mindre kamphona äter upp större hane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tilda_81
    • February 2007
    • 25

    #16
    Jag har varit med om samma sak!

    Hej hej...Jag var faktist med om en liknande händelse men min kamphane... tyckte han skulle få lite myspys, o åkte iväg o skulle köpa en tant till honom ...personalen i djuraffären påpekade att han antagligen skulle jaga ihjäl honan om jag bara köpte en, så jag följde hennes råd, och köpte 3 st.
    Oj oj oj, vad han fick åka av,...på ett aldrig anat vis ...brudarna höll på att ta dö på stackarn! De högg sig fast i fenorna på min stackars kille, och han for med dem som iglar hängandes i fenorna,skräckslagen varv efter varm i 54L baljan....
    Efter några timmar i samma mönster, o med min förut så präktiga killes fenor slitna i trasor,flyttade brudarna till en mindre ombonad HINK! (för att nästa dag ruinera sin hyresvärd, som åkte på att köpa en ny bostad till dem)....
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1266014

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #17
      Ursprungligen postat av pedestrian
      Då blev jag felinformerad av butikspersonalen som hade dem i små skålar, trodde de skulle få det bättre på 15-20 liter, än på knappt 1 liter.

      Och vad handlar liknelsen om ett omklädningsrum om?!

      Tack i alla fall...

      Hoppas jag slipper fler inlägg nu och hur avslutar man ett forum??
      - Fråga på du! Det FINNS inga dumma frågor - bara dumma svar!

      Och att som några gör ibland nästan skälla ner nybörjare som p.g.a okunskap och ren felinformation från personal gjort ett felköp..tycker jag är helt förkastligt & jättedumt!!
      Hoppas du ej blev bortskrämd! Vi har alla gjort nybörjarmissar - glöm ej det!

      En kamp KAN överleva i enlitersburkar i affärer - men det är ju ej snällt mot dem. I naturen lever de däremot ofta i vattenpölar. Kampisar "lurar" ofta folk att köpa för smått åt dem eftersom de själva är rätt tåliga. Och djuraffärerna hakar gärna på. Det är ju lättare att sälja billigare skålar/små akvarier (med fiskar som troligtvis inte dör direkt)för billigare slantar till en nybörjare - än dyrare större kar.

      Gör som någon sade - antingen lämna tillbaka, eller köp billig flajbox som nödlösning. Sedan kan du kolla på t.ex blocket.se efter ett lite större akvarium för en oftast överkomlig summa.

      Och detdär med att man måste ha dem i femtio liter..ja det är ju det bästa men inget absolut måste för deras skull. Kan säga att min bor ensam i ett trettioliters och det är medvetet från mitt håll. Jag hade för länge sedan en kampis i mitt 62-liters. Där mådde den GANSKA bra. Sedan blev han lite krasslig och blev överflyttad till mitt 20 - liters karantän-kar. Och ingen blev snopnare än jag när han direkt piggade på sig och blev vackrare än han någonsin varit tidigare. Det var så HIMLA tydligt att han helt enkelt stormtrivdes!! Och där blev han kvar så länge han levde (och det var bra länge det ).

      Det handlar inte endast om vattenvolym, utan också vattenkvalite' (vattenvärden, vattenbyten o.s.v), miljö i akvariet (växtlighet o.s.v) och eventuellt sällskap eller ej...för att fisken ska trivas.

      Så jag köpte ett i mina ögon snyggt och för möbleringens och plånbokens skull lagom stort trettioliters som jag nu har som kampfiskakvarium. Jag har io.fs inga planer på att skaffa tjejer eller annat sällskap till honom (minimalen ska flytta upp sig vilken dag somhelst) och jag har inte plats för ett större till. Så ska du ha tjejerna också - köp då ett större!

      Om min kampfisk skulle visa tecken på att må dåligt så har jag ju flera överflyttnings - alternativ. Men han mår så bra så - hälsa på Nemo till vänster..min avatar

      Jag anser mig inte vara fisk - plågare .. eller är jag det ?
      Senast redigerad av Healena; 08 March 2007, 11:39.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #18
        Kan inte garantera att fiskbesättningen skulle funka - det vet man inte förrän man testat. Har du otur är någon annan firre fen - bitare, eller så blir DINA firrar terrorister i det akvariet. Kampfiskar är VÄLDIGT olika till personlighet och humör, och det som funkat för den ene funkar ej för den andre.

        Så det finns inget annat att göra - än testa
        Kan ju kanske vara en kortsiktig s.a.s "akutnödlösning"
        tills du få råd med ett större akvarium.

        Men jag säger igen - håll koll på blocket - varje dag helst!
        Ibland gör man världens kap därinne, till rena skampriserna

        Kampfiskar ÄR ena sköna filurer - jag är totalt såld på dem
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...