Yngel på honungsgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Yngel på honungsgurami

    Ja nu har även jag lyckats för en gångs skull. Märkte precis när jag skulle göra vattenbyte att jag har fått yngel på mina honungsguramis och har nu lite funderingar på hur man sköter dom på bästa sätt med tanke på att dom är så små. Borde jag ge dom ett eget akvarium eller kan dom gå kvar i samma med föräldrarna? Vad skall dom små liven ha för mat? Infusorier? Kan man ordna infusorier genom att ta hö och lägga i vatten? Övrigt?

    Tacksam för svar!
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Finns det ingen som kan hjälpa mig?
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      jag fick lek på mina honungsguramis (eller rubin eller vad de nu var..) men då var 1 hane och några honor placerade i ett 100 l.. så leken var "planerad". Jag matade med nykläckt artemia och hade såna där billifilter (pwss) som drivs av en luftpump. bytte små mängder vatten ofta. bra vattenkvalite och bra foder är viktigt för friska yngel..
      vilka mer fiskar finns i akvariet?
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Jag har bara 4st honungsgurmais i akvariet och det är på 45L. Har varken filter eller doppvärmare i burken. Men funkar det verkligen med artemia? Dom är ju pytte pytte små, men vet du hur man gör med infusorier annars?
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det finns ett yngelfoder som är slammat som funkar till riktigt små yngel. Det heter JBL Nobil Fluid.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Det finns ett yngelfoder som är slammat som funkar till riktigt små yngel. Det heter JBL Nobil Fluid.
            Oki ska se om jag kan få tag på det

            Men tycker ni att jag borde låta ynglena gå kvar i akvariet eller borde jag flytta dom till ett mindre eget akvarium?
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              jag tycker de kan ¨gå¨kvar, men du måste få cirkulation ppå vattenet annras blir mdet väl då¨ligt? jag hade 2 dubbla billifilter. det blir många yngel kan jag säga.. matade nog inte mer artemia direkt utan med sån där liquidfry..infusorier alltså
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                jag tycker de kan ¨gå¨kvar, men du måste få cirkulation ppå vattenet annras blir mdet väl då¨ligt? jag hade 2 dubbla billifilter. det blir många yngel kan jag säga.. matade nog inte mer artemia direkt utan med sån där liquidfry..infusorier alltså
                Nja ingen fara på vattnet då det inte är så mycket yngel plus att jag har burken proppad med växter
                Tror jag har fått fram lite infusorier i min burk med vatten och halm som jag gjorde igår så skall testa och se om dom käkar. Såg igår att det finns en del vattenloppar också som dom jagade och smaskade i sig
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...