Kampfisk hona med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronica27
    • February 2007
    • 115

    Kampfisk hona med rom

    Min kamfisk hona är väldigt rumd om magen, förmodligen rom . Nu går de ett sällskaps kar med tetror och annat.

    Vad gör jag nu? det skulle var jätte kul om det blev något av det hela. Hadde tängt att de skulle få lek men jag har bara haft hona en dryg vecka.
  • Rein
    • March 2006
    • 30

    #2
    Är du säker på att hon inte bara ätit mycket? har hon vertikala ränder på kroppen? tecken på leklust.

    Avel på kampfiskar går i korta drag ut på att man sätter hanen ensam i ett kar (ganska stort) låter honom börja bygga skumbo. Sen lägger man försiktigt i honan. Leker dom tar du bort honan direkt efter och hanen när ynglena är frisimmande. Om dom bara bråkar bör du avbryta och försöka vid senare tillfälle.

    Kommentar

    • veronica27
      • February 2007
      • 115

      #3
      Ursprungligen postat av Rein
      Är du säker på att hon inte bara ätit mycket? har hon vertikala ränder på kroppen? tecken på leklust.

      Avel på kampfiskar går i korta drag ut på att man sätter hanen ensam i ett kar (ganska stort) låter honom börja bygga skumbo. Sen lägger man försiktigt i honan. Leker dom tar du bort honan direkt efter och hanen när ynglena är frisimmande. Om dom bara bråkar bör du avbryta och försöka vid senare tillfälle.


      Nä, tror inte att det är mat. Det kom så plötsigt över en natt. Ja, hon är randig skarpare nu är för tycker jag.
      Om de skulle börja bråka och jag tar då honan tar hon skada av att ha romen kvar i magen?

      Kommentar

      • Anis
        • March 2007
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av veronica27
        Min kamfisk hona är väldigt rumd om magen, förmodligen rom . Nu går de ett sällskaps kar med tetror och annat.

        Vad gör jag nu? det skulle var jätte kul om det blev något av det hela. Hadde tängt att de skulle få lek men jag har bara haft hona en dryg vecka.

        Honorna har rom i magen i i princip hela tiden när dom har blivit könsmogna.
        men för att det ska bli ngt måste dom ju befruktas

        Du fixar först och främst ett eget odlings akvarium åt kampfiskarna. Annars kommer tetrorna troligen att äta av ynglen.
        Där ska det vara mkt flytväxter och gömställen åt honan. Inget grus/sand lr nåt på botten!
        Ingen pump behövs men en doppvärmare.

        Sen lägger du i hanen så han kan börja att bygga skumboet. Det kan ta ett litet tag, 1-5 dagar. När han är färdig släpper du ner honan.
        Leken håller på i 1-5 timmar.
        Om honan sen äter upp äggen måste hon tas ur direkt!
        Det är asså hanen som sköter om ynglen.

        Det tar 1-2 dygn för ynglena att kläckas.
        När du ser att ynglen är frisimmande(att dom inte är beroende av boet o kan simma i en vågrät linje) tar du ut hanen.

        När ynglen har lämnat boet måste det finnas mat till dom! Först matar du dom med infusorier/ droppfoder.
        Prova sedan efter 2-7 dagar att försiktigt byta ut de mot nykläckt artemia, som man kan kläcka själv.

        Var noga med vattenbyten! men vänta med första bytet tills en vecka har gått.

        Lycka till! //Anna

        Kommentar

        • veronica27
          • February 2007
          • 115

          #5
          Stort tack

          Kommentar

          Arbetssätt...