gick dock bra med alla andra fiskar vi har utom den svarta mollyhannen(den gul/svarta gick bra)

      ingen av mina fiskar har försökt tugga på kampens fenor och kampen har inte varit elak mot nåt annat än räkorna och den svarta mollyhannen
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        det beror MAO välldigt mycket på den indevid till kamp man köper.
        min funkar med allt förutom scalaren när den rev hans bo.
        ja nu har jag inte utmanat honom med guppy eller BM firre då men han verkar va så att så länge hans bon får va så accepterar han det mesta.
        så det är lite av ett lotteri vad man får för ngt och det kan märkas på en gång, det kan oxå komma flera veckor senare en reaktion på hur kampen verkligen är.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Redpassion
          • March 2007
          • 47

          #5
          OK, tack för svaren! Får helt enkelt se hur jag gör :S Får överväga detta noga, men en kamphane blir det iaf.

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            varför inte några platy som sällskap till kampen? dom färgar upp karet lite och karet ser inte lika tomt.
            spana runt i karen på djuraffären, ofta går ju kamparna med andra fiskar och då kan man med fördel ta några av den sorten som går i samma kar.
            men nu har du ju ngt att utgå ifrån: en kamp...... sen är det bara att spinna vidare på resten
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • Flundran
              • October 2006
              • 74

              #7
              Jag har också haft en kamphane tillsammans med guppys utan att det varit några problem, hade även black molly i det karet och även dom kom överens.

              Kommentar

              • Öronräv
                • March 2007
                • 754

                #8
                Min kampfisk tycker om att tugga på mina stackars sniglars spröt, så jag antar att viftande räkspröt kan vara frestande också.
                There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                http://oeronraev.bilddagboken.se/

                Kommentar

                • kitkat
                  • March 2007
                  • 58

                  #9
                  Mina kampfiskhonor jagade i flock och tog död på mina räkor en och en.. när hanen kom i närheten lämnade dom snällt över bytet till honom. han jagade aldrig dom utan det va honorna endast, men han åt glatt upp dom när det bjöds. Så det är nog inte så smart att blanda små räkor och kamfiskar enligt mig.. kanske större räkor i så fall.

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    jag skulle inte riskera, av alla fall jag hört så har det inte funkat.. inklusive hos mig själv då jag testade med 3 olika kamphanne individer.. honorna går också på räkorna.
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Ursprungligen postat av Redpassion
                      Det ska väl inte vara några problem att ha en kampfiskhane tillsammans med räkor i ett kar?
                      Har förstått att det kan vara värre med guppys. Någon som har erfarenhet med detta?
                      Är det så att kamphanen tror att guppyhanen är ett hot och därför blir aggresiv?
                      Min erfarehet av kampfiskar och räkor är bara positiv. Kanske äter dom upp några av dom små. Den hanen jag just nu har att gå ihop med räkorna rör dom inte alls.

                      MVH Anna!!!
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • Teija
                        • April 2007
                        • 5

                        #12
                        jag har en kampfiskhane tillsammans med både räkor och guppy och det har gått jättebra.han är väldigt lugn av sig och inte alls aggressiv...jagar iväg tetrorna lite ibland bara..men aldrig bitit på dom lr nått.

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Ursprungligen postat av kitkat
                          Mina kampfiskhonor jagade i flock och tog död på mina räkor en och en.. när hanen kom i närheten lämnade dom snällt över bytet till honom. han jagade aldrig dom utan det va honorna endast, men han åt glatt upp dom när det bjöds. Så det är nog inte så smart att blanda små räkor och kamfiskar enligt mig.. kanske större räkor i så fall.
                          Det måste ju ha varit ganska tråkigt att behövt uppleva, men det är ändå ganska häftigt att honorna jagade tillsammans.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • botia danio
                            • January 2007
                            • 86

                            #14
                            Ursprungligen postat av maria_
                            Det måste ju ha varit ganska tråkigt att behövt uppleva, men det är ändå ganska häftigt att honorna jagade tillsammans.

                            Som Lejonhonor
                            Goby, Indiska glasmalar.
                            och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                            I ett annat akvarium 3 guppy

                            Kommentar

                            • kitkat
                              • March 2007
                              • 58

                              #15
                              Ja hahaha det va rätt fantastisk att uppleva men också hemskt och frustrerande. Dom hade väldigt bra teamwork måste jag säga, alla visste sin plats i jakten. Den största elakaste bet först. Kanske dom är systrar alla 4 så det är därför det gick till på det viset?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...